Скъпи суровини понижиха печалбата на "Монбат"
Производителят на акумулатори "Монбат" е увеличил с 62% продажбите си през миналата година в сравнение с 2009 г., показва отчетът на компанията. Печалбата обаче се понижава с 11 на сто до 14.6 млн. лв., а основната причина е силното поскъпване на основната суровина за производството – оловото, става ясно от отчета.
В доклада за дейността от компанията посочват, че металът заема 59% от разходите за всеки произведен продукт и затова всяка промяна в цената му е от съществено значение за дружеството. За миналата година разходите за материали на "Монбат" са се повишили с 63%, което чувствително е качило общите разходи за дейността.
В неконсолидирания отчет не влизат резултатите на дъщерните предприятия "Монбат рисайклинг", "Старт" и "Окта лайт България".
През миналата година общо 47% от използваното олово е било от собствените рециклиращи мощности на компанията. Освен това почти целият използван полипропилен също е бил рециклиран. Преди няколко месеца "Монбат" отдели рециклиращия си бизнес в ново дружество - "Монбат рисайклинг", и донякъде това беше и причина за повишение на приходите.
Производителят на акумулатори работи основно за външни пазари и възстановяването от икономическата криза в чужбина е друга важна причина за ръста на продажбите. Най-големият пазар на компанията е Германия, за която е изнесена продукция за 16.8 млн. евро, или близо 23% от целия износ. Българският пазар носи под 30% от общите приходи на "Монбат".