Новият транспортен министър обеща кадрови промени и запазване на политиката в сектора

Новият транспортен министър обеща кадрови промени и запазване на политиката в сектора

Новият министър Ивайло Московски (в средата) и двамата му заместници Камен Кичев (вдясно) и Първан Русинов (вляво)
Новият министър Ивайло Московски (в средата) и двамата му заместници Камен Кичев (вдясно) и Първан Русинов (вляво)
Новият министър на транспорта Ивайло Московски анонсира кадрови промени в ръководствата на държавните компании в сектора, но без да дава подробности за това къде и кои хора може да бъдат сменени. Обмисля се и преразпределяне на ресорите на двамата му заместници - Камен Кичев, който отговаря за всички видове транспорт, и Първан Русинов, който се занимава с информационните технологии. Няма обаче да има промени в политиката на министерството, а само ще се работи с по-голямо темпо.
Засега в министерството няма да влиза още един заместник, който да поеме ресора на Московски - оперативната програма "Транспорт". "С еврофондовете ще продължа да се занимавам аз", каза министърът. На първата си пресконференция като министър Московски упрекна индиректно предшественика си Александър Цветков, като каза, че в екипа на министерството има много потенциал, който досега не е бил използван. "100% вярвам на момчетата да мен", добави той. Московски за пореден път каза, че според него причината за смяната на бившия му вече шеф е това, че е останал "неразпонаваем" в Брюксел и не е бил достатъчно активен при защитаването на българските интереси пред Европейската комисия.
"През България минават 5 транспортни коридора и министърът има всички аргументи да се бори за по-добри позиции и по-тежка чуваемост. С министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев успяхме да вкараме магистрала "Хемус" на транспортен коридор и е възможно да получим пари от еврофондовете за нея. Цветков трябваше да се бори за по-добри позиции", обясни новият министър.
За пореден път Московски заяви, че няма да има основни промени в политиката на министерството, тъй като "тя не е определяна еднолично от Цветков, а е дело на екипа". Единствено щяло да се ускори темпото по усвояване на европарите, като се направят проектни звена в Агенция "Пътна инфраструктура" и Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), които са основните получатели на средства по програма "Транспорт". Ускорено щяла да се провежда и реформата в железопътния сектор, като по-бързото темпо щяло да се наложи след одобряването на заема от 600 млн. лв. от Световната банка за НКЖИ и холдинг "Български държавни железници" (БДЖ). "В следващите няколко години тези компании ще тръгнат в положително посока", каза Московски и помоли заместника си Кичев за подробности по темата. Кичев му допълни, че финансовите резултати в БДЖ продължават да се подобряват, като за четиримесечието компанията има загуба от 19 млн. лв. при 29 млн. лв. за същия период на миналата година. Увеличил се и обемът на товарните превози с 18%.
Московски каза, че в следващите седмици ще бъде обявена обществена поръчка за избор на консултант за приватизацията на товарното подразделение на БДЖ, както и на фирма, която да консултира оптмизацията на пътническите превози.
Новият министър избегна подробностите около плановете на министерството за отдаване на концесия на основни транспортни обекти като летище София, тъй като темата му била нова. "Доколкото знам "Летище София" печели, изплаща си заемите, но трудно ще инвестира със собствени средства в инфраструктурата. Това ще трябва да се прави с пари от бюджета, а знаете колко е трудно и въпросът е дали ние подкрепяме публично-частното партньорство, каквото е концесията. Аз съм твърдо за, но трябва задължително да се съгласува с Европейската комисия и кредиторите на "Летище София", обясни новият министър.
Московски повтори, че сред приоритетите му ще е развитието на електронното правителство, но за подробности даде думата на заместника си Първан Русинов. Той обясни, че в момента се работи по създаването на електронни услуги в държавната администрация и дигитализирането на над 30 бази данни, които се ползват често за справки от гражданите и фирмите. Първите резултати от работата щели да са налице през втората половина на 2012 г.