Проучване на GFK: Всеки четвърти няма да купува подаръци за Коледа

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

Проучване на GFK: Всеки четвърти няма да купува подаръци за Коледа

Проучване на GFK: Всеки четвърти няма да купува подаръци за Коледа
Близо 43% ще купят подаръци от молове и вериги магазини

Близо 29% ще купят подаръци от бутици и специализирани магазини

18% ще купуват подаръци от улични пазари
На прага на Коледа повечето търговци очакват известно съживяване на продажбите спрямо миналата година, но все още хората ще са ориентирани предимно към стоки с по-ниски цени. За да отговорят на търсенето, повечето магазини са стартирали със седмица-две по-рано специалните оферти спрямо миналата година, но въпреки това се очаква отново основното пазаруване да се случи непосредствено преди празниците. Това става ясно от допитване на "Дневник" до търговци.
Същевременно според проучване на GfK за намеренията на потребителите в Европа, поръчано от в. "Уолстрийт джърнъл", повече от половината българи планират и през тази година да намалят средствата, отделени за подаръци, спрямо периода преди кризата, а всеки четвърти въобще няма да купува такива.
Въпреки че коледните и новогодишните празници са час пик за продажбите на дребно, в търговския сектор все още няма оптимизъм за сериозно увеличение за потреблението за разлика от някои държави в Западна Европа. Но повечето негови представители се надяват тази Коледа да бъде по-благоприятна, макар и все още далеч от предкризисните нива. Причината за тази нагласа е, че в последните седмици се отчита известно увеличение на посещенията в молове, както и на интереса към покупките.
"След две години на ограничения хората имат нагласа, образно казано, "да развържат кесиите", коментира представителят на полската верига LPP Явор Валадинов. Koмпанията предлага дрехи под марките Reserved и Cropp. Други търговци на дрехи казват, че тази тенденция е валидна за София, но не и в останалите градове.
Засега най-лоши резултати сред големите градове се отчитат в Пловдив, а според някои търговци и в Стара Загора. Известно увеличение на покупките освен в столицата има и във Варна.Малко по-засилен потребителски интерес отчитат и в сектора на детските стоки, които също са традиционно търсени покрай празниците. От сектора обаче казват, че в последната година конкуренцията се засилва, а потреблението е насочено към два типа стоки - по-луксозните играчки, които се рекламират по телевизия и др., както и към ниския ценови клас.
"Средната покупна цена намалява", казва изпълнителният директор на "Комсед" Огнян Гавраилов. По думите му засега има увеличение на продажбите, но не е много високо. "Конкуренцията е доста голяма, особено в София се отварят много нови магазини", казва още той. Според управителя на веригата "Хиполенд" Мариан Колев и през тази година се очаква коледното пазаруване да започне по-късно. Такава тенденция имаше и през декември 2009 г.
Проучването на германския институт за пазарни анализи GfK показва, че близо 55% от българите ще похарчат по-малко средства за коледни покупки в сравнение с периода отпреди кризата. Една трета обаче ще похарчат толкова, колкото и преди три години, а 12 на сто планират разходите им да се увеличат. И през тази година 25% няма въобще да купуват подаръци за близките си, а 50% ще изхарчат между 1 и 50 евро за тях. През миналата година проучване на "Алфа рисърч", поръчано от в. "Дневник", показа подобна тенденция. Според неговите данни най-голяма част от хората харчат между 35 и 50 лв. за подаръци - близо 20 на сто, а 15.5% от българите - между 15 и 20 лв.
Според изследването на GfK расте делът на хората, които се ориентират към пазаруване в търговски центрове, вериги магазини и др. През тази година близо 43 на сто от българите планират да купят подаръци от тези места, което е увеличение от около 1% спрямо предкризисните години. Увеличение има и при онлайн покупките, както и при бутиците и магазините за сувенири и подаръци. Те са за сметка предимно на уличните пазари, които обаче все още остават сериозен канал за продажби. През тази година над 19% от българите планират да закупят подаръци от тях.
За Коледа най-предпочитаните подаръци са дрехи, козметични продукти и детски играчки, сочат още данните на GfK.
Най-търсени подаръци от българите

Дрехи и аксесоари - 56.9%
Козметични продукти - 44.6%
Детски играчки - 29.3%
Храни и напитки - 24.4%
Бижута - 16.8%