Компаниите все още трудно общуват с акционерите
"ИР академия" е специализирано обучение, предназначено за начинаещи кадри по връзките с инвеститорите, защото много от публичните компании все още предоставят на инвеститорите крайно недостатъчна информация и комуникацията не е на ниво. Според Блак българските компании ще направят сериозна грешка, ако продължат да подценявате ролята на директорите за връзка с инвеститорите, тъй като изоставането в тази сфера ще се отрази на компаниите в конкуренцията за набиране на капитали след присъединяването ни към ЕС.
Блак е на мнение, че полският пазар е най-развитият в Източна Европа. Съжалявам, че тук не се обръща такова внимание на създаване на доверие в пазара и предоставяне на необходимата информация, а това е голяма грешка. Подценявате силно значението на връзките с инвеститорите, което е сериозен пропуск, и аз ще направя всичко, за да променя тази нагласа.
------------------------------------
Линге Блак, председател на Международната федерация по връзки с инвеститорите:
Не подценявайте значението на връзките с инвеститорите
--------------------
Какви са целите на посещението ви в България?
- Целите ни са да популяризираме и промотираме Комисията по връзки с инвеститорите сред местните компании на борсата. Забелязал съм уникалната практика, че тук по закон се изисква да има задължително директор по връзките с инвеститорите, който да управлява комуникациите, свързани с пазара. Това е уникално, защото позволява инвеститорите и обществото като цяло да получават информация от първа ръка от човека, който е информиран и има специални познания по финансови и комуникационни стратегии.
У нас все още битува схващането, че директорът по връзки с инвеститорите не е толкова важен за компанията и за цената на акциите й на борсата. Какво е вашето мнение?
- Това е грешно схващане, защото връзката с инвеститорите е очевидната възможност да се създаде по-добра информираност и по-висока стойност на акционерите. Значението на връзките с инвеститорите не трябва да се подценява. Всички компании, независимо от размера им, могат да използват връзките с инвеститорите, за да задоволят необходимостите на инвеститорите и да изпращат точни послания на пазара. Също така трябва да осигуряват необходимата сигурност за компанията пред акционерите и инвеститорите.
Как оценявате сегашното ниво на връзките с инвеститорите у нас?
- Мисля, че подценявате техните познания и подготовка. Тук има много добри финансови директори (CFO), които знаят много за счетоводните техники по международните стандарти. Също така тук има и много хора, които разбират от комуникационни стратегии. Мисля, че логичната стъпка е да съберете тези две неща и да се подготвят по стандартите, които външните пазари очакват да видят. Рискът е, че ако не го направите, ще ви е много трудно да се справите с конкуренцията след приемането ви в ЕС и по-нататъшното ви развитие. По този начин няма да можете да се конкурирате успешно за привличане на капитали наравно със западноевропейските компании. Ако искате да оцелеете и да просперирате, ще трябва да осигурите правилната информация и по този начин да осигурите предимство на компаниите си пред останалите конкуренти.
---------------
Интервюто взе Мария Атанасова