Спасителната сделка между "Сааб" и "Хаутай" пропадна

Спасителната сделка между "Сааб" и "Хаутай" пропадна

Спасителната сделка между "Сааб" и "Хаутай" пропадна
Reuters
Пропадна сделката между "Сааб" и китайската "Хаутай мотор груп", която трябваше да спаси шведската компания от финансовите й затруднения, предаде "Ройтерс". Собственикът на "Сааб" – холандското дружество "Спайкър", ще търси алтернативни източници на финансиране, за да бъде възобновено производството на автомобили.
"Спайкър" заяви, че преговорите с "Хаутай" продължават. Според източник на "Ройтерс" обаче китайската автомобилна компания "Грейт уол мотор", която е представена у нас чрез завода си за автомобили край Ловеч, също обсъжда с холандското дружество възможната покупка на "Сааб".
Шведската компания заяви, че стратегическото партньорство с "Хаутай" или друг китайски инвеститор не е напълно изключено. Китайците обаче отказаха всякакъв коментар.
В същото време мажоритарният акционер на "Спайкър" Владимир Антонов все още е склонен да инвестира в шведската марка, каза говорител на руския бизнесмен пред "Ройтерс".
Споразумението
Сделката между "Спайкър" и "Хаутай" беше договорена миналата седмица. Според нея китайците трябваше да инвестират 150 млн. евро в шведската компания. С тези пари "Сааб" щеше да произведе нов модел автомобили в Китай. Договорът обаче не получи нужните одобрения и беше прекратен.
"След като стана ясно, че "Хаутай" не може да изпълни всички необходими изисквания, двете страни бяха принудени да прекратят споразумението незабавно", се казва в изявление на "Спайкър".
Това щеше да е второто споразумение, което "Сааб" подписва с китайски партньор. Още когато тя беше собственост на "Дженерал мотърс", през 2009 година американската фирма продаде стари технологии, използвани в шведските коли, на BAIC.
Изпълнителният директор на холандската компания Виктор Мюлер отказа да коментира провалената сделка, финансовото състояние на фирмата или преговорите с другите страни.
Как се стигна дотук
През последните седмици "Сааб" остана без налични средства, с които да плати на доставчиците си. Впоследствие те спряха доставката на автомобилни части, а от компанията прекратиха производствената дейност. Неин говорител увери, че въпреки критичното състояние на дружеството на всички работници се плаща.
"Преговорите с доставчиците не стигнаха далеч", коментира пред "Ройтерс" председателят на шведската асоциация на доставчиците в автомобилната индустрия Кристер Палм. "Процесът ще отнеме време. От "Сааб" трябва да намерят нов акционер, който да ги финансира. Надявам се, че Виктор Мюлер има скрит последен коз в ръкава си."
Финансовият анализатор Том Мюлер казва за компанията: "Тя живее ден за ден. Не само че няма да има пари за бъдещите си задължения, но не може да се справи и с настоящите си към доставчиците."
По-рано този месец "Спайкър" обяви, че е договорил кредит от 30 млн. евро с един от акционерите си – "Гемини инвестмънт фънд". А като друга спасителна стъпка от компанията бяха предвидили заем на стойност 29.1 млн. евро от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). По същото време Антонов предложи да купи 29.9% от акциите на фирмата, като плати за тях 30 млн. евро.
Всички тези сделки обаче бяха спрени от ЕИБ. От банката отказаха коментар.