Сотириос Маринидис генерален мениджър за Балканите на Procter & Gamble: В кризата залагаме на качеството

Сотириос Маринидис генерален мениджър за Балканите на Procter & Gamble: В кризата залагаме на качеството

Сотириос Маринидис генерален мениджър за Балканите на Procter & Gamble
Дневник
Сотириос Маринидис генерален мениджър за Балканите на Procter & Gamble
Сотирос Маринидис е генерален мениджър на "Проктър енд Гембъл (P&G) за Балканите от 2009 г. Преди това ръководи отдел "Маркетинг" на компанията в Москва, Русия. През последната финансова година групата отчете 12% спад на печалбата си, но очакванията за финансовата 2011 г. са за едноцифрен ръст в нетните продажби. Маринидис каза пред "Дневник", че при дистрибуцията на свои продукти компанията се стреми да използва по-малко моторен превоз, за да рецудира изхвърлянето на вредни емисии.
Очакваме нетните ни продажби да се повишат с 3- 5% за 2011

До 2020 г. ще използаме с 20% по-малко моторен превоз
За четвъртото тримесечие на финансовата година групата P&G отчете спад от 12% на печалбата. Какви са данните за региона и България в частност?
- "Проктър енд Гембъл" обяви нетна печалба на акция от оперативна дейност в размер на 1.11 долара за брой, което представлява ръст от 10 процента. Нетните продажби са се увеличили с два процента до 21.3  млрд. долара, което се дължи на 6 на сто ръст на реализираните обеми, но беше частично компенсиран от неблагоприятните тенденции в търговията на световните валутни пазари и комбинация от други фактори.
Органичните продажби (приходи от основна дейност, изключващи ефекта от капиталови сделки) са нараснали с 3 процента. Компанията продължи да постига ръст в продажбите и увеличаване на пазарния дял. Затова можем да потвърдим, че имахме добро начало на фискалната година. Задържахме челната си позиция и имаме добър ръст на пазара. Ще продължим да поддържаме нашата глобална стратегия, като чрез марките на P&G ще се докосваме до  живота на потребителите по целия свят и ще го подобряваме.
Каква е прогнозата ви за тази календарна година за продажбите в региона?
- Корпоративната политика на P&G не ни позволява да правим прогнози. Но мога да ви уверя, че ще продължим да адаптираме нашите стратегии, за да отговаряме на развитието на пазара.
В кои категории продукти (от тези, които предлагате) очаквате най-бавно възстановяване. Защо?
- Това, което можем да споделим, е, че глобално нашите очаквания са нетните продажби да се повишат с от 3 до 5% за фискалната 2011. Очаква се органичните продажби да нараснат с от 4 до 6%. Главен фокус за нас е да разбираме по-добре нашите клиенти, техните навици, като им предоставяме продукти, които отговарят най-добре на техните нужди. В трудни икономически ситуации потребителите са все по-наясно с разходите си и осъзнават своите приоритети.
Как компанията оптимизира разходите си?
- Дисциплината при разходите и разпределянето на парите осигурява гъвкавост и ресурси, които да се инвестират в повишаване на печалбите. Някои от примерите за оптимизация на цените са иновация, продуктивност, растеж и стандартизация.
Защо започнахме да използвате железопътен транспорт? Какъв дял от продукцията ви в региона се превозва по този начин?
- В P&G се уповаваме на ценности и принципи. Нашата цел е да подобрим живота на потребителите сега и за поколения напред. Лично аз вярвам силно, че не е достатъчно да се правят големи печалби – ние като бизнесмени също така имаме отговорност към общностите, в които живеем и работим, и също така знаем, че трябва да увеличим отговорността и устойчивостта си. Нашата екологично устойчива цел до 2020 г. предвижда 20% намаление в употребата на моторен превоз, което безусловно ще намали въглеродния двуокис.
Една от ясните последици от кризата е насочването на потребителите към по-евтини продукти и предпазливост, дори и във всекидневните покупки. Как променихме ценовата си и маркетинг стратегия, за да отговорите на новата ситуация?
- Световната финансова криза определено повлия на потребителите от всички пазари, на които оперираме. България не прави изключение. P&G е компания, създадена така, че да преминава през всякакви икономически цикли. В трудни икономически времена ние се фокусираме върху фундаментални неща като: разбиране на потребителите, изграждане на марката, дисциплина на паричните потоци и разходи, и иновации.
P&G е компания с повече от 170-годишна история, като през това време сме се изправяли много пъти пред трудни ситуации, оставайки лоялни на основните ни стратегии, което ни позволи да подобрим цялостно живота на потребителите ни на много места по света - като им предоставихме продукти с високо качество, които са разнообразни и иновативни.
Компанията майка през миналата година отвори онлайн магазин за продажби на дребно. Предвижда ли се навлизане в онлайн търговията и в региона?
- Корпоративната политика на P&G не ни позволява да разкриваме бъдещи планове на компанията.
Планирате ли пускането на нови продукти на българския пазар?
- За съжаление нямаме право да разкрием детайли, свързани с бъдещи планове на компанията, но както споделих преди това, в P&G се фокусираме върху нуждите на потребителя, неговите очакванията и начини да подобрим живота му. Това е неотклонна цел на оперативните, продуктовите и маркетинговите иновации, които ще ни позволят да предлагаме разнообразно и иновативно портфолио от марки.