Държавата търси концесионер на нерентабилен терминал на пристанище Бургас

Терминалът за насипни товари на пристанище Бургас-изток беше обявен официално за отдаване на концесия, показва информация в Държавен вестник. Решението за откриването на процедурата беше взето преди повече от две седмици от Министерския съвет, а причината е, че съоръжението според транспортния министър Александър Цветков е нерентабилно за държавната фирма "Пристанище Бургас", която освен това погасява и заем към Японската банка, с който е построен терминалът.
"Този терминал е изграден, за да обслужва металургичния комбинат "Кремиковци" и на практика, когато през 2010 г. получихме акт 16 за него, той е на практика мъртвороден и именно затова започва процедура за концесия, тъй като държавата не може да продължава да обслужва заема от Японската банка", обяснил Цветков по време на последното заседание на правителството, показва стенограмата от заседанието. Тогава заради проблемите по изплащането на кредита кабинетът се отказа от нов заем от същата банка за контейнерни терминали на портовете във Варна и Бургас.
На концесия за 35 години се отдават пристанищна площ от над 419 хил. кв.м, както и инфраструктура. Бъдещият частен оператор на терминала ще има задължението да погасява частично или изцяло вноските към Японската банка по кредита, с който беше направено съоръжението. Предложението за това каква част от парите ще бъдат поети ще е и основният критерий за избор на концесионер.
Тежестта на този показател ще е 55%, като кандидатът не може да поеме по-малко от 75% от годишните суми по кредита. Вторият по важност критерий за избор на победителя ще са предложените инвестиции за първите седем години от концесията. Те не трябва да са по-малко от 12.46 млн. лв., а тежестта на този показател е 30%. Останалите елементи от оценката на кандидатите ще зависят от предложението им за променливата и фиксираната част от концесионната такса, както и от бизнес плана им.
До конкурса се допускат фирми, които имат опит в обработката или превоза на товари. За последната година те трябва да са обслужили поне 4 млн. тона товари и да имат оборот от поне 750 млн. лв. за последните три години. Гаранцията за участие в процедурата е 400 хил. лв. Документи се подават до 8 април, а офертите трябва да бъдат отворени на 14 април.
Критериите за избор - Компанията да погаси частично или изцяло вноските към Японската банка по кредита, с който беше направено съоръжението - Предложените инвестиции за първите седем години от 35-годишната концесия - Променливата и фиксираната част от концесионната такса - Бизнес планът |