Видеото през интернет все повече удря телевизията
Кабелните абонати за първи път в историята губят абонати |
В рамките на няколко месеца компанията за ДВД дискове под наем по пощата Netflix преориентира своя основен бизнес и се насочи към стриймване на видеосъдържание по интернет. За този период тя успя да оглави северноамериканския трафик в най-натовареното вечерно време.
Всъщност Netflix беляза една нова тенденция в сектора. Трансформацията – от отдаване под наем на филми по пощата до технологична компания, която да доминира в интернет пространството в САЩ и Канада. С това се промени начинът, по който милиони хора гледат телевизия.
Тя обаче докара главоболие и изправи пред дилема големите телевизионни компании и филмови студиа, които все повече виждат в Netflix конкуренция, независимо че за момента те предоставят на компанията своето съдържание, коментира "Ню Йорк таймс".
Раздвоението на Холивуд беше подсилено миналата седмица с обявяването на новите абонаментни планове на Netflix – срещу 8 долара на месец потребителите получават неограничен достъп до интернет съдържанието й.
Дотогава фирмата не предлагаше абонамент, ориентиран изцяло към интернет стрийминга, а само комплексни услуги – изпращане на три диска по пощата плюс неограничен достъп до видеосъдържанието на сървърите струваше 20 долара.За филмовите студиа, които допреди няколко години предлагаха едно ДВД за 30 долара, това представлява голям удар.
Компанията е и барометър на потребителския апетит за видеострийминг, като последното проучване на консултантската компания Snadvine показва, че фирмата отговаря за повече от 20% от целия интернет трафик в Северна Америка през вечерните часове.
Преориентирането на бизнеса на Netflix ще си проличи още по-силно през празничните дни, когато се очаква тя да финансира с повече средства онлайн стрийминга, отколкото доставките на ДВД-та по домовете, независимо че за тази година пощенските разходи на фирмата са близо половин милиард долара.
Тази промяна съвпада с подобни разработки на кабелните оператори, които до момента контролираха предоставянето на телевизионни услуги в САЩ, които за първи път в историята си започват да страдат от загуба на абонати. Това обаче може да се промени с навлизането на нови играчи от интернет пространството, а някои смятат, че за тази тенденция има вина именно нарастващата популярност на дигиталните услуги на Netflix.
Причината за това е, че компанията предоставя на потребителите да гледат телевизионни шоу програми и сериали през интернет, като по този начин се прескачат кабелните оператори. В момента тя разполага с 16 млн. абонати, като засега те са само от САЩ поради спецификата на регистрация, която изисква валиден американски адрес.
"Докато филмовата и телевизионна индустрия е под напрежение, те са единствените, които в момента пишат чекове", заяви Рич Грийнфилд, анализатор от BTIG Research. "Това прави Netflix уникална за момента." Преди няколко месеца компанията похарчи близо 1 млрд. долара за закупуване на права за излъчване от три големи холивудски студиа – Paramount, MGM и Lionsgate.
Експертите обаче очакват медийните компании да предприемат ответни мерки, като започнат да дават по-малко права за излъчване на своите предавания, заради по-малката доходност, която получават заради конкуренцията в интернет.
Студиата вече започнаха да налагат ембарго за пускане на техни заглавия с поне 28 дни закъснение, за да може да реализират продажби от издаването на свои ДВД-та и, а медийните компании ще започнат и да искат повече пари при удължаването или сключването на нови споразумения за стрийминг права с Netflix, пише "Ню Йорк таймс".