WSJ: Кризата в Япония добави нови рискове за възстановяването на световната икономика

WSJ: Кризата в Япония добави нови рискове за възстановяването на световната икономика

WSJ: Кризата в Япония добави нови рискове за възстановяването на световната икономика
Reuters
Бедствието в Япония от 11 март постави под въпрос дали страната ще успее да овладее ядрената авария и колко бързо ще може да се възстанови от пораженията, нанесени от земетресението и последвалите вълни цунами. Освен това ситуацията в азиатската държава породи нови рискове за световната икономика, пише "Уолстрийт джърнъл".
Докато в началото на годината основната загриженост на експертите беше фокусирана как нарастващата инфлация в Азия и дълговите проблеми на Европа ще се отразят на икономическото възстановяване след кризата, сега с кризата в Япония и политическата нестабилност в Близкия изток  анализатори и ръководители се опитват да оценят новите проблеми за световната икономика, като например производството на автомобили и цената на полупроводниците.
Япония и петролът
Един от рисковете за глобалния икономически растеж е цената на петрола, която въпреки спадовете си през последните дни продължава да е с 10% по-висока от нивата през декември, преди започването на протестите в Северна Африка. Покрай земетресението и вълните цунами в Япония цената на нефта се понижи с близо 5 долара заради поразената инфраструктура и затворените заводи, което ще намали търсенето от страната.
В дългосрочна перспектива напрежението около Япония може да увеличи цената на суровината. Това ще се случи в момента, когато страната започне да компенсира намалените си ядрени капацитети с традиционни източници на енергия. По изчисления на Дойче банк, ако цените на петрола останат на високото ниво от 110 долара за барел, това ще понижи световния икономически растеж с 0.4%. Ако обаче черното злато поскъпне до 150 долара за барел, това ще срине растежа с 2%.
В момента в страната има въведен режим на тока, след като е повредена електроснабдителната мрежа и са извадени от строя част от капацитета на електроцентралите, сред които и авариралата АЕЦ "Фукушима". Това доведе до затваряне на заводи за високотехнологични части и за автомобили, като компании от Toshiba до Toyota обявиха, че преустановяват работа на своите обекти в страната, докато бъдат оценени щетите и се нормализира обстановката.
Спирането на работа може да бъде удължено с поне няколко дни, а възстановяване на предкризисния капацитет на японските компании може да стане до няколко месеца. От Canon например съобщиха, че в локациите, които не са засегнати директно от земетресението, ще бъде подновена работата в рамките на месец. Но за тези, които се намират в пострадалите региони, няма график за подновяване на дейността.
Опасения за недостиг на високотехнологични части
По-продължителното забавяне на производството в Япония ще окаже негативно влияние на доставките на международните компании. Страната на изгряващото слънце е четвъртият по големина износител в света. Също така отговаря за 14% от износа на автомобилни продукти и за 60% от силиция, използван в направата на чипове. Спрените заводи ще ударят върху производството на автомобили, особено на екологични такива като Toyota Prius и Nissan Leaf. Двете японски компании са съсредоточили производството им на островната държава.
Според изследователската компания iSupply покрай бедствието ще пострадат доставките на флаш и динамични памети, части за LCD дисплеи, микроконтролери и полупроводници. Страната отговаря за 40% от световното производство на флаш памети, които са важен компонент от хардуера на мобилните устройства като смартфони, таблети и нетбуци. Япония е основен доставчик на високотехнологични компоненти на другите страни в Азия, които са специализирани в сглобяването на продуктите. Токио отговаря за 13% от вноса на Китай, като основна част заемат части за машини и за сглобяване на електроника.
Големи международни корпорации като Boing и BMW започнаха оценка на запасите си от компоненти и колко бързо ще окаже влияние недостигът на части. Според BMW повечето части, които автомобилният гигант внасят директно от Япония, са с големи складови наличности, като скоростни кутии например. Проблемът обаче може да дойде от индиректните доставки на своите подизпълнителни, които отговарят за електрониката в колата. Например дали няма да има дефицит на електронни компоненти за навигационните дисплеи, коментира Хърбърт Дайс, директор по доставките в BMW. Boeing също обяви, че производството на самолети може да бъде засегнато, ако износът на части от Япония бъде прекратен за повече от няколко седмици.
По-малки поражения за глобалния растеж
Въпреки това много икономисти вярват, че като се изключат възможностите за ядрена катастрофа, кризата в Япония ще има минимален ефект на световния икономически растеж.
Когато голяма и развита икономика претърпи някакво бедствие, нормалното поведение е кратко забавяне на производството, което е последвано от силно възстановяване. Това става няколко месеца по-късно, когато се свърши с поправянето на щетите. Япония вече не допринася толкова много за световната икономика, както преди години. IHS Global Insight изчислява, че бедствието ще свие глобалния ръст с "незначителните" 0.1% или 0.2% за тази година, но през 2012 г. страната ще допринесе със същите темпове за увеличаването му.
Чангун Ри, главен икономист в Азиатската банка за развитие в Манила, смята, че компаниите от региона са достатъчно гъвкави и ще се приспособят към проблемите, вследствие на бедствието в Япония. Той подчерта, че много компании вече изместиха част от своето производство извън островната държава в страни като Тайланд. Така те ще са по-малко зависими от състоянието на японската индустрия и инфраструктура.