Корпоративен профил: "Инвестор.БГ"

Визитка
Адрес: София 1309, бул. "Александър Стамболийски" 205, ет. 8
Телефон: 02 812 9 812
Дейност: Интернет медийна компания
Изпълнителен директор: Стюарт Тил
Директор за връзка с инвеститорите: Мариян Йорданов
"Инвестор.БГ" е създадена в края на 2000 г. като правоприемник на "Интернетдата.БГ". Първоначално компанията управлява едноименния сайт investor.bg, a в момента в портфейла й са 14 сайта Aha.bg, Automedia.bg, Blog.bg, Dnes.bg, Gol.bg, Investor.bg, Mp3.bg, Nasamnatam.com, Puls.bg, Rabota.bg, Snimka.bg, Start.bg, Teenproblem.bg и Tialoto.bg.
Дружеството планира да придобива готови проекти и да разработва ниши като т.нар. реклама "на клик" и "обяви и справочници", които се явяват алтернативи на основния продукт на местния пазар - дисплей рекламата. За целта компанията в момента прави увеличение на капитала си. Тя предложи за записване 239.9 хиляди нови, обикновени акции с емисионна стойност 12.40 лв. и номинална стойност 1.00 лв.
При пълно плащане на книжата компанията ще набере близо 3 млн. лв., като 75% от тях се планира да бъдат инвестирани в разширяване на портфолиото. Основната част от инвестициите се предвижда да се направят още през тази година. По последни данни на компанията са записани над 91% от акции от увеличението, а останалите бяха продадени впоследствие на аукцион.
Компанията продължава да се отличава с липсата на мажоритарен собственик и голям свободно търгуем обем (free float). Въпреки свиването на рекламния пазар през последните години "Инвестор.БГ" успя да реализира 17% ръст на продажбите за 2010 в сравнение с повишение от 12% през 2009 г., но 84% през 2008 г.
"Последните данни за февруари 2011 г. потвърдиха позитивното представяне на компанията за 2010 г. "Инвестор.БГ" отчете силен растеж през последните няколко години. Нормата на печалба изостава спрямо компании от сектора, но капиталът (като включим и увеличението) ще позволи на дружеството да продължи да се разраства", коментира Тамара Бечева, анализатор в "Елана трейдинг".
"С диверсифицираното си портфолио, силна пазарна позиция, стабилно финансово състояние и липса на задължения "Инвестор.БГ" е много добре позиционирана да се възползва от ръста на онлайн рекламата в България. Компанията притежава потенциал да разшири пазарното си присъствие до 9% от брутните приходи от онлайн реклама в страната през 2015 г. спрямо 6.2% през 2009 г., ако успее да осъществи успешно стратегията си за придобиване на сайтове и развитие на алтернативните на дисплей рекламата сегменти", коментира в свой анализ Камелия Лазарова, финансов анализатор в "Карол".
В момента онлайн медиите остават високо перспективен, но и силно конкурентен сектор, с възможности за генериране на растеж поради бързо нарастващия брой интернет потребители, ниската база за сравнение, ръста на използването на интернет през мобилни устройства и пренасочването на потребителите от традиционните медии към онлайн медиите, което е особено ясно изразено при младата аудитория.
Брутните инвестиции за 2010 в онлайн реклама нарастват до 30.1 млн. лева според данните на "Интерактив асосиейшън България" (ИАБ), което е ръст от 26% спрямо година по-рано. Въпреки това онлайн рекламата остава под 10% от общия медиен микс на компаниите, което е едно от най-ниските нива в Европа.
Камелия Лазарова, финансов анализатор в "Карол"
Като една от водещите компании на пазара на онлайн реклама "Инвестор.БГ" притежава потенциал да се възползва от очакваното бурно развитие на този сегмент. Увеличението на капитала ще даде възможност на компанията да разшири портфолиото си, а с това да подсили и пазарното си присъствие. Основното предизвикателство пред "Инвестор.БГ" обаче ще е да разшири пазарния си дял чрез подобряване на ефективността, а не само на базата на екстензивно развитие.
Именно очакването за постигането на такъв интензивен растеж в комбинация с очакваното бързо разрастване на пазара на онлайн реклама стоят зад текущо високите съотношения, при които се търгува компанията. Акциите на "Инвестор.БГ" показват ниска корелация с пазара и смятам, че движението на цената им в бъдеще ще зависи в най-голяма степен от успеха на мениджмънта да оправдае високите очаквания за ръст, имплементирани в пазарната оценка на дружеството към момента.
Тамара Бечева, финансов анализатор в "Елана трейдинг"
Последните данни за февруари 2011 г. потвърдиха позитивното представяне на компанията за 2010 г. "Инвестор БГ" отчете силен растеж през последните няколко години. Нормата на печалба изостава спрямо компании от сектора, но капиталът (като включим и увеличението) ще позволи на дружеството да продължи да се разраства.
По отношение на показателите съотношението цена/печалба и EV/EBITDA към момента е по-високо от средното, но перспективите за растеж пред дружеството са добри и това ще се промени. Изоставането на българския рекламен пазар определя по-ниска възвращаемост към този момент. Компанията показа възможността си да расте и да бъде на печалба по време на кризата през 2009-2010 г. Очаква се разходите за реклама в интернет да се повишават през следващите години, което е и в основата на прогнозите на компанията за приходи от продажби и печалба.