Полезна диета
Всичко прекалено е вредно, гласи една популярна житейска максима. От "Пежо", изглежда, се вслушаха в нея и след като моделите им ставаха агресивни, по-агресивни и се целиха в определението най-агресивни, беше направен един плавен завой към по-стилното излъчване, спечелило на марката милиони почитатели. Тонът беше зададен от модела 508, а сега и преминалото през фейслифт 308 стана по-дружелюбно.
Новостите
В сравнение със своя предшественик, появил се през есента на 2007 г. и намерил 930 000 купувачи, промененият автомобил има доста по-малка радиаторна решетка. Фаровете също са по-малки и далеч по-стилни заради играта на черни и хромирани елементи. Край светлините за мъгла се появява кант от светодиоди, а като цяло в 308 присъства повече хром.

Както повелява традицията, с фейслифта моделът получава и три нови цвята (вече общо 11) - два сини и един кафяв. За разлика от своя предшественик колата вече няма да се предлага с три врати, а само като хечбек с пет, комби и купе-кабриолет.
Технологиите
Освен външните промени в "Пежо 308" има и скрити за окото новости. Интересното тук е, че при запазени размери и дори по-богато оборудване теглото на колите от гамата е свалено средно с 25 килограма. Осемте мотора, които се монтират на 308, пък са минали през пълна преработка с цел екология и вече предлагат по-нисък разход на гориво и отделят по-малко вредни емисии. Колата може да се обуе с гуми с намалено триене при търкаляне, а коефициентът на въздушно съпротивление е намален до отличните за сегмента 0.28 Сх.

Най-интересната технологична новост се предлага в комбинация с 1.6-литровия дизел с мощност 112 к.с., който вече може да се снабди с микрохибридна система. В основата си това е стоп/старт технология, но с някои предимства. Така например загасването на мотора става още при скорост от 20 км/ч, ако колата не е на скорост. Освен това първоначалния тласък за потеглянето идва от реверсен стартер-алтернатор с мощност 2.2 киловата. Системата дава икономия на гориво до 15% в градски цикъл на движение
Зад волана
Бордовият компютър на версиите със стоп/старт система са снабдени с функция екометър, така че в рамките на теста можех да засека колко минути ненужна работа на мотора на място спестява тя. За преход от петдесетина километра в смесен режим на движение и слаб трафик се оказа, че става въпрос за малко над три минути.
Заслужава отбелязване и фактът, че стартирането на мотора става едва забележимо, без вибрации и неприятен шум. Що се отнася до загасването на двигателя, единствено по оборотомера се ориентирах кога става то.

Макар и екологичен, дизелът с мощност 112 к.с. съвсем не е спънат и осигурява на 308 хечбек много добра динамика. При доста неравномерно каране - по планински път, разходът на гориво се оказа малко над 6 л/100 км при 4.4 л/100 км по книжка. Иначе 308 ми се понрави със запазената комфортна возия, стабилност в завой и послушно следване на зададената с волана траектория. Само добри думи заслужават и прецизно работещите спирачки.
Цени и конкуренти
"Пежо 308" фейслифт направи официалния си български дебют на започналото в събота автомобилно изложение в София. Базовата версия на колата е с цена 30 118 лева с ДДС и е снабдена с 1.4-литров бензинов мотор с мощност 98 конски сили, фарове за мъгла, централно заключване, ел. пакет, климатик, аудиосистема с шест тонколони и управление от волана и т.н. Очаква се 308 да получи и сертификат N1, което ще позволи да ползва данъчен кредит.
Конкурентите* | ||
модел | цена | |
Форд Фокус II | 22 990 | |
Киа Сийд | 23 880 | |
Тойота Аурис | 25 515 | |
Рено Меган | 25 910 | |
Фолксваген Голф | 26 990 | |
Хюндай i30 | 26 990 | |
Ситрон С4 | 27 121 | |
Опел Астра | 27 900 | |
Мазда 3 | 29 990 | |
Мицубиши Лансър | 33 990 | |
* - с ДДС за версиите с пет врати |