Европейски авиокомпании ще продават съвместно билети по интернет
Миналата седмица "Оподо", обединение на девет европейски авиокомпании, стартира собствен интернет-портал на немски, което според специалисти в бранша ще предизвика съпротива в началото на 2002 г. във Великобритания и Франция. В "Оподо" членуват "Аер Лингус", "Еър Франс", "Алиталия", Австрийските авиолинии, "Бритиш еъруейс", "Финеър", Иберия, КЛМ и "Луфтханза".
Голямата пазарна мощ на този съюз е причина европейската комисия за защита на конкуренцията да постави ограничения за броя на продаваните билети, отбелязва "Ди велт". По същата причина компаниите, предлагащи билети по интернет в САЩ, поискаха от тамошната комисия за защита на конкуренцията да разследва пазарните отношения на сдружението на големите американски авиокомпании "Орбиц".
"Орбиц" е основано от "Американ", "Континентал", "Делта", "Нортуест" и "Юнайтед еърлайнс" и предлага самолетни билети и други пътнически продукти по интернет. Първото предимство е, че пряката продажба спестява на авиокомпаниите разходите за електронната регистрираща система. Второто е, че 35-те посредници, които продават чрез "Орбиц", могат да предлагат по-ниски тарифи чрез сдружението. Конкуренти като базираните в САЩ агенции за електронна търговия с пътнически услуги "Травелоси" и "Експедиа" критикуват това предимство като нелоялна конкуренция. Доказателство за това те виждат във факта, че "Орбиц" само за пет месеца достигна трето място по обем на продажби сред онлайн-бюрата в САЩ.
"Оподо" иска да въведе същите правила като "Орбиц", които могат да осигурят на европейското обединение "статут на най-облагодетелствана нация" в електронната търговия със самолетни билети. По този повод европейската комисия за защита на конкуренцията възразява, че "Оподо" трябва да се откаже да обвързва партньорите си с осигуряване на по-ниски тарифи.
Това обаче не е достатъчно за конкуренцията. "Травелоси", която е най-големият в света портал за продажба на самолетни билети, предложи на Европейския съюз да фиксира броя на продаваните от "Оподо" билети и настоява тази негова инициатива да се вземе пред вид, когато се обсъжда пазарната практика на "Орбиц".
Европейските посреднически бюра за продажба на билети се страхуват
най-много, че "Оподо" ще монополизира електронния пазар на самолетни билети, пише "Ди велт". Като членове на "Оподо" авиокомпаниите ще могат да си спестяват комисионите, които досега плащат на големи онлайн-бюра.
Онлайн-пазарът на пътнически продукти се развива бързо. За посредниците това е особено важно, защото чрез интернет може да се реагира много бързо и адекватно на всяка промяна, например оставащите свободни места в самолетите могат да се продадат с максимална печалба малко преди полета.
Членовете на "Оподо" досега са инвестирали 128 милиона евро в обединението и очакват първата си печалба през 2004 г. Постъпленията от продадените чрез интернет туристически услуги в Европа през тази година се очаква да бъдат около 4.5 милиарда евро и да нараснат до 38.7 милиарда евро през 2006 г.