След рецесия първо се възстановява пазарът на първокласните имоти и след това на всички останали

След рецесия първо се възстановява пазарът на първокласните имоти и след това на всички останали

След рецесия първо се възстановява пазарът на първокласните имоти и след това на всички останали
В началото на март бордът на директорите на "Алфа дивелопмънтс" ЕАД взе решение да смени името на компанията на "Лендмарк холдингс" ЕАД. Дружеството е едно от най-големите в България в сектора на недвижимите имоти. Инвестиционното му портфолио включва сгради и проекти в над 25 локации, обхващащи всички сектори – офиси, търговски, индустриални, логистични, жилищни и туристически имоти. За преструктурирането на компанията и развитието на пазара на имоти разговаряме с главния изпълнителен директор Ричард Макдоналд.  
 
Защо решихте да смените името на компанията и каква е целта на преструктурирането? - В началото на 2009 г. "Лендмарк" и "Алфа дивелопмънтс" бяха две много различни компании, които имаха различни като стойност имоти.  В същото време страната беше в голяма рецесия преди две години. За да оцелеем в кризата, трябваше да преструктурираме бизнеса си и да съкратим разходите. Взехме решение за сливане на двете компании на оперативно ниво, за да управляваме имотите си като една компания. Това позволи сериозно съкращаване на разходите и броя на служителите, което беше първата крачка към преструктурирането и сливането на бизнеса ни. Заедно с дъщерните ни компании ние сляхме четири дружества в едно.
Следващата стъпка беше да преструктурираме всичките си банкови задължения, което реално постигнахме в средата на 2010 г. Тогава вече бяхме в позиция да спрем да потушаваме пожарите, които рецесията предизвика, и да започнем експанзия и придобиване на нови активи и проекти за управление. Това е успех за нас, защото според проучванията 70% от големите сливания на компании не успяват поради разликите в структурата и корпоративната култура. Много трудно е да обединиш четири компании в една. Вярваме, че за две години успяхме да извършим успешно това сливане и е дошло време за последната стъпка на обединяването под едно име.
Обединихме четири компании под бранда "Лендмарк"

Доведохме стратегическия инвеститор "Европа кепитъл", който управлява европейските инвестиции на американската "Рокфелер груп"

Концентрирали сме дейността си изцяло върху България

Пазарът на инвестиционни имоти в страната в момента е замрял
 
За да изградим единна корпоративна култура и да не объркваме клиентите и служителите си, решихме, че е настъпил правилният момент да ребрандираме бизнеса си и да се обединим под едно име. Взехме решение то да бъде "Лендмарк", защото това е най-силната марка на пазара. Сега "Лендмарк" е компания, която предлага пълния спектър от услуги в областта на имотите. Предлагаме както фасилити мениджмънт, включващ ежедневните услуги по техническата поддръжка на сградите, почистване, охрана, събиране на наеми и всички действия по управлението на един имот, така и дългосрочен асет мениджмънт - стратегическо планиране и управление на имота по възможно най-добрия начин, така че да той да бъде печеливш с цел да увеличим стойността на активите и да го направим по-успешен и доходоносен.
Колко нови придобивания и клиенти привлякохте след средата на 2010 г.?
– Най-големият нов клиент, който привлякохме за този период, е "Европа кепитъл" (Europа Capital LLP). Това е фондът, който управлява европейските инвестиции на американската "Рокфелер груп" (Rockefeller Group). Сделката беше за покупката на "Ритейл парк Пловдив", а "Лендмарк" ще продължи да управлява проекта. Това беше първата голяма сделка за тази година. За последните 6 до 12 месеца привлякохме 6 нови клиента.
В бранша се говори, че е много трудно да бъдат убедени собствениците на имоти да поверят управлението им на професионални компании, защото те смятат, че това е излишен разход. Как успявате да привлечете клиентите си?
– Стремим се да използваме репутацията си, a това, което говори най-добре за нас, е работата ни. Екипът ни е съставен от много добри специалисти и клиентите оценяват това. Една от най-добрите реклами за нас е търговският център "Бургас плаза", който в пика на рецесията беше обявен за търговска сграда на годината. Това е един от най-добре представящите се наши проекти.
Тази оценка поучихме не само от собствениците на други имоти, но и от нашите наематели. Те са доволни, че ние управляваме имота, защото знаят, че като оперираме с техните пари, ще ги изразходваме правилно, по разумен начин, без да ги пилеем, защото таксите за обслужване са пари на наемателите. Ние се грижим, когато наемателят плаща за обслужване, парите да се изразходват единствено за поддръжка на имота. Например, ако цената за обслужване е 5 евро/ кв.м в "Бургас плаза", то в други молове тя може да е 6 или дори 8 евро/ кв.м. Когато наемателите плащат тези такси и получават същата услуга при нас, каквато е в другите молове, могат да преценят кое е по-добре за тях.
Към професионални компании се обръщат главно чужди собственици на имоти. Защо се страхува българският бизнес да повери управлението на сградата си на друг? Смята ли този разход за излишен?
– Вярно е, че главно чужди компании се възползват от услугите ни. Българските компании не се страхуват, но виждат в това възможност да спечелят повече. Ако говорим за фасилити мениджмънта – да, има такси и печалба, но всъщност не това е най-важното, защото печалбата е много малка. За нас е важно да си вършим добре работата, за да е успешен бизнесът на наемателите ни, да си плащат наема и да печелят от имота, който управляваме.
Някои от българските компании виждат таксата за обслужване като допълнителен приход, но не виждат ползата, която наемателите им биха извлекли от правилното изразходване на тези средства. Като собственик на имоти за нас е много важно те  да работят успешно. Това е причината фасилити мениджмънтът да е жизненоважен. Затова, когато преди пет години се присъединих към "Лендмарк", взех решение сами да управляваме имотите си, защото не виждах кой друг може да покрие високия стандарт, който изисквахме. И ако преди този бизнес беше нещо, което вършихме от необходимост, то сега благодарение на опита ни той се превърна в основна част от дейността ни.
Какви са плановете ви за експанзия? Планирате ли да излезете на чужди пазари?
– Не, за момента сме се концентрирали върху българския пазар. Не казвам, че никога няма да обърнем поглед към външните пазари, но плановете ни в близкото бъдеще са да се концентрираме изцяло върху България.
Раздвижва ли се инвестиционният пазар в България? Очаквате ли повече сделки през тази година?
– В момента пазарът на инвестиционни имоти е замрял. Има много малко чужди и местни инвеститори. В сравнение със ситуацията преди три години броят на значимите инвестиционни сделки е съвсем малък. Въпреки това вече се наблюдава стабилизиране на пазара на първокласните имоти с добра локация и спецификации, построени качествено и запълнени с първокласни наематели. Някои примери за такива имоти са "Лендмарк център", European Trade Center, Mall of Sofia.
Не мога да кажа дали няма да се наблюдава срив на този пазар, но за момента той се е стабилизирал. Търсенето на останалите имоти на пазара, които са от по-нисък клас, може би ще продължи да пада. Има много примери за бумове на пазара на имоти във Великобритания и Западна Европа, които са последвани от рецесии. Тогава винаги се наблюдава възстановяване най-напред при първокласните имоти и по-бавно при всички останали.
Държавата казва, че осигурява най-добрите условия за инвеститорите с поддържането на ниски данъци. Това достатъчно ли е да привлече нови инвеститори?
– Да, достатъчно е, защото ниските данъци привличат нови бизнеси. Наблюдаваме как в последно време бизнесът се развива, наемат се магазини в моловете, площи за супермаркети. Ядрото на възстановяването е да се развива и разширява реалната икономика, качеството на услугите. Всички тези нови наематели на пазара са привлечени и от ниските данъци в България. Държавата прави много добре, че поддържа ниски данъчни ставки, защото това ще се изплати многократно с времето и би помогнало нашият пазар да бъде предпочетен пред останалите от региона.
Причината за трудното привличане на нови инвеститори в имотния сектор в момента се корени във факта, че по време на кризата почти всички големи играчи на пазара в Европа изгубиха голяма част от средствата си. Повечето от тях трябваше да направят това, което ние направихме през изминалите две години – да преструктурират бизнеса си, за да могат да оцелеят и да продължат да навлизат на нови пазари. Ние например взехме трудното решение да намалим персонала си от 220 до 80 души през 2009 г. Сега в компанията имаме над 100 служители и наемаме средно по един човек на седмица, което е добре за икономиката на страната.
Ваши колеги казват, че пазарът в Румъния ни изпреварва и вече са се случили няколко големи сделки.
– Не можем да сравняваме пазара в Румъния с този в България. Все пак румънският е много по-голям от  българския, но пък и беше ударен по-силно от кризата. А и това не е директно състезание. Ние сме концентрирани върху усилията да вършим бизнеса си по възможно най-добрия начин тук. Ако решим да навлезем на румънския пазар, ще мога да коментирам.