Стачката в железниците спря заради споразумения без голям ефект

Споразумения и ангажименти без особен ефект спряха стачката на железничарите в холдинг "Български държавни железници" (БДЖ) и Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Синдикатите в двете дружества се отказаха от осемчасови ефективни протести, след като обявиха, че са се споразумели с мениджмънта и част от исканията им са били удовлетворени.
Договорките обаче не променят особено ситуацията относно планираното намаляване на персонала и инвестициите в сектора, които бяха основните искания на профсъюзите. Железничарите протестираха предупредително в четвъртък, като спряха работа за час. На следващия ден стачката им трябваше да стане осемчасова, но късно в четвъртък профсъюзите и мениджмънтът на компаниите постигнаха споразумение и протестите бяха отменени.
Недоволството беше предизвикано от плановете за съкращаване с 30% на разходите за заплати в БДЖ и НКЖИ като условие за получаването на 600 млн. лв. заем от Световната банка.
Формално в договорките с мениджмънта на двете дружества има текст за предстоящите съкращения. В него е записано, че работодателят "няма да предприема уволнения на работниците и служителите, поради съкращаване на щата или при намаление на обема на работа без съгласието на синдикалния орган в съответното предприятие".
"Нито един служител няма да си отиде без съгласието на синдикатите", каза председателят на КНСБ Пламен Димитров. Според него в тази ситуация държавата и мениджмънтът на БДЖ и НКЖИ трябва да предоговорят вече поетия към Световната банка ангажимент за свиване на разходите за заплати с 30%. Според ръководството на двете компании обаче това няма да се наложи.
"Плановете за оптимизиране на персонала не се променят. Тази година няма да има съкращения, тъй като хората ще намалеят чрез пенсиониране и естествено текучество", каза председателят на съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров. Така той за пореден път повтори уверенията и на ръководството на компанията, и на министерството на транспорта, че реалните съкращения ще са сведени до минимум.
Във връзка с постигнатото съгласие синдикатите да се уведомяват за освобождаването на хората Владимиров обясни, че това е и изискване по закон. "При масови съкращения сме длъжни да уведомим профсъюзите", каза той.
По-конкретни са договорките в НКЖИ, където ръководството пое ангажимент да не съкращава хора, заети с управлението на движението и поддържането на релсите, сигнализацията, съоръженията и комуникациите.
От четвъртък досега няма и съществена промяна в намеренията на правителството за инвестиции в сектора. Синдикатите обаче вече твърдят, че парите от бюджета, оперативната програма "Транспорт" и заема от Световната банка могат да направят железниците различни. Профсъюзите не представиха разбивка на вложенията от различните източници, а обобщиха, че общата сума е 800 - 850 млн. евро до 2014 г. От няколко седмици от министерството на транспорта показват графики с подобни суми, които ще бъдат инвестирани в сектора.
В споразумението за БДЖ липсват ангажименти за инвестиции. В това за НКЖИ е записано, че ръководството трябва да представя на синдикатите инвестиционен план за годината.
Стачните споразумения въвеждат и крайни срокове за изплащането на забавени ваучери за храна и суми за ползване на отпуск, както и снабдяването на служителите с работно облекло. Предвижда се и част от работниците в двете компании като машинистите да се осигуряват и за трета пенсия в професионален фонд.
Това обаче трябва да бъде договорено в бъдещите колективни трудови договори в двете компании и освен това ще даде възможност на БДЖ и НКЖИ да ползват данъчни облекчения.
Стачката, организирана от синдикатите, не се поддържаше от част от железничарите, тъй като според тях в компаниите има нужда от съкращения, особено на администрация.
Основните договорки в споразуменията - Служители да се уволняват със съгласието на синдикатите. В НКЖИ няма да се съкращават служители от експлоатацията преди модернизация на дружеството. - Изоставането в изплащането на ваучерите за храна в БДЖ да бъде наваксано до 1 октомври. - До края на април служителите в БДЖ да получат във вид на ваучери за почивните бази на дружеството дължимите социални плащания за ползване на повече от половината от полагащия се платен годишен отпуск за 2009 г. - Осигуряване на допълнително доброволно пенсионно осигуряване за професиите, преминали от I категория труд към ІІ категория труд, и за тези, преминали от ІІ в ІІІ категория. - Снабдяване с предпазно и работно облекло. Само за НКЖИ - Мениджмънтът представя на синдикатите за обсъждане годишна финансово обезпечена инвестиционна програма всяка година. - Работодателят поема ангажимент да не налага наказания в случаите на неосигурено униформено облекло по негова вина. |