БДЖ може да получи пари от еврофондовете

Държавният железопътен превозвач БДЖ е поискал да бъде включен като бенефициент по оперативната програма "Транспорт". Това стана ясно от съобщението на министерството на транспорта след заседание на комитета за наблюдение на програмата. "Предстои това да бъде обсъдено и да бъдат проучени възможностите", каза зам.-министър Ивайло Московски, цитиран от пресцентъра на министерството.
"Искаме да можем да получаваме пари от програмата, като смятаме да кандидатстваме с различни проекти включително и за инвестиции в нови машини", каза председателят на съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров. Той добави, че в компанията дори вече имало звено, което проучвало възможностите превозвачът да получи пари от оперативната програма.
Комитет за наблюдение е взел решение 60 млн. евро от парите за развитие на пътната инфраструктура да бъдат прехвърлени към друга приоритетна ос, за да може с тях да бъде продължено строителството на софийското метро. Със средствата ще бъде финансирано изграждането на отсечките от "Обеля" до "Надежда" и от "Младост" 1 до бул. "Цариградско шосе". Част от парите ще са за нови метровлакове.
Средства ще бъдат пренасочени и към т. нар. проект "Супер Бургас" за изграждането на многофункционален обществен център на мястото на част от територията на пристанището. той трябва да обединява автомобилен, воден и железопътен транспорт и е разработен от държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура". Проектът ще бъде изграден на две фази, като се предвижда през този програмен период да бъде реализирана първата. Нейният индикативен бюджет е 30 млн. евро и ще обхване района на пристанище Бургас-Изток. Там трябва да бъде направена международна морска гара, паркинги и зелени площи, а съществуващата инфраструктура да бъде ремонтирана и портът да бъде отворен за посетители.
Отчетено беше и изпълнението на по-големите проекти по оперативната програма. В най-напреднала фаза е строителството на метрото. Изграждането на втория му лъч от надлез "Надежда" до бул. Черни връх е изпълнено на 47%. Толкова е изпълнено и от строителството по отсечките от Обеля до надлез "Надежда" и от "Младост" 1 до бул. "Цариградско шосе". Строящите се в момента отсечки трябва да са готови през 2012 г.
Изграждането на магистрала "Тракия" също трябва да приключи през 2012 г. Най-напреднало досега е изграждането на участъка от Стара Загора – Нова Загора - 14%. Той се прави от "Магистрали Трейс". Отсечката от Нова Загора до Ямбол, която се строи от гръцката компания "Актор", е направена на 5%. Построен е над 1% от участъка Ямбол-Карнобат, изграждана от консорциум с водещ партньор "Холдинг Пътища".
"Работим за наваксване на големите закъснения по ОП "Транспорт", но не винаги нещата се развиват с темповете, които искаме. Надявам се след тези промени в оперативната програма да можем да отчитаме по-добри резултати", каза Московски. Един от проектите със закъснение е този за модернизация на жп линията между Пловдив и Свиленград. До момента той е изпълнен на 36%.