Иван Биларев, изпълнителен директор на "Булгартабак холдинг": Легалният пазар на цигари ще се увеличава

Втора поредна година легалният пазар на цигари продължава да намалява, а контрабандата по данни от ноември 2010 г. все още остава около 40 на сто от продажбите в страната. За миналата година в България официално са реализирани 10 млн. къса цигари при 17 млн. къса две години по-рано. Най-голям дял на вътрешния легален пазар продължава да държи държавната "Булгартабак", около 36.6%. Дружеството е в процес на спешна приватизация от две години и досега все още липсва метод за продажбата му. За трудностите и възможностите пред компанията разговаряме с изпълнителния й директор Иван Биларев. |
- С 40% за месец са се увеличили продажбите на кутиите с по 10 цигари - Най-силните ни външни пазари са Близкият изток и Балканите |
Г-н Биларев, как бихте оценили ситуацията на пазара на цигари в момента?
- За последния месец се наблюдава увеличение на продажбите ни, което е оптимистичен знак за развитието на пазара. През март ръстът за отделни марки на "Булгартабак" достига до 40% в сравнение с февруари. При "Виктори" има увеличение с около 14%, като при някои от асортиментите достига до 25 на сто. Отчитаме и нарастване на търсенето на слимс цигарите.
Наблюдава се ръст с около 40 на сто при цигарите, които се продават в опаковка от по 10 броя. Опитваме се да увеличим продажбите си в този сегмент, защото той се развива много динамично. В същото време се наблюдава намаление при търсенето на тютюн за ръчно свиване, причината е повишаването на акциза от началото на годината.
Как си обяснявате увеличените продажби през март?
- Няколко са факторите - засилените мерки за борба с контрабандата, както и сезонният фактор, който влияе върху потреблението на тютюневи изделия. През по-топлите месеци обичайно се наблюдава увеличаване на потреблението на тютюневи изделия.
Отчитате ли ръстове и на годишна база или напротив?
- За първото тримесечие не е възможно да се направи точно сравнение с предходната година, тъй като през 2011 г. нямаше промяна в акциза, а за този период това е значим фактор.
През 2010 г. легалният пазар в страната достигна 10.6 млрд. къса, какви са очакванията ви за 2011 г.?
- Очаквам легалният пазар да се увеличава, независимо че тютюнопушенето в страната е намаляло. Отделно се отчита и намаление на броя изпушени цигари на ден. Положителна роля за стабилизацията на пазара ще окаже и обещаното от финансовия министър Симеон Дянков моментно фиксиране на акцизните ставки до 2015 г.
Какви мерки взимате, за да се борите и самите вие с контрабандата?
- Това, което можем да направим и правим, е регулярно да подаваме информация за пазара до Агенция "Митници" и МВР. Друга възможност за противодействие е да развиваме сегмента за продажба на цигари с по 10 къса, където с много добри позиции са марките ни MM и GD. От една страна, говорим за качествени цигари, а от друга – цените им са конкурентни.
Ръстът в продажбите при тях говори, че потребителите предпочитат да дадат пари за 10 цигари, отколкото за контрабандни. Искам да посъветвам хората да купуват легални продукти, тъй като с безбандеролните цигари се излагат на риск. В тях може да има всичко и никой не носи отговорност.
Какви мерки взима компанията, за да избегне имитацията на своите марки?
- Наскоро променихме формата на основния ни бранд "Виктори". Използваме специален триизмерен релеф за буквите и герба върху кутията. Използват се висококачествени метализирани мастила и най-новото в областта на печатарството, което прави кутията на "Виктори" много трудна за имитация. Кутията GD е с релеф, който затруднява фалшифицирането й. Това са част от защитите на най-търсените ни марки. Разбира се, има и други, които не мога да коментирам.
В каква степен са натоварени производствените мощности на фабриките в Благоевград и в София, предвид досегашното свиване на пазара?
- Фабриките ни работят в трисменен режим на работа при почти пълен капацитет. Имайте предвид обаче, че натоварването е относително понятие. Всяка машина има определен капацитет, но това не е единственото ограничение - хората трябва да почиват, има планови ремонти. От девет линии в Благоевград например само три не са натоварени напълно.
Едната от тях е за производство на цигари в мека опаковка. Възможно е по-голямо натоварване и при линиите за цигари с дължина 94 мм, но и при тях поръчките се увеличават, особено за експорт. Продължаваме да търсим и нови възможности за октагоналния слимс, за който в момента няма голямо търсене както в България, така и за експорт.
Как влияе върху дейността ви политиката за ограничаване на пушенето? Пушенето в закрити публични помещения все още е разрешено, но се замисля тотална забрана на рекламата?
- Според нас действащият режим за тютюнопушене в страната е изключително либерален – създадени са условия и за пушачите, и за непушачите, за да не си пречат едни на други. Намерена е, така да се каже, златната среда. Що се отнася до рекламата на тютюневи изделия, и към момента законът е доста рестриктривен и няма кой знае какви възможности. Тоталната забрана за реклама ще се отрази най-вече на марки, които не са добре познати на пазара.
Как така изведнъж, само за две години, "Булгартабак" постигна толкова високи нива на износа?
- Това, което се случва с експорта на компанията, е плод на постоянната и целенасочена работа на целия екип на "Булгартабак" през последните пет години. За нас е по-скоро очаквано, отколкото бързо. Широката продуктова гама, непрекъснатите инвестиции в съвременно технологично оборудване, дългогодишният опит и традициите в производството на тютюневи изделия са все фактори, които способстват ръста в реализирания от нас износ.
Най-силните ни външни пазари са Близкият изток и Балканите. С марката "Ева" на част от пазарите сме дори лидери в сегмента – Босна и Херцеговина, Черна гора. Опитваме се да навлезем и на македонския пазар. От 515 млн. къса през 2008 г.,сега износът ни за Балканите е над 900 млн. къса. През последните три години увеличението в Близкия изток е над три пъти. Бележим ръст от 140% в реализираните цигари на компанията за експорт за 2010 г. спрямо 2008 г.
Планирате ли да реинвестирате печалбата си от 20 млн. лева, която отчетохте през 2010 г.?
- Това е въпрос на решение на акционерите ни. Разбира се, голяма част от печалбата ни винаги е била реинвестирана, в момента изпълняваме сериозна инвестиционна програма. Производството ни се развива и това е съвсем нормално, защото иначе няма да сме конкурентоспособни на пазара. Ако не бяхме внедрили линии за производство на раунд корнър опаковка например, сега нямаше да присъстваме на пазара в Близкия изток.
Какви финансови резултати очаквате за първото тримесечие на 2011 г.?
- В края на април ще бъдат готови предварителните финансови резултати за тримесечието. Очаквам те да са по-добри от същия период на 2010 г. В момента държим около 37% от пазара, като целта ни до края на годината е да няма отстъпление от този процент. За последните месеци отчитаме стабилизиране и ръст в нашия пазарен дял.
За нас е огромно постижение, че за последните пет години оставаме лидер на пазара, независимо че от 2007 г. той беше либерализиран и на него започнаха да продават едни от най-големите компании в света. Нормално е при дял от 90% през 2006 г. сега той да е паднал, защото при пазарна конкуренция хората ще посегнат и към други марки, най-малкото от любопитство. Имайте предвид, че няма нито една компания в света като нашата, която след отваряне на пазара да е запазила лидерската си позиция.
Как се отразява на компанията продължаващата повече от 10 години нейна приватизация?
- Както виждате, резултатите ни са добри, компанията се развива и стои стабилна. Това, което за нас е важно, е да има приходи, да увеличаваме пазарния си дял, да налагаме продуктите си.