Стратегията на домакинствата: Евтино, евтино, евтино

Хората купуват предимно храна, при това на по-ниски цени за сметка на качеството. Продължават да отлагат големите покупки, харчат за дрехи колкото преди 6-7 години. Пикът в пазаруването е бил в предкризисните 2007 г. и 2008 г. Това показват данните на Националния статистически институт (НСИ) за 2010 г.
Най-новата анкета за доверието на потребителите показа, че заради страха от съкращения и инфлацията домакинствата ще продължат да отлагат покупки и да спестяват. Изводът се потвърждава и от данните на БНБ за увеличаващите се депозити. Икономическите анализатори вече предупредиха, че поскъпването на храните на фона на замразени доходи може да доведе до свиване на потреблението за трета поредна година, което ще постави растежа на българската икономика в зависимост предимно от конюнктурата на световните пазари и от размера на чуждестранните инвестиции.
Телевизор само в краен случай
Най-драстичен е спадът при черната и бялата техника. През 2010 г. са купени най-малко телевизори за последните 10 години - средно по 1.2 на всеки 100 домакинства. Въпреки че през юни миналата година големите търговски вериги за техника отчетоха ръст в продажбата на телевизори заради световното първенство по футбол, данните на НСИ показват, че потреблението им е най-ниско за последните 10 години. През миналата година пазарът на телевизори се е свил над 4 пъти спрямо 2006 г.
Добрата новина за търговците е, че средната цена на всяка покупка е два пъти по-висока спрямо 4 години по-рано - 549 лв. При пералните пазарът също се е върнал с 10 години назад. Всеки 100 домакинства са си купили средно 1 пералня. По-малко са и купените бойлери. Неотдавна приключилото преброяване на населението показа, че в България има 2.8 млн. домакинства, в които живеят средно 2.6 души. Причина за свиването на пазара на техника са и по-високите критерии на компаниите за потребителско финансиране при покупка на лизинг.
Носим си старите дрехи
При дрехите най-драстично са намалели продажбите на официални облекла, палта и якета. През миналата година на всеки 100 домакинства се падат 6 дамски костюма. Това е най-слабото потребление за последните 10 години. Пазарът на мъжки костюми, който е по-слабо развит заради по-високата цена, се е свил до нивото си отпреди 5 години. Статистиката показва, че през миналата година мъжете са си купили повече ризи, но на два пъти по-ниска цена спрямо 2009 г.
Същата тенденция се забелязва и при обувките. Там потреблението започва леко да се възстановява, но хората са купували на по-ниска цена и с по-лошо качество. Неотдавна управителят на "Капаска" (Capasca) Марин Кожухаров коментира пред "Дневник", че в началото на тази година не се очаква съживяване на пазара. Заради това търговците се стремят да "откраднат" клиенти от конкурентите си чрез изгодни намаления. Друга причина за свитото потребление на дрехи е, че хората не са сигурни в доходите си, опасяват се да не останат без работа, а това не създава настроение за пазаруване.
Повече храна на по-ниска цена
Стратегията на домакинствата "повече, но по-евтини стоки" е най-ярко изявена при набавянето на храна. Традиционно това е най-големият разход в семейния бюджет. През миналата година това перо е "изяло" повече от една трета от доходите на домакинствата. Данните показват, че все повече се увеличава потреблението на евтини храни - боб, ориз, леща, туршия. Българите ядат и повече хляб и тестени изделия. Консумацията на тези продукти се е увеличила с над 2 кг през миналата година и е стигнала 108 кг средно на човек. Продължава тенденцията за повишаване на потреблението на свинско и пилешко месо, но купените количества са на по-ниски цени.
Единственото изключение е при млечните продукти. През миналата година семействата са взимали повече сирене, кашкавал, прясно и кисело мляко въпреки поскъпването им. Лишавали са се обаче от плодове, купували са по-малко череши, грозде, праскови и кайсии. Всяко домакинство е купило средно по по-малко от килограм ягоди и малини. Понижило се е потреблението на цигари. През 2010 г. всеки е изпушил средно по 591, или с близо 200 по-малко спрямо година по-рано според статистиката. Тя показва и спад в потреблението на алкохол.