Да рекламираш без реклама

Да рекламираш без реклама

Логото на "Заубер клъб 1" е на радиаторните кутии на новия C30
Reuters
Логото на "Заубер клъб 1" е на радиаторните кутии на новия C30
Формула 1 е най-бляскавият и комерсиален автомобилен спорт, а асоциирането с него винаги е било приоритет и символ на гордост за големите компании.
Противно на тази логика в търсенето си на спонсори през миналата година "Заубер" откри напълно нова ниша на рекламодатели, които не желаят реклама и основното им изискване е да останат анонимни за широката общественост.
За да "обяви" присъствието на своите нови тайни спонсори, които дават парите си, без да искат нещо в замяна, швейцарският отбор създаде "Заубер клъб 1".
"Не всяка корпорация иска да инвестира и в същото време да показва, че го прави. Затова реших, че е време да разделя двете неща", обясни собственикът на отбора Петер Заубер пред "Ройтерс".
Основната причина в отказа на неговите спонсори да станат публично известни се крие в опасенията им да не пострада техният имидж от връзката с Формула 1. Това съвсем не е изненадващо предвид шумните скандали в световния шампионат от последните години с уреждането на Гран при, сексуалните наклонности на бившия президент на ФИА Макс Моузли и постоянните обвинения, че спортът не е загрижен за опазването на природата.
Световната икономическа криза също оказа влияние, като много компании бяха обвинени в необмислени действия заради разточителното харчене във Формула 1.
"Усетихме настроенията, че в днешно време много известни корпорации не искат да бъдат асоциирани с откритото си отношение към Формула 1", обясни изпълнителният директор на "Заубер" Мониша Калтенборн, първата дама, ръководеща екип в световния шампионат.
"Те не желаят да виждат как техният бранд се състезава на пистата. Някои имат свои причини, а други просто не смятат Формула 1 за достатъчно екологично настроена. Преди две години имаше доста скандали и някои хора просто не искат да бъдат свързвани със спорта", смята австрийката.
"Точно от тези нужди на компаниите се зароди и нашата идея. В основата си предлагаме това, което и всички останали, защото много хора все още смятат Формула 1 за едно от най-добрите места за представяне в света, само че без да се показват пред него", допълни Калтенборн.
През миналия сезон липсата на спонсори принуди "Заубер" да покаже своя болид в преобладаващо бяло, но за този сезон екипът реши да премахне чувството за финансова нестабилност и постави логото на "Заубер клъб 1" върху радиаторните кутии на новия C30. Там компания му правят няколкото мексикански спонсори, които подкрепят новия пилот на екипа Серхио Перес.
За сравнение - при представянето на "Испания рейсинг" болидът на тима беше показан с лепенки "Яко място", "Това може да си ти" и "Твоето лого тук", които трябваше да привлекат вниманието на рекламодателите.
Не е ясно колко точно компании влизат в "Заубер клъб 1", защото това също е тайна, но организацията има "сериозно портфолио от силни швейцарски компании". Целта пред клуба е да стане международен, но за момента японският пилот Камуи Кобаяши остава недостатъчно атрактивен за своите сънародници.
След оттеглянето на големи компании като "Хонда", "Тойота" и "Бриджстоун" спортът се отдалечи от Страната на изгряващото слънце, но в "Заубер" виждат възможност чрез анонимния си клуб да започнат постепенното завръщане на японските спонсори.
"Концепцията ни не е за кратък период от време, тя е неизчерпаема. Бихме могли да имаме компании, които използват клуба като начало, с което да опипат почвата и след това да излязат от анонимност", смята Калтенборн.
Президентът на руския "Маруся Върджин" заяви, че неговият екип не е по-различен от този на "Заубер". "Ние сме много отворени като отбор към подобни идеи и също имаме спонсори, които по никакъв начин не са заинтересувани от брандирането на болида ни, пистите или каквото и да било във Формула 1", обясни той пред "Ройтерс".