ИТ секторът беше сред най-горещите

ИТ секторът беше сред най-горещите

IT секторът беше от най-активните в България миналата година. Голямата сегментация на пазара за далекосъобщения - побиращ в себе си телекомуникационни компании, интернет доставчици и кабелни оператори - логично доведе до консолидация с цел увеличаване на пазарния дял и приходите.
По данни на Комисия за регулиране на съобщенията (КРС) в началото на 2010 г. в България функционират над 500 интернет доставчика. Повечето от тях са базирани в големите и средно големите градове, което ожесточава конкуренцията и притиска по-големите играчи да поглъщат по-малките. Ето защо експертите очакват, че консолидирането на пазара ще продължава и занапред.
Най-голямата сделка в този сектор направи мобилният оператор "Мобилтел" като купи алтернативния телеком "Спектър нет" и интернет доставчика "Мегалан" за 83 млн. евро. Тогава изпълнителният директор на "Мобилтел" Андреас Майерхофер заяви, че това ще е първият случай, в който на пазара на фиксираната телефония ще има реална конкуренция.
"Мегалан" е водещ интернет доставчик основно с домашни потребители в София, а "Спектър нет" предлага интернет, телефония и IT услуги с национално покритие. През 2009 г. "Спектър нет" се оформи като най-значимата конкуренция на "Виваком" при фиксираната телефония, след като погълна "Орбител" - дотогава част от унгарската "Мадяр телеком".
В края на ноември 11 регионални оператора обявиха, че ще се обединят в една компания - "Български телеком и телевизия". Новото дружество си поставя за цел да удвои в краткосрочен план абонатната си база до около 250 хил. клиенти. Сред плановете на компанията попада и получаване на лиценз за мобилен оператор.
По думите на изпълнителния директор Димитър Хинков телекомът може да се превърне във "виртуален мобилен оператор" - компания, която използва чужда инфраструктура и честотен спектър, за да предоставя мобилни услуги под собствена търговска марка. Успех в подобно начинание би могъл да създаде реален конкурент на "Мобилтел", "Глобул" и "Виваком" и да свали цените на мобилните разговори.
Целите на новия телеком са амбициозни, но тепърва предстои да видим дали те ще успеят да уеднаквят стандартите си за работа и да се утвърдят като нов значим играч на пазара, или по-скоро правят опит да излязат на консолидационната карта в сектора.
Също в края на ноември беше обявена и друга интересна сделка - вероятно не толкова впечатляваща откъм финансови параметри, но затова пък свързана със значителен дял от пазара на интернет реклама. Компанията NEG, която е собственик на bg-mamma, купи рекламната мрежа User Media и сайта за игри kefche.com.
User Media продава реклама в мрежа от нишови сайтове на тема автомобили, спорт и образование. През 2009 г. е заработила 81 хил. лв. приходи, но за тази мениджмънтът очаква удвояване на оборота до 200 хил. лв. Очаква се пазарът на интернет реклама да нарасне с 10% тази година, а според прогнозата на интернет медийната група "Инвестор.БГ" - с още 15% през 2011 г.