"Владислав Варненчик" - в стройна редичка

Гледката от последния етаж на 72-метровия мол "Варна тауърс" подрежда конкурентите му като за парад. На булевард "Владислав Варненчик", който е основната пътна артерия на Варна от центъра на града към магистрала "Хемус", се намират още два търговски центъра - "Мол Варна" и "Гранд мол".
През пролетта врати се очаква да отвори и четвъртият в редичката "Галерия мол", а на 500 метра встрани от тях, но в същия район, е петият "Пфое мол". За четири години общата разгъната площ на моловете във Варна достигна близо 270 хил. кв.м, а инвестициите в тях възлизат на над 650 млн. евро, показват обобщените данни на инвеститорите на търговските центрове.
Така на 1000 варненци се падат по 250 кв.м търговска площ, което им отрежда четвърто място след Русе, Плевен и Стара Загора, по данни на GVA Sollers Solutions.
И ако "Пфое Мол" (декември 2007 г.) и "Мол Варна" (юни 2008 г.), отвориха пълни с наематели и преживяха стачки и изнасяне на търговци в късните часове на нощта, то миналогодишните премиери на "Гранд мол" (май 2010 г.) и "Варна тауърс" (ноември 2010 г.) бяха отлагани няколко пъти заради липса на наематели. Мартин Згурев, инвеститор във "Варна тауърс", съобщи, че компанията му "Фаст фешън ритейл" е станала представител на френската марка за тинейджъри Jennifer и на турската Koton, като в момента се водят преговори и с италиански фирми.
Именно тези брандове бяха първите, които отвориха обектите си във "Варна тауърс" на 25 ноември 2010 г. В момента на всеки от трите етажа на мола има от три до пет магазина. Супермаркетът "Рода" е на словенската верига "Меркатор". Огромните празни площи засега се пълнят с изложби на детски рисунки и различни културни прояви.
"Всички магазини ще бъдат окончателно заети от наемателите си до края на февруари", каза Борислав Борисов, оперативен директор на "Варна тауърс". "Двете кули", както варненци наричат комплекса заради архитектурата му, е с общата застроена площ от 80 хил. кв.м, от които 60 хил. кв.м са търговски и развлекателни площи. Другите 20 хил. кв.м са офиси, в които засега се е нанесла електроразпределителната компания E.ON. Инвеститори са Марин Згурев и Антонио Бухтияров.
"Гранд мол Варна" отвори врати точно преди началото на летния сезон – в края на май 2010 г., полупълен. Той е най-големият в града с площ от 150 хил. кв.м, от които 50 хил. кв.м са търговските площи, и по мащаби е сравним със столичния "Сердика център". "Гранда", както го наричат варненци, привлича посетителите с веригата "Карфур" и марките Zara, Bershka, Playlife, Pull and Bear, Humanic, Calliope, Stradivarius, Douglas, Bata, Deichmann, Intersport, които отвориха първите си магазини в града.
Въпреки че на откриването му собствениците обещаха да напълнят с наематели всичките 220 магазина до края на годината, това на практика не се случи. Търговските обекти на първия етаж почти са заети, но вторият все още стои полупразен. Молът е на "Оркид дивелопмънтс", като малко след откриването му през лятото двама от собствениците на компанията Офер Мирецки и Анатолий Дремлюг, израелски граждани от руски произход, бяха експулсирани от страната по искане на ДАНС заради заплаха за националната сигурност.
Случаят остана встрани от новините на лятото, като от ДАНС и до днес не са обяснили с какво точно двамата са застрашили България. Междувременно обаче на Мирецки беше разрешено да се върне в страната и да движи бизнеса си с имоти.
Въпреки че бяха открити в добрите времена, кризата не подмина и "старите" молове във Варна. В края на 2008 г. наемателите на "Пфое мол" и "Мол Варна" обявиха стачка и поискаха смъкване на наемите наполовина. Магазините им останаха затворени почти цяла седмица. Ефектът беше намаляване на наемите с индивидуални договори за част от търговците, докато недоволните се изнесоха тайно под прикритието на късните нощни часове.
Днес всички площи в "Мол Варна" са отдадени изцяло, посещаемостта е висока и предлагат добър търговски микс, показват наблюденията на "Дневник". За близо три години молът смени три пъти собствеността си, като още преди отварянето "Интерсервиз Узунови" успя да го продаде за рекордните 120 млн. евро с дълговете на шотландската "Милър дивелопмънтс" – най-високата цена, платена до момента за мол в България. Миналата година обаче банката кредитор "Райфайзен" си прибра имота заради проблеми с изплащането на заема.
Въпрос на месеци пък е трансформацията на най-стария "Пфое мол" в "Аутлет шопинг център". Лошо проектиран, с почти недостъпни подземни паркинги и неудачна комуникация между вътрешните му пространства, това е последният му шанс да бъде спасен.