Магазините на "Витошка" си искат трафика

На живо
Заседанието на Народното събрание

Магазините на "Витошка" си искат трафика

Търговците, които държат магазини и ресторанти на булевард "Витоша" в София, се надигнаха срещу решението на кмета Бойко Борисов да направи централната търговска улица пешеходна зона. Те се опасяват, че "необмислената заповед", която вече е свила продажбите им, рязко променя търговската география и затова може да отблъсне световни марки от пазара.

Собствениците на обекти подготвиха протестно писмо до кмета и до Столичния общински съвет (СОС), който в четвъртък ще се занимава с въпроса. До 18.30 ч. в сряда то беше подписано от 103 от общо около 130-те магазина на булеварда. Сред присъединилите се към инициативата са представители на марките "Макс и Ко", "Пепе джийнс", "Теранова", "Бициани", "Морган", "Сисли", "Батибалено", "Саламандър", "Оксет", "Дзеня", "Бенетон", пицария "Палас".

По-слаб сезон по Коледа не сме имали, оплакваха се търговците. По техни данни, преди "Витошка" да бъде затворена за коли, магазините са правили три пъти по-висок дневен оборот, отколкото след това. Техните сравнения показват, че през януари продажбите са между 4 и 5 пъти по-ниски в сравнение с първия месец на предишни години. Заведенията, които са правили дневно по 1000 лв. на ден, сега едва стигат 250 лв., обясни Стоян Александров, който живее на булеварда и държи магазин там. Клиентите започнаха да отлагат срещите си в бутиците, каза Петкос Тасос, който от 14 години е на "Витошка". Според Ваня Иванова, която има бизнес на булеварда, друга последица е, че търговците вече са заявили своите поръчки, а няма да могат да реализират очакваните продажби.

За нас основен проблем е зареждането, посочи Красимир Хаджинеделчев от "Манго". Той обясни, че в момента служителите са принудени да чакат нощта, за да приемат новата стока. Другият вариант е персоналът да пренася кашони по 700 - 800 м през деня, защото бусовете не могат да паркират в близост до магазините.

Представителите на чуждите марки се питат дали на булеварда не е наложено военно положение, каза още Иванова. Търговците са на мнение, че ако "Витошка" остане пешеходна, това не само ще спре нови световни марки да открият там магазини и да навлязат на пазара, но може да изгони и вече стъпилите тук, допълни тя. Обяснението е, че световните компании проучват българския пазар и питат дали фирмите, които искат да ги представляват в страната, имат възможност да създадат магазин на бул. "Витошка", тъй като той вече се е наложил като водеща търговска улица. Предприемачите се притесняват, че ако положението се запази, могат да загубят представителството си на тези марки. Това би означавало, че те ще напуснат страната, защото в момента София не им предлага алтернатива на "Витошка", обясниха представителите на бизнеса. Те се възмущават от факта, че решението на кмета Борисов е взето еднолично, без да се направят никакви проучвания или да се вземат експертни мнения. "Не сме опитни зайчета, та нещо, което сме градили с години, да рухне изведнъж", каза Александров.

Търговците са на мнение, че решението на кмета волно или неволно обслужва икономически интереси, които имат за цел да насочат световните марки, а след това и потока от купувачи към определени молове. Над 50% от търгуващите на булеварда компании ще бъдат представени и в моловете, така че те нито имат нещо против развитието на търговските центрове, нито има защо да бъдат принуждавани да наемат площи в тях, каза Тасос.

Според бизнеса решението булевардът да стане пешеходен е необмислено, тъй като нито е уреден проблемът с паркирането, нито има алтернатива за движението. "Витошка" е проектирана за основна пътна артерия, казват търговци. "Защо иначе се прави основен ремонт преди 2 години и се обособиха паркоместа? Месеци наред търпяхме загуби с идеята, че това е за по-добро бъдеще на улицата", отбеляза Александров.

В четвъртък се очаква общинският съвет да се произнесе дали булевардът ще остане пешеходен. "Предполагам, че съветниците ще гласуват шестмесечен експериментален срок или нещо подобно", каза зам.-кметът Велизар Стоилов, от чието име се внася въпросът за разглеждане от общинарите. Логично е обособяването на една пешеходна зона да увеличи оборота на магазините по нея, каза още той. Нека търговците на "Витошка" намалят цените и вероятно повече хора ще почнат да пазаруват от тях, препоръча им Стоилов.