Китайци спасяват "Сааб"

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Китайци спасяват "Сааб"

Главният изпълнителен директор на "Спайкър" и председател на борда на директорите на "Сааб" Виктор Мюлер и вицепрезидентът на "Хаутай мотор груп" Ричард Занг позират за фотографите
Reuters
Главният изпълнителен директор на "Спайкър" и председател на борда на директорите на "Сааб" Виктор Мюлер и вицепрезидентът на "Хаутай мотор груп" Ричард Занг позират за фотографите
Малко известната китайска компания "Хаутай мотор груп" (Hawtai Motor Group) ще инвестира 150 милиона евро в "Сааб", което ще позволи на шведската компания да възобнови производството на автомобили, съобщи сайтът Automotivenews. Както е известно преди почти месец новият собственик на "Сааб", холандската "Спайкър", обяви, че спира поточните линии, докато не намери средства, с които да се разплати с доставчиците си.
Договорът между китайците и холандците беше подписан днес и предвижда съвместно производство, споделяне на технологии и обща дистрибуция. "Хаутай" ще плати около 120 млн. евро, за да придобие 29.9% от акциите на "Спайкър". Още 30 млн. евро ще бъдат дадени като заем за шест месеца.
И двете страни са доволни
Според главния изпълнителен директор на "Спайкър" и председател на борда на директорите на "Сааб" Виктор Мюлер партньорството с "Хаутай" ще позволи на шведската компания да навлезе сериозно на китайския пазар с подкрепата на силен местен производител. "Надяваме се, че "Сааб" като уникална марка с минало, тясно свързано с авиацията, скандинавските корени и иновативни продукти, ще се приеме добре в Китай", поясни Мюлер.
Поглед към залата, където беше обявена сделката
Поглед към залата, където беше обявена сделката
От своя страна вицепрезидентът на "Хаутай" Ричард Занг каза, че това е велик ден за младата китайска компания, с едва десетгодишна история зад гърба си. "Партньорството с култова марка като "Сааб" ще ни даде достъп до модерни технологии и мрежа от дилъри в цял свят, които иначе бихме градили с години", поясни Занг
Според Мюлер фактът, че китайската компания произвежда екологични дизелови мотори (за подробности виж карето), има сериозна производствена база и амбициозни планове за развитие, я прави подходящ партньор за "Сааб".
До седмица тръгва производството на "Сааб"
В понеделник от шведския производител обявиха, че поточните линии ще тръгнат отново седмица след като бъдат намерени 60 млн. евро за разплащане с доставчиците. Трудно е да се каже обаче дали проблемите на "Сааб" свършват с тази сделка.
В петък собственикът на шведската компания "Спайкър" обяви, че приключва първите три месеца на годината с нетна загуба от 79 млн. евро при 6.96 млн. евро печалба за същия период на 2010 г.  От фирмата не скриха, че заради спирането на производството няма как да изпълнят плана си "Сааб" да продаде 80 000 коли тази година.
През миналата година шведската компания сглоби 31 696 коли, а новата цел за тази е да бъдат намерени 50 - 60 хил. купувачи на предлаганите модели.
Тук е моментът на припомним, че "Сааб" за втори път се обвързва с китайска компания. Още когато фирмата беше собственост на "Дженерал мотърс", през 2009 година американската фирма продаде стари технологии, използвани в шведските коли, на BAIC.
Кой е китайският партньор
Компанията "Хаутай мотор груп" е част от "Хаутай груп" (Hawtai Group), която има разностранен бизнес, основно свързан с производството на хартия, химикали, доставяне на електроенергия и топлоенергия, горското стопанство и логистиката. С приходите си от 13.6 млрд долара групата е сред 500-те най-големи китайски компании.
Хаутай В11
Хаутай В11
Автомобилното подразделение на "Хаутай груп" е основано в източния китайски град Ронгченг през 2000 година, като започва с производството на малки SUV модели и автобуси. През 2001 година фирмата започва да прави законни копия на "Хюндай Теракан", а четири години по късно и на "Хюндай Санта Фе", които пуска под своя бранд.
Сътрудничеството с "Хюндай" продължава със съвместното производство на автобуси в град Янбиян, непосредствено до границата с Корея.
През миналата година "Хаутай мотор груп" е продала 81 439 бройки от двата SUV модела на базата на "Санта Фе" и "Теракан", сочат данните на J.D. Power. Преди няколко месеца компанията започна да лансира и седана "Хаутай" В11, който има и дизелова версия. Плановете тази година са да бъде пуснат модела Boliger, чиято визия е изплагиатствана от "Порше Кайен".
Хаутай Boliger
Хаутай Boliger
Централният офис на фирмата и центърът за развитие и проучвания са в Пекин. "Хаутай" разполага с два завода в градовете Ордос и Ронгченг. Техният общ капацитет е 350 000 автомобила. Отделно компанията може да произвежда 300 000 дизелови мотора и 450 000 автоматични скоростни кутии годишно.
Ръководството на "Хаутай мотор груп" планира до 2015 година да увеличи производствения капацитет до 1 млн. коли, 1 млн. двигателя и още толкова трансмисии.
Двигателите са базирани на технологии на италианската компания VM Motori, която прави дизелови агрегати от 1947 година насам. Китайците от "Хаутай" адаптират италианските двигатели за своите нужди. Те се рекламират като чисти дизели (clean diesel engines) и се предлагат на пазара под собствената марка OED.
Гамата от мотори включва 1.5-литрови трицилиндрови представители (100 к.с., 200 Нм), четирицилиндрови двигатели с работни обеми 2.0 (150 к.с., 300 Нм.), 2.5 (155, 360 Нм) и 2.8 литра (160, 400 Нм), както и шестцилиндрови V-образни агрегати с работен обем три литра, мощност 250 к.с. и максимален въртящ момент 500 Нм.
Що се отнася до автоматичните скоростни кутии, те са базирани на стари разработки на германския лидер в сектора ZF. За момента "Хаутай" произвежда трансмисии с четири предавки, но в ход е разработката на такива с шест скорости.