Опит за ускоряване на електронното правителството

Управлението и развитието на електронното правителство на България минават към Съвета за административна реформа (САР) към Министерския съвет. Това заяви зам.-министърът на транспорта и информационните технологии Първан Русинов пред "Дневник".
Досега проектът се движеше от неговото ведомство, но заради административната му невъзможност да се разпорежда и налага политики на други институции е решено да се направи трансформацията. Именно това доведе и до забавяне в изграждането на електронното правителство през последните години.
Според Русинов това е била и една от най-големите пречки пред развитието на е-управлението, която сега е отстранена. Заради липса на централизирано управление на електронното правителство се стигна дотам, че всяка община например или институция изграждаше свой портал без точен критерий и връзка с останалите. Сега съветът, който се ръководи от вицепремиера Симеон Дянков, ще приеме унифицирана методика за реализация на електронните услуги, с която всички институции трябва да се съобразят.
"Прехвърлянето на отговорността за електронното управление към САР бе заложено в стратегията за електронно управление и бе одобрено от Министерския съвет в края на миналата година. През миналата седмица то просто беше включено в устройствения правилник на съвета и бе създадено координационно звено, в което влизат всички ИТ директори на администрацията", обясни пред "Дневник" Първан Русинов. Досега той бе човекът, който отговаряше за проекта в транспортното министерство.
"Освен координация с цялостната административна реформа управлението на електронното правителство от страна на САР има още едно предимство - съветът е действащ орган, което означава, че работата по проекта ще започне по-бързо", разказва Русинов. Новосъздаденото към съвета координационно звено ще "взема оперативните решения, които впоследствие трябва да се одобряват от съответните ведомства и когато има нужда, биват давани и за одобрение и от МС", обясни Русинов. По думите му "това ще оптимизира и времето за вземане на решения, а този механизъм ще заработи най-бързо и лесно".
На практика координационното звено вече работи неформално от началото на годината, като в него участват "всички държавни ведомства като министерства и агенции, които предоставят електронни регистри и услуги и които имат отношение към електронното управление", коментира зам.-министърът. По думите му, когато е необходимо, в координационното звено ще бъдат канени и представители и на областните управители.
Единствената стъпка, която остава пред реалното започване на работа на самото звено, е формално упълномощаване на участниците в него от ръководителите им по ведомства. "Реално решения на ниво група не може да се взимат, но може да се изчистят координационните въпроси, да се подготвят експертните документи и мнения, за да може да се вземат решения по-бързо и по-лесно", добавя той.
Идеята на водещите браншови организации в ИТ сектора за развитието на проекта обаче беше друга.
В средата на миналата година БАИТ, БАСКОМ, Българската уеб асоциация и ИКТ клъстърът се обединиха около мнението, че трябва да бъде създаден т.нар. Национален съвет за е-управление, който ще е отговорен за постигането на целите, заложени в стратегията за е-управление, пряко подчинен на Министерския съвет и премиера Бойко Борисов. Затова и посоката в развитието на проекта не се хареса на представителите на ИТ организациите.
"Със сигурност новото статукво ще е по-добро от текущата ситуация, но щеше да още по-добро, ако управлението на проекта беше на ниво министър-председател", коментира пред "Дневник" Петър Статев, председател на ИКТ клъстъра. Според Георги Брашнаров, председател на асоциацията на софтуерните компании БАСКОМ, "все още е твърде рано да се каже дали мярката ще има ефект". "Не е важно под чие управление ще бъде проектът, а дали ще има политическа воля за развитието му", коментира той.
С прехвърлянето на управлението на електронното правителство, което е един от най-мудно развиващите се проекти на държавната администрация, към САР не се прекратява и ролята на ИТ бизнеса в него. "Ще поканим ИТ асоциациите, които могат да имат консултативна роля в развитието на проекта, към координационния съвет", обясни Русинов.
Приоритети за 2011 г. До средата на 2011 г. трябва да бъде изготвена детайлна карта на регистрите и взаимовръзките между тях в държавата, както и начинът, по който ще се трансформират. Трябва да се приеме и методика за реализация на електронни услуги, за да има унифицирани насоки за създаването им - т.нар. референтен модел. Идентифициране и изготвяне на план за развитие на централните системи на е-управление. Реализиране на инструменти, подпомагащи разработката на електронна административна услуга. |
цифра
30
са реално функциониращите сертифицирани електронни услуги на единния портал на е-правителството egov.bg към момента