"Активни потребители": Защитавайте потребителските си права в съда (видео)

"Активни потребители": Защитавайте потребителските си права в съда (видео)

Видеото е част от проектa "На фокус - Основните права в ЕС", изпълняван от "Дневник" с експертната помощ на Фондация Български адвокати за правата на човека и с финансовата подкрепа на Посолството на Кралство Нидерландия. В интервюто Богомил Николов споделя как се развива защитата на потребителите в България и дава съвети на потребителите за пазаруването преди празници.
Българите, за разлика от западноевропейците, не търсят често защита на правата си като потребители в съда. Според Богомил Николов, изпълнителен директор на "Активни потребители", това трябва да се промени. Експертът даде и съвети на потребителите как сами да се защитават, за да не се стига до съдебни спорове.
В началото на 2010 г., "Активни потребители" започна едногодишна информационна кампания, която да популяризира правата на потребителите в Европейския съюз. Асоциацията създаде брошури и редица рекламни клипове, организира и събития, с които да поощри потребителите активно да търсят правата си.
Въпреки недоверието в съдебната система и допълнителните разходи, Богомил Николов съветва потребителите да отнасят споровете си с компании към съда. Според него по този начин те помагат не само на себе си, но и на останалите потребители при бъдещи проблеми. Така се създава "по-честна и по-справедлива среда на пазара", смята Николов.
Той обаче подчерта, че е добре потребителите предварително да са запознати с правата си, за да не се сблъскват с проблеми изобщо. Важно е хората да споделят опита си - и добър, и лош - поне с близките си, за да се повишава информираността на повече потребители.
Изпълнителният директор на "Активни потребители" каза, че в момента най-честите оплаквания са в областта на телекомуникациите и банките. Причината е, че компаниите се опитват с различни договорни условия да обвържат хората дългосрочно. Ако допреди пет години потребителите не са обръщали внимание на това, то днес те все по-ясно откриват проблемите в тези сфери и търсят правата си.
Според Николов българските потребители като цяло са по-активни, но дебатът за потребителските права тепърва започва. Съответните регулаторни органи също трябва да играят по-сериозна роля. Те трябва да поддържат баланса между интересите на производителите и търговците и тези на потребителите, тъй като в момента везните са наклонени по-скоро към бизнеса.
Експертът посъветва потребителите да внимават преди празниците, защото това е време на по-импулсивни покупки, които не винаги са най-добрите. Той препоръча пазаруването чрез интернет, заради законовото право стоката, закупена по този начин, да се върне в седемдневен срок. Сред съветите му са планиране на бюджета за покупки, сравняване на цените на стоките и пазаруването отрано.