Дневник 100: Растеж, по-бърз от икономическия

Дневник 100: Растеж, по-бърз от икономическия

Ако 2009 г. беше изпитание за всяка българска компания, 2010 г. беше година на пробуждането. От глобалното икономическо възстановяване успяха да се възползват основно местните износители, които усетиха съществено съживяване на дейността си. Първите сигнали за това дадоха именно дружествата на Българската фондова борса. Разбира се, има и такива, които продължават да влошават резултатите си. През 2009 г. повечето от компаниите в "Дневник 100" (60 от 100) свиха оборотите си. През 2010 г. балансът се променя в полза на тези, които успяват да повишат продажбите си. Засега обаче  възстановяването на развитите икономики се усеща в по-голяма степен от по-големите компании заради по-стабилните им търговски партньорства. Така средният ръст на приходите на 50 дружества с голяма капитализация е по-висок от този на по-малките компании, а именно 28% спрямо 18%.
Най-добрите 100 компании на фондовата борса у нас генерират близо 23% от брутния вътрешен продукт на България. Превесът съвсем естествено е на големите, които през 2010 г. са реализирали общо приходи за 14.4 млрд. лв. Това представлява над 20% от икономиката на страната за същата година. Разбира се, тук трябва да се отбележи двойното отчитане на част от приходите на дружествата на борсата в резултат на факта, че някои от тях са част от една и съща група. Например "Софарма" със "Софарма трейдинг", "Химимпорт" с Централна кооперативна банка, "Стара планина холдинг" с "Елхим искра" и "Хидравлични елементи и системи", "Синергон холдинг" с "Топливо".
В същото време и 100-те компании са растели 8 пъти по-бързо от икономиката, която през 2010 г. отчете анемичен растеж от 0.2%. Разбира се, това се дължи на факта, че голяма част от икономиката са малки и средни предприятия, които подобно на малките 50 компании в "Дневник 100" тепърва имат да наваксват загубеното по-време на кризата. Това особено важи за компании в сектора на услугите и строителството, които основно разчитат на вътрешния пазар, а той все още е замрял.
Износителите обаче блестят последната година с по 50% ръст на приходите, а някои задминаха и нивата си отпреди кризата. Сред най-ярките примери за това е производителят на алуминиеви изделия "Алкомет", който през 2009 г. бе в дъното при големите, на 40 място с близо 28% спад на приходите, а през 2010 г. вече е на 11-а позиция с цели 40% ръст.
Друг ярък пример за силно представяне благодарение на експортната си ориентация са "Стара планина холд" и дъщерните й компании от машиностроителния бранш - "М+С хидравлик", "Елхим искра" и "Хидравлични елементи и системи", чиито продажби растат с по 60% през миналата година спрямо предходната. Запълването на запасите в развитите икономики и успокояването на растежа в развиващите се страни предвещава забавяне на търсенето от страни като България. Това означава, че подобни темпове на ръст на износа са по-скоро краткосрочни и през 2011 г. се очаква да се успокоят.
Интересно развитие в класацията бележи производителят на целулоза "Свилоза". Компанията не развиваше дейност почти през цялата 2009 г., в края на същата година обаче я възстанови и за 2010 г. тя се е върна на нивата на продажбите си в рамките на 110 млн. лв. Това обуславя и значителния ръст на приходите до над 800%.