СЕМ призова частните медии към политически плурализъм

СЕМ призова частните медии към политически плурализъм

Съветът за електронни медии (СЕМ) призова частните медии към политически плурализъм преди предстоящите наесен избори за президент и местна власт. Регулаторът реши вчера да покани 13 радио- и телевизионни оператори да подпишат на 9 юни предизборен меморандум.
Писмото е изпратено до Би Ти Ви, "Нова телевизия", ТВ7, Би Би Ти, "Европа", "Канал 3", "Евроком", "Евроком България", "М САТ", "Скат", "Дарик радио", радио "Фокус" и радио "Вива".
Поводът за тази стъпка е предаването на 2 юни на Слави Трифонов, в което той обяви в ефира на Би Ти Ви, че екипът на "Шоуто на Слави" издига Меглена Кунева за кандидат-президент. Ден по-късно ръководството на телевизията се разграничи  и заяви, че "това е абсолютно солова акция". В интервю за в. "Дневник" Кунева благодари на шоумена: "По-добре открита подкрепа, отколкото да се правят уговорки под масата."
След явната агитация в "Шоуто на Слави" председателят на СЕМ Георги Лозанов каза, че ще предложи такъв меморандум, защото към търговските медии няма законово изискване за политически плурализъм. За държавните радио и телевизия правилата са описани в Изборния кодекс и в закона за радиото и телевизията.
Проектът на меморандум, публикуван на страницата на СЕМ, предвижда във времето преди официалната предизборна кампания, по време на нея и в деня на изборите радио- и тв програмите да следват принципите на "обективност, равнопоставеност и баланс в цялостната програма при представянето на политическите претенденти и при отчитане на многообразието на мненията".
Споразумението ще задължи медиите, които го подпишат, да не допускат език на омразата, нетолерантност и неуважение към политическия опонент.
"Придържане към професионалните и етичните стандарти на журналистиката при представянето на политическите претенденти и специално внимание към участието им в програми и предавания, различни от новинарски и актуално-публицистичните, но с потенциално влияние върху нагласата на избирателите", е третият записан принцип.
"Медиите трябва да избягват привилегировано отношение в новинарските и актуално-публицистичните предавания към органите на държавно управление и местната власт", предвижда още документът. Той ги задължава още да предоставят достоверна информация за съдържанието, качеството и резултатите от проучванията на общественото мнение.