Идеи, променили света през 2005
Много от тенденциите резюмирани от изданието съществуват от години, но през 2005 достигнаха критични мащаби и компаниите, които бързо ги ингерираха в бизнеса си оствиха конкуренцията да им диша праха. В своя обзор, BusinessWeek също така е включило и няколко идеи, които са по-скоро забавни отколкото епохални като появата на кръстоски на кучешки породи по поръчка.
Ето някои от най-значимите хрумвания на 2005 според редакторите на списанието:
Пролетарски шик
Едно време класовата преценка беше лесна: богаташите с потекло носеха чанти Hermes, а средната класа за задоволяваше с Coach. Бедните пазаруваха в магазините за преоценени стоки, а богатите по Родео Драйв. Вече не е точно така. Не и след бума на жълтите списания, Интернет, лесния достъп до банков кредит и китайските фалшификати. Границата между луксозното и масовото днес е размита, създавайки пространство където Карл Лагерфелд прави една колекция за модните подиуми и още една за масовика, който пазарува в H&M. Но висшите
и низшите класите се срещат не само на щанда за дрехи. Всички днес си купуват екологично чисто телешко от Whole Foods. Да му мислят безличните марки от средна величина.
По-скромно наследство от мама и татко
Поколението на бейби-буумърите в САЩ наближава възрастта за пенсиониране и има около $41 трилиона долара да завещае. И какво правят мама и татко? Все повече родители съкращават сумите, които остават в наследство на децата си, избирайки вместо това да подпомогнат финансово социални каузи. Тази стъпка е от части мотивирана от изследвания като това на университете Колумбия, което показва, че децата на богаташите са изложени на по-голям риск от наркотична зависимост, стрес и депресия. Не е маловажен и примерът на заможни хора като Уорън Бъфет и Бил Гейтс, които използват богатството си за да се опитват да променят света поне малко.
Географските разделения останаха в 20-ти век
Или поне такава е ситуацията на работното място. Дори и в малки компании вече работят екипи разпложени на по няколко континента, които използват стандартизирани софтуери платформи за лаптопи, размяна на имайли, мобилна и Интернет комуникация. Мобилните телефони и имайл адресите направоха почти невъзможно да се разбере дали си в Сингапур или щата Калифорния. А и няма значение. Хора живеещи на една и съща улица може да работят за компании опериращи в различни времеви зони и един да приключва деня с мартини в седем сутринта докато друг се буди за първата си чаша кафе преди работа. Но тази работна среда където географското ти местонахождение има все по-малко значение има и своите предизвикателства като несъвместиността на човешкия организъм с 24-часовия работен ден.
Бизнесът се нуждае само от едно нещо: simplicity
На хората им омръзна от прекалено много опции. Така, че опорстеността е най-горещата концепция както в дизайна така и във фирмения мениджмънт. С толкова много работа за вършене, кой има време да чете упътвания за употреба? Ето защо лесната употреба е вече най-важното качество на потребителските стоки. Не се учудвайте тогава на успеха на iPod nano и Jura Capresso, която прави еспресо с натискането само на едно копче. Новата тенденция е продуктите да имат максимално опростен и минималистичен дизайн, а начина им на употреба да се разгадава интуитивно. През 2005, с малко се постигаше повече.
Иновацията става задължителна за успешен бизнес
През 2005, икономиката на познанието започна да отстъпва място на икономиката на творческото мислене. Новите преоритети на компаниите, които искат да оцелеят са иновацията и добрия дизайн. За да останат в играта, те трябва да са с една стъпка пред конкуренцията като разработват продукти и услуги, които потребителите все още не са осъзнали, че искат да потребяват.
Във вишия мениджмънт на всяка интелигентна компания вече има хора назначени с единствената задача да са грижат за иновацията и творчеките процеси в колектива.
Порода по поръчка
Домашният любимец вече е нерзделна част от семейството със собствено шкафче за козметични продукти и място за подаръци по елхата. Американците годишно харчат $36 млрд. за храна и услуги за домашните си любимци. Нищо чудно, че най-новият символ е кръстоска, която да комбинира най-подходящите черти на любимите ви кучешки породи. Това е като брак по сметка при който родителите са готови да платят $1000 за да са сигурни, че новия член насемейтвото ще има желания характер. Сред най-популярните designer породи са puggle, кръстоска между бийгъл и мопс, и pomchi, кръстоска между померанец и чихуахуа.
Чуството да си на пазар
Преди, компаниите създаваха нови, по-добри и по-евтини пордукти и услуги и след това ги предлагаха на пазара. Според новите правила обаче, трябва да се създаде приятна и емоционално заредена атмосфера за пазаруващия клиент. Този бизнес подход отдавна е отличителена черта на компании като Starbucks и Apple, но вече се превръща в стандарт за всички индустрии. Целта е да се създаде общност от верни клиенти, които са емоционално привързани към даден продукт или услуга. Това е следващата стъпка след създаването на продукти по
поръчка, а именно създаването на емоции по поръчка на които също така можеш да сложиш и по-висока цена. Хората не отиват в Starbucks просто за да си купят кафе. С пресолената цена на напитките на компанията те плащат за членство в клуб, което им носи емоционално удовлетворение.
Google-изация на всеки аспект от живота ти
През 2005, Google продължи да променя правилата в света на големия бизнес, всявайки страх във почти всички индустрии - от книгоиздаването до ракламата, и докайзвайки, че търсенето на информация е най-важната функция на Интернет.
Когато Google комбинира сателитни снимки и географски карти, милиони посетиха http://earth.google.com ,
за да видят квартала си. Ключът към успеха за Google е постоянното разработване на множество нови идеи с надеждата, че поне една от тях ще е приложима. Като base.google.com, където можете да качвате снимки и друга информация за масово ползване; ако търсите ресторант в http://maps.google.com/ всички заведения в района, който ви интересува ще са отбелязани със флагче; пошенските кутии на http://www.gmail.com са огромни, а интерфейса е максимално опорстен.
Работен колектив с отворен код
Забравете за всемогъщия и всезнаещ шеф. Най-добрите мениджъри вече е не искат да ги виждат в тази светлина и са отворени към идеи от всеки етаж на фирмената йерархия или дори отвън. С помоща на wiki-та и блогове, всеки служител може да сътвори, редактира, предефинира или коментира някаква идея.
Нещо, което до скоро се смяташе за рецепта за хаос сега повишава продуктивността, а незабаваната размяна на информация прави работната
атмосфера по-прозрачна.
PlayStation и попкултурата се заиграват
Видео игрите са новата страст на рекламодателите. Гиганти като Coke и Verizon вече имат договори за включването на техни реклами в нови видео игри. Electronic Arts, едно от най-големите имена в бизнеса, създаде компания която да продава музиката от видео игрите на компанията за употреба в телевизионни реклами и мелодии за телефони. Нищо чудно, че следващия проект на режисьора Питър Джаксън е филм базиран на играта Halo.
Блогирам, значи съществувам
Коя е най-популярната явка за Generation @?MySpace.com. Сайтът имаше 24.2 млн. посетители само през октомври. Днешното Интернет поколение не прави голяма разлика между виртуалната и физическата реалност. Тийнейджърите имат избор от над 300 онлайн общности където да блогират за гаджета, излизането този петък и най-добрите нови модели обувки. За тях, поддържането на социален живот онлайн е толкова важно колкото и нещата които правят офлайн.
На работното си място, това поколение разчита на Интернет за съдаването на колегиални отношения и за бизнес сътрудничство.
Работи следвайки свой собствен ритъм
"Оставете хората ми да сърфират" е името на автобиографията на Ивон Куинард, създател на фирмата за спортно облекло http://www.patagonia.com/ "target="_blanc">Patagonia. Kнигата издадена през 2005 е също така и призив за мирното съвместно sъществуване на капитализма, социалната ангажираност и кефа от работата. Служителите на Patagonia могат да спрат работа когато си искат и да отидат да карат уиндсърф или сноуборд. Времето не винаги ще е подходящо за тези удоволствия. А работата може да почака.
Куинард вярва, че интелигентните и надарени служители знаят как да си свършат работата и могат да преценят кога през деня са най-продуктивни. Това убеждение идва не токова от стремежа да се балансират служебните задължения и живота извън работа, а от съзнанието, че всеки служител има уникален ритъм на работа и забавление. А за да не се изразходват излишни планетарни ресурси, каталога на Patagonia напомня на клинетите да купуват само стоки от които наистина имат нужда.
Екологията като фирмена политика
Проблеми като глобалното затопляне и цената на горивата поставят все повече фирмени шефове в редиците на еко активистите. Сред kомпаниите, които залагат на по-екологичен бизнес модел са: Toyota, която създаде хибрида Prius и подготвя хибридни варианти на всичките си модели; General Electric постоянно съдава продукти икономисващи енергия; Alcoa, най-големия производител на алуминии в света, успя да намали производството на вредни газове с 25 процента през последните 10 години; British Petroleum превръща екологично чистата енергия в новата си корпоративна идентичност; след като намали консумациата си на енергия, HSBC помага на клиентите си да оценят еко профила си и да търгуват с вредни емисии.
Сбъднати радио мечти
Да кажем, че сте луд по виното. И изведнъж се появява безплатна технология с която можеш да създадеш собствено радио предаване и да го пуснеш в Интернет.
Започваш да водиш шоу за вина от своята всекидневна и след месец имаш вече 10 000 слушатели седмично. Това беше мечта до юли 2004 когато бившия водещ от MTV Адам Къри пуска софтуера си за подкастинг. В момента онлайн има над 20 000 звукови файлове на всякъкви теми от уроци по английски до шотландска музика. Сега обаче всички се опитват да намерят начин да изкарат пари от подкастинга. Както при блоговете, малко ще успеят. Но за това пък хиляди хора създават любителски радио предавания и се конкурират с традиционните медии.
Блоговете и фирмения имидж
До скоро, блоговете бяха само за саможивци и хора с гневни политически обеждения. Но на фирмите им светна, че ако се намърдат в блогосферата, това ще им даде възможност да създадат близки отношения с потребителите. Някои компании дори поощряват служителите си да водят блогове за професионалния си живот. Размерът на блогосферата се удвоява на всеки пет месеца и бизнеса е открил начин да създава онлайн общности посветени на различни търговски марки. Сред успешните корпоративни блогове са тези на вицепрезидента на General Motors Боб Луц; Робърт Скоубъл, служител на Microsoft; CBS News; скутерите Vespa и на веригата магазини Wal-Mart.