Цените на "Лукойл" се оказаха зависими от вноса

Цените на "Лукойл" се оказаха зависими от вноса

Цените на "Лукойл" се оказаха зависими от вноса
Дневник
Биогоривата осигуряват независимост от вноса на петрол
Емил Дочев, координатор на производителите на биоетанол
Бургаската рафинерия "Лукойл Нефтохим", която държи над половината от пазара на едро на горива в България, формира заводските си цени на база стойността на вноса от рафинериите в региона, а не толкова според разходите си за производство.
Това каза днес министърът на икономиката Трайчо Трайков след заседание на Министерския съвет. Той се позова на информация, получена от представителя на държавата в надзорния съвет на компанията, зам.-министърът на транспорта Камен Кичев.
Според Трайков "на първо четене" излизало, че цената, на която "Лукойл" продава на вътрешния пазар, е обвързана със стойността на вносните горива. "В това има някаква икономическа логика, но трябва да се видят детайлите", каза Трайков и добави, че ще помоли експертите си да подготвят становище и след това ще обяви окончателното си мнение.
Проверка на "Дневник" показа, че заводските цени на "Лукойл Нефтохим" действително са близки с тези на гръцката "Хеленик Петролеум". По данни от 19 ч. на 29 март гръцката петролна компания предлага 1000 л бензин А95 за 595.63 евро без акциз и ДДС, а цената на българската "Лукойл" за същото количество е с 4 евро повече. При дизела цената за 1000 литра е 701.91 евро, офертата на българската компания е с 18 евро по-ниска (тарифата е преди вчерашното съобщение на "Лукойл" за намаляване на цената с до 2%).
Върху тези цени се слагат акциз и ДДС в зависимост от това в коя държава се продават. Ако българска компания купи от "Хеленик" и продава тук, върху заводската цена ще се наложат българските акцизни ставки и ДДС. Другите големи рафинерии в региона са румънските "Ромпетрол", "ОМВ Петром" и поделението на "Лукойл". В сайтовете им обаче няма публикувани цени на едро.
На въпрос на "Дневник" как ще коментират изказването на министър Трайков за ценообразуването от бургаската рафинерия отговориха: "Лукойл" не коментира мислите на лицата Трайков и Костов (виж по-долу - бел. ред.)." Попитани дали цената на горивата зависи от производствените разходи или от стойността на вносните горива, от компанията отговориха, че "ценообразуването на "Лукойл" е пазарно и зависи и от двете".
"Чисто икономически подобен начин на ценообразуване е напълно логичен. Когато има компания с монополно положение, позицията й зависи от това доколко е оспорен монополът й. Колкото по-голяма е заплахата, толкова повече тя ще се съобразява с конкуренцията, в случая вноса", коментира Георги Ганев от Центъра за либерални стратегии. Според него обаче големият въпрос е дали това не е злоупотреба с монополно положение. "Ако от компанията са казали, че това е начинът за образуване на цените им, КЗК трябва да се занимае с казуса", добави Ганев
Вчера депутатът от ГЕРБ Валентин Николов пък заподозря в картел вносителите на горива в страната. "Над 200 фирми са лицензирани да продават горива, 24 фирми имат лицензирани складове. По данни на Агенция "Митници" производителят "Лукойл" държи 56% от пазара. Логичен е въпросът другите фирми как формират цените си и защо те са изравнени с тези на "Лукойл", каза Николов пред журналисти в кулоарите на парламента.
По думите му в петък депутатите от икономическата комисия ще призоват фирмите да покажат на какви цени внасят горивата, какви разходи си начисляват, как формират цената за крайния потребител и защо тя е същата като на българския производител. "Нима това не е картелно споразумение", запита риторично Николов.
"Ако се получи така, щото те да формират огромна печалба, бъдете сигурни, че цялата мощ на държавата ще излезе наяве", каза още депутатът. По думите му той е уведомил премиера за инициативата си и Бойко Борисов е дал съгласие за изслушването.
Основната причина за високите цени на горивата не е "Лукойл", а липсата на международна конкуренция, коментира по-рано през деня лидерът на ДСБ Иван Костов. По думите му картелите, монополите и парцелирането на секторите на икономиката между силовите групировки пречат на страната да излезе от кризата.
Костов посъветва правителството да прегледа последните промени в закона за акцизите и данъчните складове, намеквайки, че те не позволяват появата на конкуренция на пазара на горива.
Икономическият министър вчера опроверга и информацията за по-голямо отражение на биокомпонентата в дизела върху цената му. Трайков съобщи, че данните, които е получил, потвърждават, че екосъставката заедно с ДДС реално оскъпява производствената цена с половин стотинка, както твърдяха производителите на биогорива.
"От друга страна, цените на едро на тези горива са с 6 стотинки по-скъпи." Според министъра на икономиката това означава, че "те се продават по-скъпо от този, който ги смесва, за да не се стимулира потреблението им". Смесването се прави от производителя "Лукойл", както и от търговците, които се снабдяват с вносни горива. "За мен това не е добре по няколко причини.
Една от тях е, че биокомпонентата се произвежда в България, а минералното гориво се внася и това ще има пряко отношение към външнотърговския баланс на страната. Друга причина е, че биокомпонентата към момента създава заетост за 3000 души", каза Трайков. Според него най-важният извод е, че тази съставка "реално не оскъпява горивата за потребителите".
Премахването на биокомпонентата беше сред мерките за поевтиняване на горивата, одобрени от правителството преди две седмици. Според изчисления на Министерството на финансите оттогава отпадането на изискването за смесване на дизела с екосъставката ще намали цената му за литър с 6 стотинки.
"Докато текат преговори с правителството, протест срещу цените на горивата няма да има", каза вчера Силвия Паунова от управителния съвет на Съюза на товарните превозвачи преди началото на поредната работна среща във финансовото министерство. След срещата от финансовото министерство отказаха коментар.
Красимир Лалов, зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи, каза пред "Дневник", че конкретни договорки няма. От МФ са обяснили, че няма как да се приложи лансираната от премиера Борисов мярка да се ограничи количеството гориво, с което влизат на територията на страната чуждите превозвачи, както и да им се връща ДДС.
Тепърва ще се проверява и практиката на другите страни за задължителните резерви от горива. За тях преди повече от седмица финансовият министър обеща да намали количествата, които трябва да съхраняват частните компании. На срещата изобщо не е станало дума за отпадането на биокомпонентата и за облекчаването на вноса.