Опитът на "АСО Пирели"

Опитът на "АСО Пирели"

Най-късно до 2007 г. инвестицията във внедряването на система за управление на качеството ще започне да носи приход. Прогнозата е на управителя на компанията "АСО Пирели" Петър Миланов, която наскоро първа в бранша получи сертификат за интегрирана система за управление на качеството и за безопасни условия на труд. До края на годината дружеството, което има близо 2000 служители, планира да въведе и аналог на нов британски стандарт за информационна сигурност, какъвто в страната притежава единствено Монетният двор на БНБ.

Сертификатът на "АСО Пирели" е издаден от германската компания OHMI Buro Cert. Тя е избрана, защото има компетентност да сертифицира не само системи за управление на качеството ISO 9001 и OHSAS за условия на труд, но и стандарта за информационна сигурност, внедряването на който предстои.

Притежаването на сертификата е гаранция за договори на фирмата. "Никой чуждестранен инвеститор няма дори да разговаря с нас, ако не докажем, че системата работи, коментира Миланов. Същевременно по думите му в търгове за обществени поръчки не се дават допълнителни бонуси, ако доставчикът на услугата е сертифициран. Преди дни за пореден път офертата ни беше отхвърлена, а спечели кандидат, чиято фирма съществува от няколко месеца", казва шефът на дружеството, чиито клиенти са Министерството на финансите и митниците, данъчните, няколко министерства, банки, хипермаркети, промишлени компании.

Според Миланов никой не може да каже предварително колко ще струва внедряването. "За мен цената също беше важна в началото, но разбрах, че тя не може нито да се определи като конкретна сума, нито като процент от приходите примерно". Бизнесменът твърди, че най-скъпото при внедряването на системата са човешките ресурси, които фирмата отделя. Той очаква печалби още в края на 2006 и през 2007 г., защото смята, че инвестицията не е рискова.

Предварително е трудно да се изчисли и времето, които ще отнеме постигането на стандарта. Крайният резултат не зависи пряко от големината на компанията, бранша, в който оперира, и броя на работниците. Всичко зависи от състоянието на самата фирма. В конкретния случай процедурата е отнела около година - от старта на начинанието през вътрешния и независимия одит до получаването на сертификата. Най-голямата трудност, както обикновено предупреждават и консултантите, е била мотивацията на персонала. "Компанията ни е консервативна и вътрешната съпротива беше очаквана, затова най-трудно и най-много време отне да убедя хората, че промяната е нужна", каза Миланов.

Проведено е първоначално обучение, на което консултантът и мениджърите са обяснили целта и пътищата, по които ще се развива проектът. Почти целият състав е бил включен в работните групи, които са разработвали инструкциите и процедурите. Онези, които не са участвали, са ги обсъждали, критикували и давали нови предложения. Така на практика всички са били въвлечени в разработката на документацията. "Създадохме качествени, работещи инструкции, оптимизирахме работата по точни критерии и правила", твърди Миланов. Специално за персонала са разработени четири инструкции - за подбор, мотивация, развитие и система на обучение. Продуктът ни е "сигурност", рискът за служителите е висок и затова трябва да има ясни правила на конкретното работно място, разпределение на отговорностите, смята предприемачът. Тези мерки пък намаляват текучеството сред редовите сътрудници, от които най-много зависи качеството на крайния продукт.

Оттук нататък поддръжката на сертификата продължава с чести вътрешни одити, целта на които е да се провери доколко правилата се спазват и какво още трябва да се подобри.

------------------------------------

Рубриката, подготвяна със съдействието на фондация "Качество XXI век", излиза всеки понеделник. Интернет сайтът на фондацията е http://members.intech.bg/praktika.