Товарни превозвачи готвят протести заради горивата
Българският съюз на товарните превозвачи (БСТП) в Русе обяви начало на ефективни протести срещу поскъпването на горивата. Те започват на 14 март. Колегите им от Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт заявиха, че засега не се готвят да протестират, тъй като очакват съдействие от транспортния министър за техните предложения във връзка с високите цени.
От Българския съюз на товарните превозвачи (БСТП) в Русе, в който членуват 46 фирми, обявиха, че от 14 март шофьорите ще зареждат минимални количества, но ще изискват данъчни фактури. "Зарежданията ще се извършват от 9 до 15 часа, като с всеки последващ ден времето ще се увеличава", каза председателят на управителния съвет Валентин Бянов.
Целта е да се обхванат максимално повече бензиностанции в големите градове. На 21 март превозвачите ще спрат транспортните услуги на територията на България. От съюза призовават колегите си, които прибират камионите си, да зареждат в съседни държави, където и бездруго горивото било по-евтино. По данни на организацията дизеловото гориво е по-евтино в Румъния, Сърбия, Македония.
В северната ни съседка например цената е равностойна на 2.32 лв за литър. В Турция пък има безмитна бензиностанция, където се зарежда при цена 1.80 лв. В Украйна и Молдова дизелът, ползван от камионите, излиза по 1.70–1.80 лева за литър. В България литър дизелово гориво се продава за над 2.50 лв., посочват превозвачите.
По данни на Генерална дирекция "Енергетика" на ЕК от 28 февруари дизелът и масовият бензин А95Н в България са сред най-евтините, като цената им е съответно 1.181 евро за литър и 1.178 евро за литър. По-евтин дизел от България има само в Люксембург, а бензин - в Кипър, показват още данните на Еврокомисията.
Засега не се готвят за протести членовете на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт, съобщи председателят й Миролюб Столарски. Организацията настоява държавата пак да провери за картелно споразумение между доставчиците на горива и големите вериги бензиностанции.
Асоциацията иска и да се премахне акцизът върху биодизела, който от 1 март се увеличи на 5%, както и да се освободи вноса на гориво, така че "сами да си доставяме", каза още Столарски. Предложенията вчера са предадени на транспортния министър, който обещал да им съдейства за среща с финансовия министър, от чиято компетентност са тези въпроси. Отговор превозвачите очакват до края на седмицата.
"Няма картелно споразумение и няма как да има, защото конкуренцията е много голяма", каза Андрей Делчев, председател на Българската петролна и газова асоциация. Той припомни, че през 2009 г. КЗК излезе с решение, че няма картел, и сега да я сезират - пак ще стигне до същия извод, прогнозира Делчев.
По думите му в България има свободен режим за доставка на горива без разрешителни и лицензи. Затова и вносителите на горива за миналата година са били около стотина фирми, като повечето внасят от 1 до десетина цистерни, посочи Делчев. Големите са "Лукойл", OMV и "Ромпетрол".