СЕМ призова частните медии към политически плурализъм

СЕМ призова частните медии към политически плурализъм

Председателят на Съвета за електронни медии Георги Лозанов покани 13 частни радио и тв оператора да подпишат с регулатора предизборен меморандум
Председателят на Съвета за електронни медии Георги Лозанов покани 13 частни радио и тв оператора да подпишат с регулатора предизборен меморандум
Съветът за електронни медии (СЕМ) призова частните медии към политически плурализъм преди предстоящите наесен избори за президент и местна власт.
Регулаторът реши на заседанието си днес да покани 13 радио- и телевизионни оператори да подпишат на 9 юни предизборен меморандум. Писмото е изпратено до Би Ти Ви, "Нова телевизия", ТВ7, Би Би Ти, Европа, Канал 3, "Евроком", "Евроком България", "М САТ", "Скат", "Дарик радио", радио "Фокус" и радио "Вива".
Повод за предизборния меморандум стана предаването на 2 юни на Слави Трифонов, в което той обяви в ефира на Би Ти Ви, че екипът на "Шоуто на Слави" издига Меглена Кунева за кандидат-президент. Ден по-късно ръководството на Би Ти Ви се разграничи от политическата подкрепа за Кунева и заяви, че "това е абсолютно солова акция".
В интервю за в. "Дневник" Кунева благодари на шоумена: "по-добре открита подкрепа, отколкото да се правят уговорки под масата".
В последвалите коментари след явната партийна пропаганда в "Шоуто на Слави" стана ясно, че по отношение на търговските медии няма никакво изискване в закона за политически плурализъм. За разлика от държавните радио и телевизия, за които правилата за политическа агитация са описани в Изборния кодекс и в Закона за радиото и телевизията.
Проектът на меморандум, публикуван на страницата на СЕМ, предвижда преди официалната предизборна кампания, по време на нея и в деня на изборите радио- и тв програми да следват принципите на "обективност, равнопоставеност и баланс в цялостната програма при представянето на политическите претенденти и при отчитане на многообразието на мненията".
Документът отчита, че в законодателството не са предвидени специализирани изчерпателни изисквания за политическата комуникация по отношение на частни медии преди официалната предизборната кампания. Подчертано е "значението на саморегулационните мерки за отговорно, точно и честно медийно поведение при формирането на политическия вот".
Споразумението задължава частните медии, които го подпишат, да не допускат език на омразата, нетолерантност и неуважение към политическия опонент.
"Придържане към професионалните и етичните стандарти на журналистиката при представянето на политическите претенденти и специално внимание към участието им в програми и предавания, различни от новинарски и актуално-публицистичните, но с потенциално влияние върху нагласата на избирателите", е третият записан принцип.
"Медиите трябва да избягват привилегировано отношение в новинарските и актуално-публицистичните предавания към органите на държавно управление и местната власт", предвижда още документът. Той ги задължава още да предоставят достоверна информация за съдържанието, качеството и резултатите от проучванията на общественото мнение.