Правителството ще намали пунктовете за цветни метали

Правителството ще намали пунктовете за цветни метали

Пунктовете за черни и цветни метали често си затварят очите, когато приемат метални изделия, включително и влакови релси<br />
СГ/ИИ
Пунктовете за черни и цветни метали често си затварят очите, когато приемат метални изделия, включително и влакови релси
Да бъде забранено на физически лица да предават скрап от черни и цветни метали в пунктове, както и да бъде намален броят на площадките за съхранение на тези суровини, гласят общи предложения на министерствата на вътрешните работи, на икономиката и на околната среда. Правителството ще се опита да ограничи кражбите и незаконната търговия с метали чрез поправки в Закона за управление на отпадъците и Наказателния кодекс. По данни на МВР всяка година заради откраднати кабели и метални съоръжения доставчиците на ток и транспортни фирми като Националната компания "Железопътна инфраструктура" губят десетки милиони левове.
Междуведомствена група от представители на трите ведомства и министерствата на регионалното развитие и на културата предлага забраната за граждани да не важи, когато те предават метални битови отпадъци. С търговия на промишлени отпадъци (стари кабели, железопътни линии, мантинели и капаци на канализационни шахти) да могат да се занимават само фирмите, които ги генерират, или такива, които притежават сертификат за произход. Сключването на писмен договор за продажбата също да стане задължително, гласят още предложенията на правителството.
В страната действат около 2390 площадки за приемане на ценните метали, показват резултати от анализа на работната група. "Имаме най-много пунктове на глава от населението в целия Европейски съюз", коментира министърът на вътрешните работи Цветан Цветанов. По думите му те трябва да са изведат от населените места в индустриалните зони. Това може да стане чрез промени в устройствените планове.
"Няма ли контрол в пунктовете, колкото и да ги намалим, хората ще продължат с опитите да заобиколят закона", оплака се Росен Йорданов, директор в "ЧЕЗ Електро". За миналата година загубите на дружеството от кражби на проводници и метални стълбове възлизат на 9.6 млн. лв. От МВР предлагат на площадките за метални суровини да бъде инсталирано 24-часово видеонаблюдение. Предложенията предвиждат глобите и санкциите за такива кражби в Наказателния кодекс да бъдат увеличени.
Предложените поправки не касаят старите автомобили, електронните изделия, батериите и металните опаковки. Електронната и автомобилната скрап се оползотоворяват от организации по отпадъците.
МВР отчете, че през периода 2004 – 2009 г. регистрираните кражби на кабели и метални конструкции са спаднали значително, но от миналата година те отново нарастват. "Престъпленията са пряко зависими от цената на черните и цветните метали", обясни засиления криминален интерес зам.-министърът на вътрешните работи Веселин Вучков. Статистиката на електроразпределителното дружество Е.ОН показва, че от 2008 до 2009 г. кражбите на електрически кабели са се увеличили с над 150%, а през тази година нарастването е още по-голямо.
Бизнесът реагира положително на идеите на правителството. По-голяма роля и взаимен контрол между фирмите, събиращи метална скрап, предложи Теменужка Костова, председател на Българската асоциация по рециклиране. Организацията настоя за по-сериозни санкции срещу нелегалните съоръжения за претопяване на метал, които превръщат откраднатите материали в нова суровина. Според Костова до скоро в страната са работили около 70 нелегални топилни.
Промишлеността в България използва под 5% от отпадъците от цветни метали, но тези от черни метали се преработват напълно и затова регулирането на търговията с тях е важно, посочиха от Българската асоциация на металургичната индустрия.