Продажбите на компютри достигат 250 хил. броя
В същото време прогнозите на анализаторите от IDC и Gartner се колебаят между 130 хил. и 300 хил. броя годишно. Любопитна подробност е, че в горните цифри не влизат компютрите от най-голямата сделка на годината - доставката на PC-та за училищата. Друга причина, поради която общият брой продадени компютри в България ще си остане не съвсем точна величина, е сивият пазар на компютърни компоненти и цели конфигурации, за който няма данни.
"Компютризацията на училищата е причина за оптимистичните прогнози на някои компании, но всъщност тази сделка изкривява пазара на компютърна техника", коментира пред "Дневник" Йордан Кисов, президент на "Риск електроникс". Според него се забелязва растеж на пазара на компютри за домакинствата, доскоро блокиран от асемблаторски компании, които продават без ДДС. "Покрай потребителските кредити обаче се увеличиха и продажбите на компютри с ДДС", смята Кисьов.
В България все още доминират сглобените от асемблаторски компании компютри, които според Данчев държат над 50 на сто от пазара, но техният дял бавно намалява. Според него българските потребители започват да купуват и маркова техника заради качеството й, макар че тя е по-скъпа от местните асемблирани конфигурации.
Другата подчертана тенденция, характерна не само за българския, но и за световния пазар, са все по-големите продажби на преносими компютри. Новост за пазара в България обаче е лавинообразното пазаруване на лаптопи в хипермаркетите, допълни още Кисьов.
Оттам обаче клиентите предпочитат да пазаруват и домашни компютри, при това немаркови. Засега българският потребител все още е ценово чувствителен и се въздържа да си купува марково PC за дома.
Според доставчиците на компютърна техника популярността на PC-тата нараства и те стават все по-достъпни благодарение на падащите цени, икономическата стабилност на България, както и на увеличената покупателна способност на населението и различните лизингови схеми, предлагани от търговците.
Според Огнян Данчев търговските вериги за потребителска електроника са нараснали с 40%, и то само в компютърния сегмент. Друга причина за ръста на продажбите в България е все още ниското ниво на навлизане на компютрите в домакинствата и силното корпоративно търсене.
Доставчик номер едно на пазара на компютри в България (както и в световен мащаб), е "Хюлет-Пакард". По данни на самата компания за предпоследната четвърт на тази година тя има 23.4% пазарен дял при настолните и преносимите компютри при 15.4% спрямо същия период на миналата година. За тримесечието компанията е продала общо 12 968 устройства. На пазара на лаптопи за същия период лидер е Acer с 23.4%, следвана от Toshiba с 20.3% и "Хюлет-Пакард" с 15 на сто. При настолните компютри първа е отново "Хюлет-Пакард" с 25% дял, а след нея се нареждат "Прософт" с 4.3% и "Мост компютри" с 4 на сто пазарен дял.
---------------
Топ 10 доставчици на компютри в България (трето тримесечие 2005 г. )
Доставчик | Бр. продажби (в хил.) | Пазарен дял (%) |
1. Хюлет-Пакард | 12 968 | 23.4 |
2. Фуджицу-Сименс компютърс | 3 019 | 5.4 |
3. Ейсър | 2 502 | 4.5 |
4. Прософт | 1 999 | 3.6 |
5. Тошиба | 1 863 | 3.4 |
6. Хюндай | 1 847 | 3.3 |
7. Мост компютри | 1 792 | 3.2 |
8. ЖАР компютри | 1 661 | 3 |
9. Дел | 1650 | 3 |
10. Контракс | 1 560 | 2.8 |
11. Други | 24 618 | 44.4 |
Източник: "Хюлет-Пакард"