Строителството на ключовата за Европа магистрала "Струма" отново се отлага
Строителството на магистрала "Струма" (Даскалово - ГКПП Кулата), за което настоява Европейската комисия, отново се отлага. Причината е, че търговете за избор на изпълнител ще се правят не от агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), а от бъдещата проектна компания, която все още не е създадена. Това стана ясно вчера по време на отчета на ръководството на АПИ.
В началото на февруари регионалният министър Росен Плевнелиев обеща търговете за "Струма" да се проведат най-късно през пролетта. В същото време плановете му са проектната компания да бъде създадена най-рано през май. През септември 2009 г. при представянето на приоритетните пътните проекти Плевнелиев обещаваше през зимата на 2010 - 2011 г. да има избран строител за участъка от Долна Диканя до Дупница, а през пролетта да започне изборът за отсечките Дупница - Благоевград и Сандански - Марикостиново, което очевидно няма как да се случи.
Междувременно в края на 2010 г. председателят на Еврокомисията Жозе Мануел Барозу в писмо до премиера Бойко Борисов посочи, че "по ключови стратегически инвестиции като магистрала "Струма" е налице такова забавяне, което поставя под въпрос реалното им изпълнение до края на програмния период през 2013 г.".
Барозу посъветва премиера "спешно да се обсъди възможността за създаване на алтернативни процедури или структури за изпълнение с цел ускоряване на необходимите инвестиции". В сряда еврокомисарят по регионална политика Йоханес Хан е заявил пред министъра по еврофондовете Томислав Дончев, че "първата половина на 2011 г. е критично важна за България, тъй като през нея трябва да станат видими резултатите от големите проекти", предаде пресслужбата на Дончев.
Усвояването на евросредствата за инфраструктура е от изключителна важност, защото добрите резултати ще подсигурят на България по-добра позиция при преговорите за финансовата рамка на следващия програмен период.
От големите проекти в момента единствено се изпълнява магистрала "Тракия", като към края на 2010 г. по участъка от Стара Загора до Нова Загора са завършени 22% от строителните работи, от Нова Загора до Ямбол - 16%, и от Ямбол до Карнобат - 10%. Въпреки направените искания от фирмите за плащания за свършената работа все още не им е платено нищо освен аванса. Документите са в управляващия орган на оперативна програма "Транспорт", каза Божидар Йотов, председател на управителния съвет на АПИ.
През февруари ще бъдат отворени офертите за избор на строител и надзор по изграждането на магистрала "Марица". Днес се отварят офертите за строителен надзор на участъка от Оризово до Димитровград, а на 18 февруари ще бъдат отворени и за изпълнител. За втория лот от Димитровград до Харманли офертите ще бъдат отворени на 1 март. Целта ни е през април да има избрани изпълнители и през май строителството да започне, каза Божидар Йотов.
Другите търгове, които предстоят, са за пътя Кърджали - Подкова и връзката между Гара Яна и Софийския околовръстен път. Тези проекти се финансират по оперативна програма "Транспорт". От големите жп проекти се работи единствено по линията Свиленград - турска граница. Преди дни беше сключен договорът за ремонт на жп линията Пловдив - Бургас, а в момента тече процедурата за избор на изпълнител за жп линията Септември - Пловдив.
В ход са и пътните търгове от втория етап по оперативна програма "Регионално развитие", като на лот има по над 10 оферти. Целта е до началото на лятото да има избрани изпълнители и ремонтите да започнат, каза Йотов. По думите му със спестените средства от втората фаза през август ще може да се мисли за трета фаза по проекта. Имало възможност дори да бъдат пренасочени допълнително пари от други оси по програмата, каза Йотов.
По повод исканата му оставка от "Синята коалиция" и БСП Йотов заяви, че ще я подаде само ако премиерът Бойко Борисов му я поиска, както и когато сам реши да напусне. Междувременно стана ясно, че германският специалист Клаус Дитер-Щоле вече не е член на управителния съвет на АПИ.
Свлачище се появи край магистрала "Люлин" Свлачище на 16 км от магистрала "Люлин" в посока Перник се е активизирало, но няма заплаха за трасето на аутобана и той ще бъде пуснат на 15 март в едната посока, каза Лазар Лазаров, член на управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Свлачището е с големина от 100 декара и върви в продължение на 500 метра по магистралата. В момента геоложка фирма прави проект за укрепването му. Не съм получавал призовка от прокуратурата за разпит във връзка с препроектирането на "Люлин", каза Божидар Йотов, председател на УС на АПИ. Той посочи, че научил за случая от в. "Труд", като според публикацията препроектиране на "Люлин" е правено през 2007 г., когато той не е бил шеф. Йотов обясни, че е заварил магистрала "Люлин" в тежко положение и вариантите са били два. Единият да се скрием зад прокуратурата и тези железа край София да стоят като паметник на глупостта, каза Йотов. По думите му те избрали по-трудния - да довършат и пуснат магистралата в срок и се гордеят с това, което са направили. |
АПИ в цифри Свършеното в пътната агенция през 2010 г. 267 тръжни процедури 31 км магистрали, въведени в експлоатация 206 км рехабилитирани пътища 1427 км пътища в ремонт 196 млн. лв. платени за текущ ремонт, зимно поддържане и аварийни ремонти 194 млн. лв. приходи от винетки 21.5 млн. лв. дългове към фирмите при 210 млн. лв. в края на 2009 г. |