Икономии са причинили екокатастрофата в Мексиканския залив

Икономии са причинили екокатастрофата в Мексиканския залив

Икономии са причинили екокатастрофата в Мексиканския залив
Reuters
"Тази катастрофа вероятно нямаше да се случи, ако компаниите бяха поставили безопасността на първо място. И ако отговорните държавни регулаторни органи имаха капацитет и воля да изискват от компаниите необходимото ниво на стандартите за безопасност"
Боб Греъм, съпредседател на спецкомисията за разследване

"И вероятно нямаше да се случи, ако отговорните държавни регулаторни органи имаха капацитет и воля да изискват от компаниите необходимото ниво на стандартите за безопасност", допълва още той.
Разливът в Мексиканския залив е могъл да бъде избегнат, а причината за екокатастрофата се дължи отчасти на поредица от решения за намаляване на разходите, направени от BP и неговите партньори, пише в. "Гардиън".
Вестникът цитира заключенията от доклад на Белия дом, поръчан от президента Барак Обама, който трябваше да установи причините за най-големия разлив в историята на САЩ. Финалната версия на доклад се очаква да излезе следващата седмица.
Специално създадената за разследването на разлива комисия стига до заключение, че редица рискови решения на управлението на петролния гигант, на "Трансоушън" и на "Халибътън" са причина за взрива на платформата. Докладът предупреждава още, че има вероятност от повторение на подобни инциденти, ако в индустрията не се проведат сериозни реформи.
Много от погрешните решенията, взети на сондажната платформа "Дийпуотър хорайзън" преди фаталния взрив 20 април 2010 г., са имали за цел да спестят време и пари. "Независимо дали решенията са били взети целенасочено или не, много от решенията, които BP, "Халибъртън" и "Трансоушън" са взели, са повишили риска от инциденти, но са спестили на компаниите значително време (и пари )", се казва в доклада.
В отделна таблица се посочват девет решения, кийто са довели до увеличаване на риска, седем от тези, които са спестили на компаниите време за пускането на кладенеца в експлоатация, като петролният гигант е участвал във вземането на всички девет решения.
Собственикът на платформата - BP, не е приложил подходящи средства за контрол и управление на тези повишени рискове, се казва в доклада. "BP не е разполагал с адекватен контрол, който да гарантира, че ключови решения през месеците преди взрива са гарантирала безопасност на съоръжението или правилни от инженерна гледна точка."
"Повечето от грешки и пропуски, които в крайна сметка водят до експлозията на кладенеца "Мокандо", могат да бъдат проследени и се дължат на провал в управлението на компаниите", се обобщава още в доклада.
"Тази катастрофа вероятно нямаше да се случи, ако компаниите бяха поставили безопасността на първо място", каза в изявление съпредседателят на комисията Боб Греъм. "И вероятно нямаше да се случи, ако отговорните държавни регулаторни органи имаха капацитет и воля да изискват от компаниите необходимото ниво на стандартите за безопасност", допълва още той.
В доклада се обръща специално внимание на дефектната работа по циментиране на дъното на кладенеца, извършена от "Халибъртън". Експертите обвиниха още BP, че са се провалили в осигуряването на подходящ надзор върху работата по циментирането, както и за неправилен прочит на теста за измерване на налягането, резултатите от който показват, че кладенецът не е бил правилно запечатан.
"Доказателствата, събрани досега, показват, че екипът от инженери на BP не е изготвил официален, цялостен анализ на комбинирания ефект от тези рискови фактори за успешното циментиране на кладенеца", става ясно още от доклада.