Графитите – тънката граница между реклама и нарушение

Идеята за изобразяване на надписи и картини по стените на публични сгради набира популярност сред уличната култура в края на 70-те години на миналия век първо в САЩ, а после се разпространява по целия свят. Т.нар. графити първоначално се правят от младежи, които изразяват себе си и описват своите произведения като изкуство.
Градските власти по света посрещат на нож тази нова мания сред младежите. Няколко години обаче са били нужни на маркетинговите компании и големите корпорации, за да видят потенциала, който графитите разкриват.Макар че в България този метод на реклама не е популярен, в САЩ и Великобритания е доста разпространен при разработването на различни рекламни кампании.
Графитите започват да се използват от маркетинговите компании през 80-те години на миналия век, защото те са евтина и ефективна възможност за привличане вниманието на потенциалните клиенти. От една страна, изработването на елементарен надпис не изисква много време и средства, от друга – не се плаща наем за рекламно пространство, както например при билбордовете.
Например компанията за доставки на пица по домовете Domino's Pizza това лято инвестира по-малко от 20 хил. долара за графити кампания, която включва изрисуването на 210 изображения в Ню Йорк, Филаделфия и Лос Анджелис, пише на интернет сайта "Диджитъл джърнъл".
"Може да правим подобна реклама навсякъде по света и гарантирам, че всеки 25 от 30 минувача ще спре при надписа, като някои от тях ще го снимат и ще го споделят после в социалните мрежи в интернет", заяви основателят на медийната компания Curb Media Антъни Ганджу пред "Диджитъл джърнъл". "Защо да инвестирате в два билборда, като може да вложите парите си в цяла група от хора, в една цяла социална мрежа."
Този вид маркетинг има и някои съществени недостатъка, като най-големият е, че той граничи с позволените действия според законите. Затова и властите в големите градове в САЩ започнаха активна борба с подобен тип реклама. През ноември например градската управа на Сан Франциско поиска 45 хил. долара от рекламната агенция Davis Elen Advertising, за да се изчистят "фалшивите банкноти", които компанията е изрисувала по улиците на града, за да се направи промоция на играта в социалните мрежи на Zynga, Mafia Wars.
Някои компании, като Microsoft например, използват похвати, които да нанасят временни графити. Компанията на Бил Гейтс организира няколко безплатни концерта, в които участваха музикални звезди като Maroon 5 и Кати Пери по случай премиерата на гамата смартфони, които използват мобилната операционна система Windows Phone 7. Като част от кампанията беше и поставянето на десетки надписи по тротоарите в Ню Йорк, които да рекламират концертите и новата операционна система.
Microsoft обяви, че те са сложени с тебешир, който лесно се измива, обаче това не се оказа вярно. Въпреки силните дъждове в Ню Йорк няколко дни след концертите надписите си останаха непокътнати. Софтуерният гигант е глобяван веднъж през 2002 г. от властите в града за подобна рекламна кампания, след като компанията залепи стотици стикери под формата на пеперуди, които да рекламират новата услуга MSN 8. Тогава Microsoft трябваше да заплати символичната сума от ... 50 долара.
Рекламните кампании, при които се използват уличните надписи, не за първи път са обект на внимание от страна на градските власти. През 2001 г. IBM трябваше да заплати глоба от над 10 хил. долара на Сан Франциско и Чикаго заради изписването на мотото "Мир, любов, Linux" по тротоарите и алеите, като компанията иска да промотира операционната система Linux. В сумата влизат не само глобата за неразрешеното поставяне на надписите, но и разходите по тяхното почистване. Четири години по-късно телевизия NBC плати 103 хил. долара заради рекламата на сериала си "4400".
Самите графити с рекламна цел най-вече се поставят в големите градове, които обикновено имат проблеми със своите публични финанси. Затова управите на американските мегаполиси се противопоставят на подобен тип кампании. Те определят това улично изкуство и форма на реклама като вандализъм и причината се крие в големите разходи, които са нужни за да се заличат нанесените надписи и картинки.
Средствата за премахването им се оценява на стотици хиляди долари поради факта, че служителите по градска чистота, трябва да използват препарати и пароструйки. Предвид все по-разширяващите се бюджетни дефицити на големите американски градове прави техните власти все по-чувствителни на подобни разходи, коментира "Уолстрийт джърнъл".
"Имам чувството, че много от тези компании не осъзнават проблемите, които създават", заяви Мохамед Нуру, зам.-директор на отдел "Публични дейности" към местната власт в Сан Франциско, цитиран от "Уолстрийт джърнъл".
Например Сан Франциско разполага с дефицит от 522 млн. долара за последната фискална година, която приключи в края на юни, като градската управа е изразходила 20 млн. долара за премахването на уличните графити (рекламни и обикновени). Сан Диего също обяви, че 1 млн. долара за последната фискална година са отишли в премахването на нерегламентираните надписи.
Част от забраните срещу графитите в САЩ Забранена е продажбата на спрейове с боя, които могат да се използват за графити на лица под 18-годишна възраст. Нарушителите се наказват с глоба до 500 долара или 90 дни затвор. Във Вашингтон всеки хванат да рисува по стените трябва да премахне изображението или надписа за своя сметка. Нарушителите се наказват с глоба до 500 долара и/или затвор от 180 дни. Сан Франциско определя графитите като вандализъм и там глобите достигат до 10 хил. долара. |