Възходи и падения тресат модния бизнес
Начело на преуспяващата гвардия стои французинът Бернар Арно - президент на концерна LVHM, който е собственик на марките от тежката артилерия - "Кристиан Диор", "Луи Витон", "Живанши" и "Кристиан Лакроа". Според сп. "Форбс" той е най-богатият мъж в модния бизнес, като състоянието му възлиза на 10.7 милиарда долара. Втори са фамилията Фишер - собственик на империята Gap с 10.1 милиарда от продажбите на висококачествена конфекция. Следва Леонардо дел Векио от Luxottica (производител на очилата Rayban) и създателят на марката Zara ("Индитекс") Арманчо Ортега. Заклетият съперник на Арно и президент на групировката Pinault Printemps Redoute (PPR) - Франсоа Пино, се нарежда на пета позиция със "скромните" 6.6 милиарда в зелено, следван от семейство Бенетон (5.5 милиарда), шефа на Hennes&Mauritz Стефан Персон (5.3), собственика на "Шанел" Ален Вертхаймер (5), а босът на Nike Филип Найт (4.3) е едва десети.
Апетитите на модните босове са насочени към най-перспективните марки като Gucci, изведена от Том Фолд до култов статус на световните панаири на суетата. След като Пино придоби 42 на сто от акциите на къщата, две години се пазари с Арно за останалите 20 процента, собственост на LVHM, за да стигне накрая до съд. Новата дизайнерка на "Гучи" Стела Макартни, която е яростна противничка на естествените кожи, преглътна компромиса да работи за модна къща, изградила имиджа си върху безукорно обработените животински суровини. "Знаете, че това е шибан бизнес, но е и творческо предизвикателство", оправдава се тя. Луксозната италианска къща "Валентино" също е на път да бъде продадена, и то на бижутерското семейство "Булгари". Настоящият й собственик - групировката HdP, която притежава и спортната марка Fila, решила просто да обърне гръб на модата и да инвестира в "Кориере дела сера". Никой не бе в състояние да предскаже главоломния успех на евтиния шик на H&M, дори авторитетният "Уолстрийт джърнъл". Неговите финансови експерти половин година съветваха паралиите да не купуват акциите на фирмата, а да заложат на френския лукс на LVHM. Сега брокерите си скубят косите, тъй като концепцията на шведите се оказа доста печеливша и акциите им скочиха с цели 35 на сто. "Седем пъти мери, веднъж режи", гласи основното правило на шева и кройката. Шокът на сезона обаче е жестът на създателката на козметичната верига The Body Shop Анита Родик. Бившата хипарка реши да продаде дела си от 100 милиона лири, като дари сумата на населението на Косово, където неотдавна построи училище. Модните хиени я обявиха за луда, но според нея трупането на богатства също не е нормално. "Искам да печеля и парите ми да работят за хората", обяви тя пред репортерите на модната библия "Вог".