Дейвид Римър, ръководител отдел "Публичен сектор", "Хюлет-Пакард": Правителствата първо аутсорсват някои проекти, а след това - управлението на програми и инфраструктура

Какъв е опитът на "Хюлет-Пакард" (HP) с аутсорсинга на публични услуги?
- Занимаваме се с аутсорсинг на публични услуги от 40 години. Работим с много правителства в Европа. Управляваме например IT инфраструктурата на фламандското правителство и голяма част от свързаните с нея приложения и проекти.
С тях имаме дългосрочно партньорство - ние обслужваме и комуникацията между гражданите и правителството. От една страна, това улеснява гражданите, а от друга, пести разходи на държавата. Най-големият ни пазар обаче е САЩ. Там управляваме най-различни услуги - здравно осигуряване, IT инфраструктурата на федералното правителство и местните власти.
Във Великобритания имаме важни договори с министерството на отбраната - изграждаме, поддържаме и управляваме инфраструктурата на информационната система за защита. Освен това обслужваме и системата за изплащане на трудовите възнаграждения в министерството.Това е ключов договор за нас - става дума за аутсорсинг на бизнес процеси. Занимаваме се и с поддръжка на IT инфраструктура на затворите. Това са част от договорите с британския държавен сектор.
Каква е позицията на HP на пазара в Централна и Източна Европа?
- НР има много голямо присъствие в региона. Конкретно - работим с правителствата в страни като Полша, Чехия и Словакия. В Полша имаме договори с финансовото и земеделското министерство. В България нямаме договори. Характерното е, че в повечето случаи се занимаваме с аутсорсинг на конкретен проект, а не на цялата инфраструктура.
Това е типично за повечето пазари в началото - правителствата първо аутсорсват работата по отделни проекти, а след това започват да прехвърлят и дейността по управлението на програми и инфраструктура. Забелязвам, че пазарът в Централна и Източна Европа също се движи в тази посока. До голяма степен това се случва под натиска на кризата. Начинът, по който си правил нещата досега, просто не е ефикасен и се налага да съкратиш разходите. Така че това е тенденция за целия регион - правителствата се насочват към аутсорсинг на публични услуги.
Какви са рисковете при аутсорсинга на публични услуги?
- Може да възникнат рискове на най-различни нива. Например правителството да се озове в ситуация, в която не може да си осигури необходимите изпълнители на даден проект или е невъзможно да се възползва от услугите на друг доставчик. Много често срещан риск е, че правителствата не уточняват какво точно искат от доставчика на услугата.
Изведнъж се оказва, че крайният резултат не е това, което се желае, а изпълнителят на поръчката казва :"Ще решим проблема, но ще ви струва повече." Най-големите рискове не са технически - например да се развали апаратурата. Правителството трябва да има шаблон, по който да оценява рисковете, които могат да възникнат при всяко аутсорсване - финансов риск, рисковете от ценообразуването, техническите рискове, общия риск. Трябва да има модел за изчисляване на риска. И едва когато се направи пълната им преценка, да се направи адекватна оценка на проекта.