Формула 1 ще се електрифицира
Президентът на ФИА Жан Тод показа, че е твърдо решен "да оцвети" в яркозелено имиджа на Формула 1. Той възнамерява да превърне световния шампионат в задвижван изцяло от електрическа енергия спорт, който да промотира на световно ниво екологичната идея.
Французинът вече започна с изчистването на имиджа на Формула 1 от обвиненията за разточителност и липсва на загриженост към природата с въвеждането на 1.6-литрови четирицилиндрови турбодвигатели в спорта от 2013 г., които ще си партнират с два пъти по-мощна система КЕРС (около 160 к.с.). В неговите нови планове за "развитието" на най-авторитетния автомобилен спорт влиза постепенното му електрифициране чрез създаването на по-малки електрически серии.
Планът на Тод включва представянето на електрически картинги и болиди в различни състезателни категории, в които да се развива технологията и те да предшестват пълното преминаване на Формула 1 към електрическото задвижване. Според него първият подобен шампионат би могъл да бъде организиран най-рано през 2013 г., като бъде световен, за да промотира "зелената" идея.
"Искаме възможно най-скоро да имаме нови категории с нов вид енергия. В момента, в който можем да реализираме това на световно равнище, ще го направим", заяви Тод в интервю за "Файненшъл таймс".
Президентът на ФИА работи за реализирането на своята идея и вече я е обсъдил с еврокомисаря по промишлеността Антонио Таяни, който настоява страните - членки на Европейския съюз, да окуражават използването на електрически автомобили.
Проектът е част от мащабния план на Тод да накара отборите във Формула 1 да внедрят хибридна и електрическа технология в болидите си, за да използва световния шампионат за насърчаването към използването на зелена енергия. За да се случи това, бившият шеф в екипа на "Ферари" ще трябва да получи съгласието на отборите.
Според него той би могъл да ги убеди в използването на новите електрически технологии, ако те им носят ползи от гледна точка на по-доброто представяне. "Състезателната общественост се интересува само от това как да подобри представянето си, защото те искат да побеждават", смята Тод.
Промотърът Бърни Екълстоун и "Ферари" вече се обявиха твърдо против приемането на 1.6-литровите двигатели, като според тях те ще обезличат Формула 1. Само преди седмица 80-годишният британец нарече управлението на Тод и екополитиката му смешни.
Президентът на ФИА отказа да влиза в спор с промотъра относно изказването му. "Важното е да не реагираме прибързано. Предпочитам да постигам резултати с хармония и разбирателство, отколкото с конфронтация", каза пред "Файненшъл таймс" Тод, чийто начин на работа според 80-годишния англичанин е "да пътува по света, целува бебета и се ръкостиска".
Зараждащият се спор между Екълстоун и ФИА идва преди началото на преговорите с отборите за новото споразумение "Конкорд", което урежда разпределението на постъпленията от телевизионните права за Формула 1. Настоящият контракт изтича след края на 2012 г., а Тод коментира и информациите за желанието на собственика CVC Capital Partners да продаде Формула 1.
Той напомни, че ФИА може да наложи вето над евентуална подобна стъпка. "Ако CVC реши да продава, ние определено ще изиграем някаква роля. Моята работа е да подсигуря настоящето и бъдещето на Формула 1", каза Тод.
Французинът коментира и намерението си да предоговори сделката за търговските права на световния шампионат с промотърите на спорта.
От 2001 г. те са собственост на Екълстоун, който тогава сключи 100-годишен договор чрез дружеството си SLEC Trust с предишния президент на ФИА Макс Моузли. Сега Тод, който наследи британеца на поста през 2009 г., иска да провери дали сделката е справедлива за централата предвид "промяната на времената".
"Искам да се уверя дали всички осъзнават, че от сключването на споразумението досега времената се промениха. Технологиите се промениха. Еволюцията си има цена. Трябва да съм сигурен, че финансирането на ФИА е коректно", завърши Тод.