Легалният пазар на цигари се сви с 35%

Легалният пазар на цигари в България се е свил с повече от 35% през 2010 г., до 10.6 млрд. къса, показват данни на компаниите от бранша. Година по-рано в страната законно се продадоха около 16 млрд. къса цигари. През 2008 г. официалният пазар беше 19 млрд. къса, което означава, че темпът на свиването му се е увеличил повече от 2 пъти.
"Основна причина за голямото свиване на пазара е контрабандата, следвана от рестрикциите спрямо тютюнопушенето", обясниха пред "Дневник" от държавния холдинг "Булгартабак". Компанията заедно с "Филип Морис България", "Бритиш американ табако България"(БАТ), "Джапан табако интернешънъл България"(JTI) и "Импириъл табако" са членове на неформален алианс за борба с незаконната продажба на цигари в страната.
Според изчисленията на Агенция "Митници" черният пазар е около 40%, или близо 7 млрд. къса. Подобни са и неофициалните данни на компаниите в бранша, според които нелегалната търговия е стигнала обем от 8 млрд. Само преди две години продажбата на фалшиви и контрабандни цигари се смяташе на около 2.85 млрд. къса.
По данни на митниците намалението идва основно от фабриките на "Булгартабак" в Благоевград и София, които отчитат спад от 32%, или с 280 млн. лева по-малко. От държавната компания са засилили износа на тяхната продукция за да компенсират спада на вътрешния пазар, за да не намаляват обема на производството.
"Обединихме се, за да помогнем на правителството в борбата с контрабандата. Готови сме да обучаваме служители както на МВР, така и на Агенция "Митници" да различават фалшивите от истинските цигари", обясниха пред "Дневник" от "Филип Морис".
Оторизирано да прави проверки на цигарите е и Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, което трябва да контролира търговците на дребно. "Един от основните недостатъци на системата ни е, че митничарите за разлика от останалите страни в ЕС нямат разследващи функции", казаха от JTI.
Рязкото увеличение на контрабандата в страната започна след нарастването на акцизите върху цигарите от 52.3 евро на 1000 къса на 76 евро, което влезе в сила от началото на 2010 г. Това доведе до поскъпване на всички марки с 1.30 лв. през годината. Най-слабите месеци за продажба на цигари се оказаха април и май, откогато вече не можеха да се продават цигари със стар бандерол. През май реализираните в страната количества са едва малко над 500 млн. къса.
Свиването на легалния пазар доведе до намаляване и на приходите от акцизи върху цигарите въпреки увеличаването на ставката от 2010 г. Данните на Агенция "Митници" показват, че събраните средства са със 100 млн. лева по-малко в сравнение с година по-рано - 1.686 млрд. лв. спрямо 1.788 млрд. В същото време митниците отчитат сериозно увеличение на заловената контрабандна стока.
Според представените предварителни данни за 2010 г. заловените контрабандни цигари са 628 млн. къса, или 31 млн. кутии, което е близо 300 пъти повече от 2008 г. В същото време по данни на митниците и компаниите нелегалният пазар се е увеличил малко повече от два пъти.
"Освен контрабандата сериозна причина за отлива от цигари е насочването на потребителите към рязан тютюн за свиване заради ниския му акциз през 2010 г.", коментира Милен Щерев от пловдивската компания "Кингс табако". Според изчисленията му досега ръчно свитата цигара е била два пъти по-евтина от фабрично произведените.
"Ние продавахме тютюн с марката "Кинг" от 40 г срещу 6.50 лв. От това количество спокойно се свиват от 75 до 80 цигари. В същото време кутия цигари "Кинг" струва над 4 лв.", каза Щерев. Голямата разлика в акциза върху цигарите и този върху тютюна доведе до решението последният да се увеличи от 100 лв. за 1 кг до 130 лв. от началото на 2011 г. Компаниите имат право до края на март да продават тютюн със стари бандероли, когато стикерите се сменят. Регулацията се въвежда със заповед на финансовия министър.
"Смятам, че пазарът на ръчно свит тютюн ще изчезне през тази година заради увеличението", прогнозира Щерев. "Успяхме да произведем достатъчно тютюн за първите три месеца на годината, дотогава на пазара няма да се чувства недостиг", каза шефът на "Слънце Стара Загора табак" Стефан Славов. Управляваното от него дружество в момента е лидер на пазара на рязан тютюн с марката си "Съни".
"Очаквано тютюнът ще поскъпне най-малко с 30% от април, затова ще заложим все повече на износа", допълни Славов. За година компанията е увеличила износа си три пъти при покачване на вътрешния си пазар с 30%.
Общото свиването на пазара на цигари доведе и до разместване при разпределението в продажбите между компаниите. Лидер на пазара остава държавната "Булгартабак", но тя вече държи едва 36 на сто. За сравнение - в началото на 2009 г. дружеството притежаваше над 50 на сто от пазара. Сериозен скок в продажбите показва "Кингс табако".
Бившата фабрика на "Булгартабак" в Пловдив успя само за две години да придобие над 16 на сто дяла. Най-продаваните марки цигари в момента са българската "Виктори", следвана от гръцката "Карелия" и отново местната - "Кинг".
През 2010 г. компаниите успяха да измислят нови методи за задържане на пазарните си дялове. Само два месеца след поскъпването на цигарите с 1.30 лв. през юни "Булгартабак" започна да сваля цените си с по 0.20 лв.
От началото на 2011 г. след изчерпване на наличните количества по-евтино ще се продават и част от марките на международната "Филип Морис", както и най-продаваният бранд на "Бритиш американ табако" - "Вайсрой". Цигарите "Ив" ще струват 4.70 лв. вместо досегашните 4.90 лв., подобно намаление ще има и при "Мурати". Кутия "Вайсрой" ще се предлага на пазара срещу 4.20 лв. при 4.40 лв. досега.
Най-евтините цигари в опаковка по 20 броя в момента у нас са "Голдфилд" - по 3.99 лв., произведени по поръчка на веригата магазини "Лидъл".
Друго решение на производителите срещу контрабандата е пускането на цигари по 10 броя в кутия. Тази опаковка вече е достигнала 3% дял от пазара на тютюневи изделия, колкото държи и тютюнът за свиване. Най-евтините цигари в кутия по 10 са "Армеец" на "Слънце Стара Загора табак" - 2.10 лв., "Кинг" на "Кингс табако" и "Фемина" на "Булгартабак" - по 2.20 лв. На една цена са и "Камел" на JTI и "Пал Мал" на БАТ - по 2.40 лв. "Уинстън" се продава за 2.30 лв.
Незаконните цигари Незаконните цигари в България се делят на няколко групи - фалшификати на оригинални марки, които не се знае къде са произведени, нерегистрирани марки също с неизвестен производител, цигари със стар или фалшив бандерол и такива без бандерол. |
Още по темата - в "Капитал"