Гърция излезе с нова приватизационна програма за 2006 г.

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Гърция излезе с нова приватизационна програма за 2006 г.

Гръцкият министър на икономиката и финансите Георгиос Алогоскуфис представи новата приватизационна програма на правителството за 2006 г., в която основен приоритет ще бъде продажбата на няколко държавни предприятия, съобщава агенция "Дау Джоунс". Целта на програмата е приходите в хазната да надхвърлят натрупаните от приватизацията през 2005 г. 2.1 млрд. евро. Продажбата на Пощенската спестовна банка (Postal Savings Bank) и пускането на акции на Земеделската банка на Гърция (Agricaltural Bank of Greece) на фондовия пазар, както и продължение на приватизацията на Емпорики банк (Emporiki Bank) в сътрудничество с Франция са основните приватизационни сделки, запланувани от гръцкото правителство, каза Алогоскуфис, цитиран от информационната агенция.

Най-сложна за изпълнение, но с голям приоритет ще бъде продажбата на гръцкия национален авиопревозвач "Олимпик еърлайнс", чиято съдба от няколко години остава неясна, пише гръцкият вестник "Вима", цитиран от БТА.

Тази седмица трябва да бъде обявен съставът на управителния съвет на новата гръцка авиокомпания, която ще бъде създадена на мястото на досегашната "Олимпик еърлайнс" (Olympic Airlines). Според БТА новата авиокомпания ще се казва "Олимпик ер" или "Ер олимпик".

"Пълен бизнес план за приватизацията на авиокомпанията трябва да бъде готов до средата на януари и ще бъде представен на Европейската комисия (ЕК)", заяви гръцкият заместник-министър на финансите Петрос Доукас, цитиран от "Дау Джоунс". "Според последния план частни инвеститори трябва да имат по-голям мажоритарен дял в авиокомпанията", каза Доукас. В момента тяхното участие в авиокомпанията е малко под 50 на сто. През ноември гръцкото правителство излезе с идея да трансформира авиопревозвача в нова, частна компания, с което да привлече повече инвеститори и да го извади от затрудненията му, особено след като предварителното споразумение за продажбата на държавния авиопревозвач стигна до задънена улица. Това стана няколко месеца, след като Гърция подписа предварително споразумение за продажбата на националния си авиопревозвач "Олимпик еърлайнс" с американската "Йорк кепитъл" (York Capital). С новата програма Атина се опита да намери изход от ситуацията, след като Европейската комисия (ЕК) изиска от "Олимпик еърлайнс", както и от неговия предшественик "Олимик еъруейз" да върнат обратно сумата от 540 млн. евро, която компанията е получила като субсидии от държавата, с което застраши сделката с американците. Това беше поредният неуспешен опит на Гърция да се раздели с компанията, след като през есента на 2004 г. Атина реши да анулира започналата преди повече от четири години търгова процедура за продажба на националния авиопревозвач, след като не успя да намери купувач за дружеството. Силно задлъжнялата държавна компания продължаваше да работи на загуби, което предизвика гнева на ЕК заради отпусканите й безвъзмездни държавни помощи, което наруши принципите на европейския пазар. "Олимпик еърлайнс" е наследник на натрупалата значителни дългове компания "Олимпик еъруейс" и беше сформирана през декември 2003 г. Целта беше създаване на по-малка авиокомпания с по-ограничени маршрути, която обаче да бъде освободена от задълженията на стария превозвач и това да увеличи привлекателността й за частните инвеститори.

Друг приоритет на гръцкото правителство в приватизационната програма за тази година ще бъде и продажбата на държавния пакет от 41 процента в Емпорики банк, пише гръцкият вестник "Нафтемпорики", цитиран от "Дау Джоунс". Правителството ще използва държавни пенсионни фондове и на държавната aгенция за управление на ценните книжа ДЕКА, за да продаде частта си от банката. Френската банка "Креди Агрикол" (Credit Agricole), която притежава 9.1% от авиопревозвача до момента, е считана за фаворит по приватизационната сделка. Гръцкото правителство планува да приключи приватизацията на Емпорики банк до началото на втората половина на тази година, пише гръцкият вестник. Емпорики банк притежава "Емпорики банк България", като плановете й включват разширяване на дейността си в Румъния, Албания, както и в Армения и Грузия.

Новата приватизационна програма на гръцкото правителство включва още продажбата на нови пакети от акции на големите пристанищна в Пирея и Солун и регистрирането на борсата на международното атинско летище Елефтериос Венизелос.

Към програмата на гръцкото правителство е и даването под аренда на олимпийските обекти в Атина, като един от тях може да се провежда етап от световното първенство по Формула 1, пише в. "Гардиън" (The Gardian).

В рамките на приватизационната си програма правителството в Атина смята също да се заеме активно с оздравяването на държавните предприятия от сферата на услугите, като организацията на гръцките железници и други губещи държавни компании с цел да намали бюджетния дефицит на страната, който надвишава допустимите от Европейския съюз 3% от брутния вътрешен продукт (БВП). Едно от малкото неразрешени въпроси е този с държавната газова компания ДЕПА, за която все още не е взето решение как и под каква форма ще бъде допуснат стратегически инвеститор в дружеството.

През изминалата година Гърция успя да приватизира напълно строителството, поддръжката и експлоатацията на главните пътни артерии в страната, с което се надява да привлече инвестиции от страна на строителните предприемачи за над 7 млрд. евро. (Дневник)