Българска разработка превръща колата в електромобил срещу 8000 лв.

На живо
Заседанието на Народното събрание

Българска разработка превръща колата в електромобил срещу 8000 лв.

Електромобилите стават все по-модерни и са акцент в работата на всички големи производители (в случая "Форд"). Свои разработки по темата предлагат и български компании
Електромобилите стават все по-модерни и са акцент в работата на всички големи производители (в случая "Форд"). Свои разработки по темата предлагат и български компании
Български фирми, членки на "Индустриален клъстър електромобили" (ИКЕМ), имат възможността да разработят пакет за превръщане на кола с традиционен двигател в автомобил на ток, като трансформацията струва между 7000 и 8000 лева. Това съобщи днес председателят на управителния съвет на организацията Илия Левков.
По неговите думи вече текат тестовете на преработен автомобил "Фиат Пунто", като първите данни от тях дават основания за оптимизъм. Основните компоненти, използвани в колата - двигател, батерии, контролери и т.н., са българско производство.
Според Левков постигането на цитираната цена е възможно, ако се пристъпи към серийно производство на нужните компоненти и държавата осигури финансови стимули за собствениците на подобни автомобили. Разчетите на ИКЕМ показват, че в момента в България изминаването на 100 километра с кола на ток ще струва от 2.50 до 3 лева. За сравнение, дори при най-икономичните традиционни автомобили тя трудно би могла да падне под 7-8 лева при сегашните цени на горивата.
В същото време електромобилът има значително по-малко разходи за поддръжка, като отпадат периодичните смени на масла, филтри и т.н., типични за двигателите с вътрешно горене. Екологичният ефект също не е без значение.
Членовете на ИКЕМ работят по нужните промени в нормативната уредба, без които електромобилите не могат да тръгнат по пътищата на България. Към момента вече се оформя мнението, че би било добре покупката на колите на ток да не се облага с ДДС. Държавата можело да помисли и за създаването на зелен фонд, в който да се акумулират средства от продажбата на емисии въглероден диоксид.
Той би могъл да дотира с около 5000 лева покупката на всеки електромобил. Като стимул за придобиването на кола на ток се обмисля и идеята собствениците на подобни превозни средства да намалят данъците върху доходите си с определен процент.
Организацията на движението също може да стимулира покупката и ползването на коли на ток чрез разрешаването на движението им в буслентите, безплатното паркиране в центровете на градовете и т.н. Според съветника в Столичния общински съвет Мартин Заимов в местния парламент вече има съгласие да се осигури свободен престои на електромобилите в бъдещите синя и зелена зони, опрощаване на данъка на подобни возила и субсидирането на проекти в тази област.
Заимов смята, че би било добре, ако до две години столична община инвестира в изграждането на зарядни станции и покупката на автомобили, като търси средства по европейски програми.
Фирми, които членуват в ИКЕМ, вече работят и по пилотни проекти за производство на зарядни станции за коли на ток, като готовите продукти се очакват до няколко месеца. Разработките предвиждат да се използва енергия от възобновяеми източници (слънчеви панели, например) и отделните компоненти да са част от интелигентна мрежа за мониторинг и контрол. За момента разработките са за станции за нормален заряд, които пълнят акумулаторите на електромобилите за между 3 и 8 часа, но вече се правят проучвания и за колонки за бърз заряд (между 30 минути и 1 час)
Индустриален клъстър "Електромобили" е създаден през ноември 2009 година и обединява промишлени предприятия, университети, БАН, търговски и обществени организации, общини и физически лица. До момента ИКЕМ е организирал конверсията на традиционни модели в електрически за градска кола, ван и лекотоварен автомобил с товароносимост до 1 тон. Целта на организацията е да организира производството у нас на нов електромобил в кооперация с някой голям автомобилен производител.
Очаквайте по-късно информация за електрическото "Рено Канго" на ВТУ "Тодор Каблешков"