Изскочиха нарушения по строителството на столичното метро

Финансови и технически нарушения по строежа на метрото в София констатира проверка на дружеството, което контролира строежа от страна на оперативната програма "Транспорт". Данните са към края на 2010 г. и са за втория лъч на подземната железница от надлез "Надежда" до кв. "Лозенец", което се строи с пари по оперативната програма "Транспорт".
Нарушенията са констатирани в доклад на обединението "Строл 1000 - СКЛ", цитиран от електронно издание "Медиапул". Същата фирма е автор на доклад за нарушения на строителството по магистрала "Тракия", който скара преди два дни министерствата на транспорта и на регионалното развитие. Заради нарушенията на изпълнителите на отсечката "Метро Трейс" и турската "Доуш Иншаат Ве Тиджарет" няма да бъдат признати близо 3 млн. лв. разходи и те няма да бъдат изплатени от оперативната програма.
От доклада става ясно, че проектът е застрашен от бюджетен дефицит и непрестанно има пропуски при оформянето на документите за проследимост на плащанията. Освен това "Метрополитен" се е опитал да включи в разходите си 2.6 млн. лв. ДДС, които са недопустими за плащане от програмата. Констатирано е и забавяне в проектирането, самото то е непълно и изпълнението се бави заради лоша координация, пише още в документа. Освен това месеци наред е работено с неодобрени проекти и складовете и строителните площадки се ползват в нарушение на закона.
Пропуски има и при издаването на сертификат за съответствие за производство на използван за строежа бетон от фирмата "Бетон комплекс". Докладът констатира още, че единият от изпълнителите "Доуш иншаат", който прави участъка от "Надежда" до метростанция "Патриарх Евтимий", закъснява с строителството на станциите, но е напред с изграждането на други части от обекта. Авария при изкопните работи в тунела е забавила с месец изграждането му, но има план за наваксване на изоставането.
"Трейс", които строят линията от "Патриарх Евтимий" до "Черни връх" са имали проблеми с песъчлива почва, която е предизвикала течове. Освен това фирмата е направила релсов път, без да има проекти за това, за което е наложена санкция от над 333 хил. лв..
Констатирано е още, че не са анулирани фактури и не са коригирани актове за междинни плащания, издадени от "Доуш", установени по-рано като грешни.
Така бенефициентът "Метрополитен" е докладвал за извършени разходи по строежа на метрото в размер на близо 15 млн. лв., за които иска междинно плащане от Оперативна програма "Транспорт" за 9.2 млн. лв., но според проверяващите от тях недопустими като разходи са 2.97 млн. лв. По-голямата част от този сума е искането за възстановяване на ДДС. Остатъкът от 331 хил. лв. е за изградения от "Трейс" релсов път без одобрен проект. Така одобрени за изплащане са около 12 млн. лв.