Борбата в облака

Борбата в облака

Бизнесът се изнася в облака. Най-вероятно няма ИТ компания, която да твърди обратното. И това не е новина - docs.com на Microsoft отдавна предлага интернет функционалност на Office пакета на компанията, интегриран със социалната мрежа Facebook.
Една от първите по-сериозни стъпки на Google срещу Microsoft беше предлагането на онлайн офис пакет на компанията. Ajax13, Zoho и ThinkFree са още само част от компаниите, които предлагат подобни функционалности, свързани с разпространението на документи.
Microsoft и Google обаче (и по-специално Microsoft) направиха една крачка напред - те интегрираха всичките си бизнес приложения в общи пакети, които ще спорят за доминация в интернет. Това ще бъде и един от основните въпроси в борбата за надмощие в тази част от "небето" - дали Google ще успее да надделее със своя Apps, или Microsoft ще привлече повече потребители на своя страна с пакета си Office 365, който най-вероятно ще се появи официално и в България до края на годината.
На практика софтуерната компания има предимството на навика на потребителите, които са свикнали да работят от години с Microsoft Office, който ще продължат да могат да използват на компютрите си. Към него обаче вървят Office Web Apps, Exchange Server, SharePoint Server, Lync Server, Office Live Meeting и всички други продукти за бизнеса на компанията, които са хостнати някъде - най-вероятно за потребителя без особено значение къде, стига да са достъпни навсякъде, където има интернет.
Google от своя страна залага на друг модел - изцяло уеб базирани решения, които съчетават в себе си Gmail, Google Groups, Google Calendar, Talk, Docs и Sites. И удобството, макар да са с ограничена функционалност, да са леки и да ги използваме навсякъде. Въпросът, който всички анализатори си задават сега, е кой модел ще надделее - изцяло "облачният" или хибридният? Ние само ще ви покажем какво могат да двата и съответно колко струват.
Google Apps
За момента няма съмнение, че Google е по-добрият в борбата за надмощие в това отношение. Компанията има силна история зад гърба си и предлага своето портфолио услуги от 4 години. Според официалната статистика на лидера в онлайн търсенето новите абонати на услугата всеки ден са над 3 хил. компании по цял свят, но точно колко са - не е ясно. Голяма част от тях са предимно малки и средни компании, които се опитват да съкратят разходите си за софтуерни лицензи и имат опцията да използват дори безплатна версия на пакета. Други основни клиенти са и образователните институции, които така или иначе не се славят (поне в България) с особено висока платежоспособност.
Какво всъщност може Google Apps? Онлайн пакетът приложения на компанията се гради на основата на имейл услугата Gmail в комбинация с офис пакета Docs, съдържащ софтуер за текстообработка, създаване на таблици и презентации, и всичко това, комбинирано с услуга за съхраняване на вече изработените документи онлайн и споделянето им с други потребители на услугите на Google.
Предвидена е и опция за свалянето на самите документи в най-популярните формати - за Microsoft Office (както за версиите преди 2003, така и за по-новите му вариации) и за OpenOffice.org например.
В пакета влиза още онлайн календарът на компанията, както и услугите за групова комуникация и софтуера Talk, който позволява и гласова комуникация - както с "обикновени" телефони, така и с други потребители на услугата.
Предимствата на Apps след всичко изброено са поддръжката на приложенията на различни платформи (особено на мобилната операционна система Android, която също е дело на Google), възможността за работа на няколко човека по един и същ документ едновременно, както и нелошите възможности на Gmail и Gtalk като инструмент за комуникация. Съхранението на документи онлайн също има своето голямо предимство - край на нервите при забравена флаш памет с някой от тях в офиса, те са налични навсякъде. И могат да бъдат отворени на всяко устройство.
Това обаче не означава, че Google Apps има само хубава страна - дори обратното. Въпреки значителните подобрения на онлайн пакета на компанията той остава твърде семпъл. Пример е Docs, който предлага на потребителите си елементарни функции за обработка да документи и създаване на презентации. Той може да бъде решен със специалния плъгин на Google - Cloud Connect, който позволява на потребителите на Microsoft Office да работят на офлайн офис пакета си и да запазват документите директно онлайн. Тук обаче предимството на по-ниските разходи за лицензи отпада.
Друг проблем, който се отнася и за двете компании, е сигурността на данните. Особено в България, повечето компании се страхуват за конфиденциалността на важната информация, особено ако не знаят къде се съхранява. При "облачния" модел обаче това е основната идея - данните се пазят на сървъри на доставчика на услугата, които са някъде. И са достъпни предимно през интернет. И не на последно място - да не забравяме, че Gmail има история с не едно и две прекъсвания и загубени данни на потребителите си.
Цени и възможности
Google Apps
- Безплатно
- Място за съхранение на данни колкото в gmail.com (над 7.5 гигабайта)
- Google продава реклами на потребителите на услугата (могат да се изключат)
- До 50 потребителя на домейн
- Прикачените към писма файлове не могат да са с големина над 25 мегабайта
- Не повече от 500 изпратени мейла на ден
Google Apps for Business
- 40 евро на потребител на година
- 25 гигабайта място за съхранение на данни на потребител
- Без текстови реклами
- Гарантирано ниво на сигурност и производителност на услугата
- Конферентни разговори
- Гаранция за достъпност на услугата в 99.9% от времето
- Телефонна поддръжка
- Google Video
- До 2000 изпратени мейла на ден
Microsoft Office 365
Въпреки че все още не е стартирала официално, онлайн платформата на Microsoft Office 365 вече започна да отмъква потребители на Google. Причината - подобно на лидера в онлайн търсенето компанията има силна история в корпоративния живот на потребителите. Надали има някой, който поне веднъж да не се е сблъсквал с Office през последните 15 години. Едно от основните предимства на софтуерния гигант обаче е завършеността на продуктите на компанията и богатата им функционалност - както онлайн, така и офлайн.
Не, Microsoft Office 365 не е нова версия на Microsoft Office, а по-скоро е шанс на по-малките компании да се докоснат до продуктите на софтуерния гигант, които в противен случай не биха могли да си позволят. И е ъпгрейд на Microsoft Business Productivity Online Standard (BPOS).
Тя дава възможност за достъп до услуги като хостнати версии на Exchange, SharePoint и Lync (комуникационен сървър), комбинирани с Office Web Apps, уеб базирана версия на Microsoft Office. В по-високите ценови пакети на системата ще бъде включен и достъп до Office Professional, като са предвидени и връзки между онлайн и офлайн вариациите на Office.
Това позволява хибридна употреба на онлайн и офлайн продуктите на компанията, т.е. работите върху документите си на локалния харддиск, след което ги публикувате на "облака". Или използвате директно варианта на Office за браузър Office Web Apps, за да създавате и модифицирате документи или презентации. Именно в това е основното преимущество на пакета на Microsoft - функционалността му е много по-богата от тази на Google Apps, което, комбинирано с мощта на Exchange, SharePoint и Lync, за които не трябва да се купува хардуер, е едно голямо предимство за всеки бизнес.
Големият проблем на Office 365 обаче остава (поне засега) усещането за работа с пакета, което прилича много на няколко отделни продукта, отколкото на един пакет, както е при Google. И все пак предложението на Microsoft безспорно е по-мощно от това на лидера в онлайн търсенето.
Онлайн приложенията на софтуерната компания имат освен много по-добра визия също и доста по-добра функционалност спрямо конкурентите си на Google. Обемът на информация също е доста по-лесен благодарение на вече доказаните възможности на Exchange, който на практика е в сърцето на Office 365. И позволява непрекъснатата синхронизация между различните инструменти, които използвате - било то на компютъра или на "облака". С други думи, когато създадете папка в своя Outlook Online, тя автоматично се появява и в офлайн Outlook на PC.
Office 365 безспорно е нелошо решение за някои бизнеси, особено по-малките, които ще намерят много предимства на пакета, най-вече в цената му (в сравнение с тази на традиционните Office, Exchange Server и т.н.). За по-големия бизнес обаче, който изисква и повече производителност и мощност на софтуера, с който работи, онлайн пакетите невинаги са най-добрият избор (това касае и Google).
И все пак безспорно Office 365 може да послужи като средство за пестене на време, най-вече заради достъпността си на множество платформи. А и заради все по-осните сигнали, че Microsoft ще се развива на мобилния пазар, където Windows Phone 7 вече е интегриран плътно с Microsoft Office. Което не означава, че той не работи на Android и iPhone, разбира се.
Цени и възможности
- Функционалността на Office 365 не зависи от софтуера, който се използва, а от размера на организацията, която е клиент на компанията
- Малките компании , които имат до 25 потребители, плащат 6 долара на месец (72 долара на година), в което не влизат офлайн лицензите за Microsoft Office
- При по-големите корпоративни клиенти определянето на цените е малко по-сложно
- Компаниите, които вече използват BPOS, ще плащат по 10 долара на потребител месечно
- За бизнесите, които предпочитат онлайн модификацията на пакета, цената скача до 24 долара на месец