Никитас Теофилопулос, управител на "Филип Морис България": Надявам се контрабандата да падне поне под 20%

Никитас Теофилопулос, управител на "Филип Морис България": Надявам се контрабандата да падне поне под 20%

Никитас Теофилопулос, управител на "Филип Морис България"
Никитас Теофилопулос, управител на "Филип Морис България"
Легалният пазар на цигари в България намаля с повече от 35% през 2010 г., до 10.6 млрд. къса, по данни на компаниите от бранша. През 2008 г. официалният пазар беше 19 млрд. къса, което означава, че темпът на свиването му се е увеличил повече от 2 пъти. Едновременно се това се увеличи пазарът на тютюн за рязане и цигари в опаковка по десет броя. За проблемите в сектора и възможностите за тяхното решаване разговаряме с управителя на "Филип Морис България" Никитас Теофилопулос, който ръководи дружеството от януари 2010 г.
- Потребителите заменят една марка с друга въз основа на цената

- И при тютюна за пушене има преминаване към нелегални продукти

- Надявам се контрабандата да се върне поне на нивата отпреди година

- Държавата има частичен подход при регулиране на продажбата на цигари
Г-н Теофилопулос, как се развива пазарът на цигари в момента от ваша гледна точка?
- "Филип Морис" се завърна на българския пазар през 2006 г. През тези пет години смятам, че имахме възможност за ускорено развитие. Най-важната характеристика на българския пазар според моя опит и от други страни е липсата на предвидимост и сложността на самата бизнес среда.
Може да си представите, че за всяка компания, включително и за "Филип Морис", предвидимостта е най-важният фактор за изграждане на добър бизнес план за развитие. От 2007 г. досега преживяхме пет увеличения на акциза. Освен това държавата има частичен подход, когато говорим за регулацията на тютюневите изделия. Нашата позиция по принцип е, че тютюнопушенето е вредно и води до болести, а за да се постига напредък по решаване на проблема с тютюнопушенето сред младите, е необходим пълен всеобхватен подход върху регулацията на пазара.
Например напоследък отново се заговори за пълна забрана на тютюнопушенето, а в същото време е разрешено рекламирането на тютюневи изделия извън търговските обекти. Друга характеристика на пазара е голямата конкуренция – почти всички международни компании оперират в България, както има и силни местни участници.
Не на последно място по важност и по значение, ключова характеристика на пазара е контрабандата и незаконно разпространение на цигари. Според проучване на "Филип Морис интернешънъл", което се извършва в България и в останалите европейски страни, нивото на незаконната търговия на цигари е 34% през май 2010 г. и дори по-високо в пограничните райони, където достига над 40%. В сравнение с 2009 г. това ниво се е удвоило.
Продължава ли да нараства контрабандата и в момента?
- През тази година отново ще направим проучване, но съм оптимист, защото особено след септември бяха засилени мерките на държавата в борба с контрабандата. Надявам се да има добри резултати. Тютюневите компании също стартираха инициатива, с която целим да подпомогнем борбата с незаконното разпространение на цигари.
В нея освен нас участват "Булгартабак", Джей Ти Ай, БАТ и "Импириъл". Имахме възможност да проведем срещи с министерства и държавни институции, които участват в борбата срещу нелегалната търговия на тютюневи изделия. Те се оказаха много отворени относно предложенията, които им дадохме за предприемане на мерки. Вярвам, че доброто сътрудничество между държавата и тютюневата индустрия е основно средство, за да се справим с този сериозен проблем.
Промени ли се с кризата вкусът на потребителите по отношение на типовете цигари, наблюдава ли се преминаване от един вид към друг?
- Българските потребители са много чувствителни към цените. Те преминават от една към друга марка въз основа на цената. Едновременно с това българският потребител има добър усет относно вкуса на цигарите. Харесват се качествените изделия и се търси баланс между цена и качество. Характерно за пазара е, че се търси и харесва и новият продукт, когато се пуска такъв, потребителят го опитва.
Представляват ли сериозна конкуренция за тютюневите компании продаваните, но нерегистрирани марки, като например "Ракел", "Лайт" и други?
- Най-големият конкурент за всички тютюневи компании на българския пазар е незаконната търговия. Предложили сме на министрите, ангажирани с този проблем, да им предоставим опита си относно идентифицирането на фалшиви продукти, за да може да се адресира този проблем и да се борим срещу него.
Представителите на МВР и митническите служители имат нужда от обучения, които ние можем да предоставим. "Филип Морис интернешънъл" има 12-годишно споразумение с Европейската комисия, според което компанията ни ще изплати 1.25 млрд. евро за мерки срещу незаконната продажба на цигари. Смятам, че България би трябвало да се възползва в много по-голяма степен от тези ресурси, а като че ли до момента няма пълно използване на предоставената възможност.
Доколко митниците и МВР приемат помощта ви?
- Започнахме разговори с тях и те са отворени относно нашите предложения. Предоставихме дори автомобили на митниците специално за борба с цигарената контрабанда. Започнахме да водим диалог и с Брюксел относно възможностите за предоставяне на средства по европейски програми за справяне с незаконната търговия с тютюневи изделия.
Друг ключов момент в борбата с контрабандата е ефективното и строго прилагане на съществуващото законодателство. Важна е и финансовата стабилност в страната. Това са факторите, които могат да подпомогнат постигането на добри резултати. Също организираме и информационни кампании, за да информираме обществото за сериозните проблеми.
Какво трябва да направи България, за да се възползва от предоставяните пари от Европейската комисия за борба с контрабандата?
- Има определени процедури, които в нашият случай Агенция "Митници" трябва да извърви. Необходимо е да представи конкретен план за борба с контрабандата, който да бъде одобрен от Европейската комисия. България трябва да участва в този процес, за да може Брюксел да оцени размера и сериозността на проблема, за да реши какви средства да отпусне за страната.
Проблемът съществува и в други европейски страни. Важно е страната да получи техническа подкрепа, но искам да изтъкна, че прилагането на съществуващото законодателство е много важно и оттам трябва да започне борбата. За нас индикация за справяне с проблема ще бъде да видим растеж на легалните продажби.
Какво мислите за предложението на шефа на Агенция "Митници" Ваньо Танов да се произвеждат по-евтини цигари, за да бъдат конкурентни на контрабандните?
- Решението относно цените на продуктите зависи от всяка компания. В България има разнообразие от марки, продукти и ценови нива. Има по-евтини и по-скъпи изделия. Въпросът отново опира до осигуряване на фискална стабилност.
Каква е причината да пуснете цигари в опаковка по десет броя, при положение че това противоречи на глобалната ви политика?
- През 2010 г. наблюдавахме разширяване на сегмента на цигарите в опаковки от десет броя в резултат от икономическата криза. Очевидно е, че нашето решение беше да навлезем в сегмента, за да сме конкурентоспособни. Според различни изследвания на специалисти в областта на общественото здраве по-малкият брой на цигарите в опаковката би могъл да бъде фактор, подтикващ пушенето сред непълнолетните.
Ние сме ангажирани с превенция на тютюнопушенето сред младите и смятаме, че независимо каква е опаковката няма значение колко броя цигари има в нея, важно е да се прилага законът. Не трябва непълнолетните да имат достъп до тютюневи продукти. Решение е на правителството относно възможността да се продават опаковки с по десет цигари.
Смятате ли, че има облагодетелствани компании на българския пазар по отношение на рекламната й стратегия?
- Използването на различни комуникационни средства е решение на всяка компания според бизнес плана й. Подкрепяме цялостна и всеобхватна регулаторна рамка, в която трябва да има съгласуване и допълване между мерките, а не отделни спорадични мерки. Въвеждането на пълна забрана за пушене на обществени места е екстремна мярка, докато в същото време свободно може да се рекламират изделията извън обектите за търговия.
След повишаването на акциза върху тютюна за пушене какви са очакванията ви за развитието на този сегмент от пазара?
- Подобно на сегмента на цигарите в опаковка по десет наблюдаваме разрастване и на интереса към тютюна за пушене поради икономически причини. За да има равнопоставеност между различните категории тютюневи изделия, е необходима равнопоставена фискална политика по отношение на различните групи.
Наблюдава се преминаване от една категория в друга, което означава, че няма равнопоставеност между тютюневите изделия. Подкрепяме повишаването на акциза върху тютюна за пушене. Според наблюденията ни при консумацията на тютюна за пушене също има преминаване към използване на контрабандни продукти.
През 2010 г. имаше спад на легалния пазар от над 30%, какви са очакванията ви за тази година?
- Трудно е да се направи прогноза, само за една година от 2009 г. до 2010 г. контрабандата се увеличи двойно. Надявам се контрабандата да се върне поне на нивата отпреди година и да продължи да намалява в бъдеще.
"Филип Морис" ще прояви ли интерес към приватизацията на "Булгартабак"?
- Принцип в нашата политика е да не коментираме по подобни конкретни въпроси и инициативи, още повече че в момента е прекалено рано. Но това, което мога да кажа, е, че когато разглеждаме подобни бъдещи възможности, ние ги оценяваме както като потенциална финансова полза, така и от стратегическа гледна точка за компанията като цяло.