Пазарът на електроника продължава да се свива

На живо
Траян Траянов в подкаста "Дума на седмицата"

Пазарът на електроника продължава да се свива

Пазарът на електроника продължава да се свива
10% е спадът в продажбите на електроника от началото на годината, показват данните на "Техномаркет"
Пазарът на електроника в България продължава да се свива, воден от негативните икономически нагласи на потребителите и поскъпването на продуктите от първа необходимост. Това показва проучване на "Дневник" сред двете най-големи вериги - "Технополис" и "Техномаркет". Заедно те управляват над 80 магазина и генерират над 50% от продажбите на електроника у нас.
"Свиването на продажбите е факт във всички категории продукти, които продаваме, но като цяло спадът от началото на годината е около 10%", коментира Николай Китов, управител на "К енд К електроника". Компанията управлява веригата "Техномаркет".
Според Божидар Колев, президент и съосновател на "Технополис", "пазарът на електроника е стабилен", а търсенето се генерира най-вече от наличието на нови технологии, които стимулират потребителския интерес. "Смарт телевизорите са на гребена на вълната в момента", обяснява той. Въпреки това за цялата година се очаква лек спад в продажбите на потребителска електроника.
Телевизорите са и най-голямата продуктова категория от пазара на черна техника - съответно 15-20% според "Технополис" и до 40% от обема според "Техномаркет". Това означава, че развитието на продажбите им има много по-голямо влияние върху общите обеми продажби. Те обаче са сред най-потърпевшите, показват данните на "Техномаркет".
"След като стана ясно, че ще има забавяне в процеса на цифровизация, хората отложиха покупката на по-скъпи телевизори", казва Китов. Според него електрониката не е стока от първа необходимост, което означава, че хората са по-склони да отлагат покупките в подобни продукти. Колев е на подобно мнение.
"Спадът в продажбите се дължи най-вече на ръста на    за жизненоважните разходи на потребителите, включително храни и горива. Има наченки на възстановяване, но то не е стабилно", казва Колев. Според него обаче отлагането на цифровизацията за 2015 г. няма толкова голям ефект върху продажбите. "По-скоро може да се очаква ръст, когато тя бъде въведена, но не мога да кажа, че има спад заради забавянето й", твърди той.
Освен при телевизорите обаче спад се усеща и при информационните технологии, където продажбите на лаптопи са усетили сериозно финансовите ограничения на потребителите. Категорията, която генерира около 20% от продажбите на "Технополис", е надолу, макар и с малко. При бялата техника свиването е още по-драстично - между 10 и 20%, показват данните на веригата магазини. През 2011 г. се наблюдава за пръв път и спад в домашните уреди за бита.
И двамата мениджъри очакват, че за цялата година продажбите на електроника в най-добрия случай ще приключат на нивата от 2010 г. "Първо хората трябва да стабилизират доходите и работата си, а след това ще се отпуснат да пазаруват", смята Китов. "Не виждам как това ще стане в краткосрочен план до края на годината", твърди той.
Според него обаче държавата може да помогне на бизнеса, като въведе субсидирането на продукти с енергиен клас А, които са с най-ниска консумация на енергия. Инвестицията в тях се връща бързо заради по-ниската консумация, но цените на тези продукти са твърде високи, което отказва хората да ги купуват", твърди той. Според него разликата в цените е около 10% нагоре за най-високия енергиен клас уреди.
Колев е малко по-оптимистично настроен. "Твърде рано е да се каже как ще се развива пазарът до края на годината, защото второто полугодие е по-важно за обема продажби", коментира той. Въпреки това според него може да се очаква възстановяване. "Двигателите на икономиката - експорт, туризъм и т.н. - се развиват стабилно и се надявам, че инфлацията ще бъде укротена през второто полугодие и в крайна сметка може да успеем поне да повторим резултатите от миналата година", твърди Колев.