Мишената "Тракия"

"Градим магистралите си върху пепел." "Нямам никакви съмнения, че партизанската война започна, предизборната война, която очевидно вече е партизанска, започна с всякакви средства – с пепел, с прах, с всичко в очите." Тези реплики си размениха миналата седмица депутатът от БСП и бивш зам. регионален министър Димчо Михалевски и строителният министър Росен Плевнелиев.
Поводът беше качеството на строителството на магистрала "Тракия" в участъка от Стара Загора до Карнобат. БСП направи проби, които не стана ясно как точно са взети, прати ги за анализ в лабораторията на Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) и излезе с нарочна пресконференция на 15 март (виж позицията на УАСГ в текста "Пепел на вятъра").
В същия ден в медиите изтече и доклад за строителството на "Тракия", направен от "Строл 1000 - СКЛ"* по поръчка на управляващия орган на оперативна програма "Транспорт", откъдето идва финансирането. Докладът констатира слабости като фиктивни проверки, невъзможност да се проследят плащания, рискове за строителството и дори опасност от загуба на пари (виж долния текст).
В началото от ръководството на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) не пожелаха да коментират конкретно документа с мотива, че не им е представен. Вчера това направиха зам.-министърът на транспорта Ивайло Московски (от управляващия орган) и зам. регионалният министър Георги Прегьов. Докладът на "Строл - СКЛ" не е приет окончателно от управляващия орган, защото имаме забележки, каза Московски.
11 села без вода срещу магистрала
Вярно е, че въпросът с инженерната инфраструктура не е решен, защото дилемата е дали 11 села да останат без вода, или да имаме магистрала, даде обяснения по една от констатациите Ивайло Московски. По думите му водопроводите не са били отразени в кадастралните карти и проектантът не е могъл да знае за съществуването им. Срок за решаването на проблема не беше посочен.
Стана ясно, че АПИ ще даде пари от бюджета си, за да бъдат преместени водопроводите, не е ясно колко ще струва това. В доклада на консултанта се казва, че нерешаването на този проблем води до забавяне на строителството и оскъпяване на магистралата. При последната проверка на "Тракия" през ноември регионалният министър обеща този въпрос да бъде решен до края на 2010 г.
Представителят на ОП "Транспорт" определи като обективни забележките на консултанта за липсата на административен капацитет и на специален архив на документите. Съгласни сме с критиките за документооборота и административния капацитет и взимаме мерки, каза зам.-министърът на регионалното развитие Георги Прегьов.
Техническите констатации, че се строи некачествено обаче са тенденциозни, защото не са подкрепени с никакви експертизи и доказателства, каза Московски. Според него компанията е трябвало да напише, че имат съмнение за използване на некачествени материали и да препоръча вземането на проби и допълнителни проверки.
Затова управляващият орган на програма "Транспорт" иска в 3-дневен срок, считано от вчера, "Строл-СКЛ" да предостави доказателства за твърденията си. В противен случай ще отправим "сериозни претенции" към консултанта, каза Московски, без да посочи какви. "В чужбина съм, не мога да коментирам", каза Анна Десимирова, управител на "Строл - КСЛ". Миналата седмица тя заяви, че всички констатации са подкрепени с доказателства.
ДНСК също констатира пропуски в документацията
Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК), която е на пряко подчинение на МРРБ, също е констатирала пропуски по отношение на документацията на "Тракия", включително и за влаганите в строителството й материали, съобщи началникът й Милка Гечева. Общо за изграждането на отсечката от Стара Загора до Нова Загора са издадени 15 наказателни постановления за 93 хил. лв.
Санкциите са заради неприложени декларации за съответствие на материалите, което не означава, че те са некачествени, уточни Гечева. Подобна констатация има и в доклада на "Строл-СКЛ". Друго нарушение е, че строителят на отсечката (консорциум начело с "Трейс") не е спрял временно работата по проекта, докато не бъдат приети промените в него.
За трасето от Нова Загора до Ямбол (със строител гръцката "Актор") предстои да бъдат издадени наказателни постановления отново за липсата на декларация за съответствие на материалите. За отсечката от Ямбол до Карнобат (която се строи от консорциум начело с "Холдинг Пътища") не са установени нарушения, каза Гечева. В този участък досега са правени само изкопни работи.
Обжалвали сме всички наложени глоби от ДНСК и чакаме да се произнесе съдът, казаха от "Трейс". От "Актор" също заявиха, че ще обжалват. Исканият документ за съответствие на материалите не е наш пропуск, защото няма лаборатория в България, която да го издаде, коментираха от гръцката компания.
Оскъпяване на магистралата
Нерешаването на техническите въпроси, свързани със строителството и поставени от "Актор" и от консорциума с "Холдинг Пътища", може да доведе до оскъпяване на магистралата, се констатира от "Строл - СКЛ". Прави впечатление, че исканията на "Трейс" за препроектиране на трасето са решени много бързо от пътната агенция. Обяснението беше, че причината е в различията в договорите. Всяка промяна по трасето на "Трейс" е за тяхна сметка, докато за другите два участъка може да бъде и за сметка на държавата, ако се докаже, че пропускът е наш, каза Лазар Лазаров, член на управителния съвет на АПИ.
От "Актор" заявиха, че засега няма да искат допълнително пари. Казусът с преовлажнените участъци вече се решавал и проблемни остават още около 1000 метра, което по думите на компанията е нищо на фона на 32 км участък. "Холдинг Пътища" обаче ще следват законовата процедура и ще внесат искане за остойностяване на допълнителните разходи, които трябва да направят, казаха от компанията.
Нови експертизи
За да покажем, че държим изключително на качеството на "Тракия", в присъствието на всички заинтересувани страни, опозиция и медии ще бъдат взети проби от вече вложените материали в строежа на магистралата, каза зам.-министър Прегьов. Мястото и часът на публичните проби предстои да се уточнят.
Проверката е възложена на ДНСК, пробите ще се изпратят в лицензирана лаборатория. Приемаме поканата за нови проби, но държим да се изследва материалът как работи в уплътнено състояние, коментира Димчо Михалевски от БСП.
* "Строл 1000 – СКЛ Консулт" е избрана за консултант за експертиза чрез проверки на място по оперативна програма "Транспорт". Договорът е сключен на 8 юли 2009 г. в последния месец от управлението на тройната коалиция. Проверката на магистрала "Тракия" е направена в периода 17 декември 2010 г. – 10 февруари 2011 г.
Пепел на вятъра На 15 март след заседание на ръководството на БСП лидерът на партията Сергей Станишев обяви, че отсечката от магистрала "Тракия" от Стара Загора до Нова Загора се строи на основата на пепел от български мини вместо на основа от инертни материали. Той се позова на поръчан от БСП анализ в лаборатория на Университета по архитектура строителство и геодезия (УАСГ). На тази база Станишев прогнозира, че след няколко месеца магистралата ще се напука и ще стане на вълни, защото тези материали при студено време се свиват, а при горещо се разширяват. Според лидера на БСП това подлага на риск европейското финансиране за "Тракия". В писмо до шефа на пътната агенция Сергей Михалев,ректорът на УАСГ доц. Добрин Денев заявява, че цитираната от БСП експертиза е на три проби от рудник "Миньор", община Димитровград, които са занесени на експертите от Димчо Михалевски, депутат от левицата и бивш зам. регионален министър. "Не можем да отхвърлим вероятността от избирателно вземане на пробите от силно замърсени участъци и същите да не са представителни за кариерата, откъдето са доставени почвите за насипите в АМ "Тракия". Нямаме основания да твърдим, че наличните органични съставки в почвите (компонентата от въглищни частици и въглищен прах) ще предизвикат бъдещи компрометиращи деформации на строителните насипи, ако бъдат вградени в тях", се казва в писмото, разпространено от МРРБ. От него става ясно още, че нито една от пробите не съдържа пепел: "В експертното становище е възприето наименованието материал от сгуроотвал и само в т. 2.1. като езикова грешка е използвано сгуропепелина. Понятията сгурия, сгуропепел, пепел и пепелина в експертното становище не са използвани." "Изготвеното експертно становище никога и по никакъв начин не се е отнасяло към материала, използван при строителството на Лот 2 на "Тракия", и всяко подобно твърдение се основава на изкуствено наложена в публичното пространство хипотеза", пише и зам.-ректорът на УАСГ до регионалния министър Росен Плевнелиев. |
Признати констатации на "Строл 1000 - СКЛ" - Разнородна структура, съдържание и оформление на документите. - Повечето от протоколите от месечните срещи са само стенографски записи. Липсват дефинирани проблеми и дали са предприети мерки за отстраняването им. - В отчетните доклади на компаниите изпълнители липсва анализ на изпълнението, проблемите и мерките за решаването им. Към исканията за междинно плащане са приложени огромен брой ненужни първични документи, които затрудняват анализа на допустимостта на разходите. - Документацията по управлението на проекта не е в специален архив. Достъпът до отделните документи е свободен. На три места се съхраняват оригинални документи без информация кой документ къде е. - Изпълнителите сами избират подходящия според тях начин за отчитане на извършените дейности. Резултатът са сертификати и придружителни документи с различно съдържание, като включените в тях дейности са трудно проследими. Останалите констатации на фирмата, по които управляващият орган има забележки, поискал е доказателства и загова докладът не е приет окончателно: За рисковите фактори - За лот 3 и 4 има преовлажнени почви и положен негоден за пътни работи материал. С пасивното съучастие на консултанта има извършени земни работи, които ще трябва да се отстранят и извършат наново. Това е сериозен пропуск на управлението на проекта от бенефициента и е предпоставка за бъдещи искове от компаниите изпълнители. Констатации по лот 3 (Нова Загора - Ямбол) - Още не са решени от АПИ проблемите с инженерната инфраструктура въпреки многократните писма на "Актор". - Не са решени въпросите с отводняването на трасето. - Участък от един километър е с много слаба и силно деформируема основа от почвен материал, негоден за магистрала и с високо ниво на подпочвени води. - "Актор" е положила основния дрениращ пласт върху необработена земна основа, силно преовлажнена. В резултат се констатират недопустими слягания. - Въпреки писмените предупреждения на "Актор" до АПИ – 6 писма, досега без отговор, към момента няма техническо решение на проблемите. Ако въпросът не бъде решен незабавно, ще има последици като срокове за изпълнение, качество и оскъпяване. Констатации за лот 4 (Ямбол - Карнобат) - Въпреки изпратените няколко писма от обединението "Тракия ІV" до АПИ не са решени въпросите по изместване на инженерната инфраструктура, което пречи на поетапното изпълнение на основното трасе. - Изпълнението на земната основа в участък от 1 километър беше спряно заради високо ниво на подпочвени води. - При изпълнение на пътен възел за Ямбол е допуснато да се полага материал от разгърмяна, несортирана кариерна маса без съответното приемане и обработка. Насипването е направено по недопустим спрямо изискванията начин. - Тези констатации са в разрез с доклада от проверката на АПИ, според който строително-монтажните работи са изпълнени с необходимото качество и съгласно техническата спецификация. |