Да издържаш автомобилна писта в България

Писта за Формула 1 няма да има нито край столичното село Доброславци, нито където и да било в България и това изглежда най-логичният изход от сагата със строежа й. Но преди и след шума около този проект за реалистите остава възможността да използват единственото действащо автомобилно трасе в страната.
Писта "Дракон" край пловдивското село Калояново функционира от лятото на 2005 г., но остава сравнително непознато за широката публика извън автомобилните среди. Там любителите шофьори могат легално да покажат пилотските си заложби и независимо че е дълга само 1700 м, се е превърнала в оазис за любителите на моторните спортове. Тъй като е с една основна конфигурация, много от собствениците на по-мощни автомобили предпочитат сертифицираната от ФИА 3.2-километрова "Серес", която е на 40 км след границата с Кулата.
Собственикът на "Дракон" Христо Стоилов е наясно с недостатъците и е започнал заличаването им с изграждането на трибуни за 500 зрители. Той има готови планове да превърне съоръжението в първокласно трасе. "Мечтата ми е пистата да се разшири на дължина и да вкараме нова, неразпознаваема конфигурация. Искам тя да стане над 2100 м.
Тогава ще стане типична писта с истински боксове, светлинна уредба за сигнализация, изравняване на левите и десните завои, дълги участъци, които вече да пасват на скъпите и бързи автомобили. Новата конфигурация ще ни позволява да направим "Дракон 1" с една конфигурация, а "Дракон 2" да бъде в друг вариант. Така ще имаме две различни състезания", каза той.
Изпълнението на плана може да стане още до края на годината, но Стоилов го оценява между половин и един милион лева. Това означава удвояване на инвестициите му в трасето до момента, но за целта той трябва да разчита на кредит, с който не иска да се обвързва във все още неясните финансови условия.
"Не е никак лесно да се грижиш за пистата. Първоначалната инвестиция беше за земята и съоръженията към нея, което излезе около 400 хил. лв. В момента съм стопирал почти всички инвестиции и се борим за всеки лев. Себестойността ще е по-малка, защото фирмата ни притежава строителна техника.
Решил съм да надграждам пистата бавно, няма как всичко да стане наведнъж. Правя всичко тук с удоволствие, не съм търсил комерсиалната страна. Това не е някакъв ресторант, от който да печеля. Най-много се радвам, че пистата се превърна в любимо място за младите хора", обяснява Стоилов, чийто личен "Форд Фокус" от първо поколение играе и ролята на автомобил за сигурност.
Пистата се издържа основно от отдаването й под наем за професионални и любителски състезания, както и от организираните прояви на автоклубовете на отделните марки в България. Отделно трасето се наема за тренировки и тестове на пилоти. Наемането на "Дракон" за цял работен ден струва 500 лв., а в зависимост от сезона за събота и неделя варира от 600 до 1600 лв. Наемането на съоръжението за цял уикенд е между 1200 и 2500 лв. Приходите от продажба на билети остават за клуба, наел съоръжението.
Най-престижните стартове на трасето са двата кръга от националния шампионат на затворен маршрут и домакинството на рали "Хеброс", които Стоилов организира. Пистата домакинства и мотоциклетния шампионат "Зед мото". Собственикът на пистата отчита известен спад на посещаемостта спрямо последните години, от какъвто страдат всички автомобилни състезания в България.
"Отдавам го на кризата, но нашата публика остава тясно специализирана. Зрителите идват тук с ясната идея какво ще видят и какво да очакват. Не правим състезание на някой пътен възел, където ще има 20 000 души, но много малка част от тях знаят какво реално гледат. Проблемът е, че по света пистите са специално направени, а тук трасетата от шампионата на затворен маршрут са временни съоръжения", обясни Стоилов.
Спадът на зрители се дължи и на качеството на самия шампионат, както и на намалелия брой участници в него. За сравнение - някои любителски надпревари на "Дракон" събират повече зрители, а рекордът е поставен в началото на май от събора на БМВ.
"На него имаше около 10 000 души, беше пълна лудница. Интересът на зрителите е непредсказуем, може би скоро нещата ще се стабилизират. Много любители се запалиха към аматьорските мероприятия и те станаха по-посещаеми. Пистата е на стратегическо място в центъра на България, на по-малко от 20 км от магистрала "Тракия", което я прави удобна за хората от всички краища на страната", обясни Стоилов.
Активността на "Дракон" е около девет месеца в годината, през които работи всеки уикенд. През зимата за пръв път са правени опити и за състезания на сняг. Стоилов вярва, че публиката трябва да бъде привлечена с различни съпътстващи шоу програми.
"Трябва да включиш зрителите в тях, да се почувстват участници в събитието, да ги ласкаеш и да покажеш, че ги цениш. Феновете искат да се докоснат до автомобилите, да се повозят, а не да ги оставиш само да гледат. Само че между състезателите е разпространено мнението, че за това публиката трябва да си плаща, а българинът още не се е научил да го прави", каза Стоилов.
Като пример за добра организация той посочи скорошно състезание за издръжливост, което е регистрирало неочаквано голям интерес сред участници и зрители. "Стартираха автомобили, колкото в една национална надпревара. Често правим Track day и Time attack, в които може да се включи всеки желаещ, като те също са доста посещавани. Идват по 50-60 автомобила и организацията е същата като за професионалния шампионат. Мероприятията на дрифт клуб "България" също доскоро събираха по 5000 - 6000 души", каза Стоилов.
Собственикът на "Дракон" е наел и човек, който да се грижи за популяризирането на пистата и състезанията, които домакинства. Обмислян е и вариант надпреварите на пистата да се предават по телевизията заради удобството на компактното трасе откъм пълно покриване с минимален брой камери.
"Телевизиите искат да им платиш, за да снимат, а не обратното. Преди години имаше опит да се дадат телевизионните права на "Ринг ТВ", но след това и други медии снимаха и тя се отказа", коментира Стоилов.
Той е отворен и към все още непопулярната в България идея за продажба на името на пистата. "Не съм мислил за това, но е добра идея. Всяко разумно предложение е добре дошло. Въпросът е какви ще бъдат условията, но може да се направи", смята собственикът на съоръжението.
Сред останалите дейности на пистата влиза използването й от фирма, която провежда курсове за шофьорска книжка от категория А. На трасето може да се организира тимбилдинг за компании и частни групи. "Преди имаше и парашутни скокове. Момчетата обаче трябваше да се съобразяват с военните полети от близкото летище "Граф Игнатиево" и не успяха да се разберат с администрацията", завършва Стоилов.
Бъдещите планове на Стоилов за развитието, популяризирането и оползотворяването на пистата са свързани с развитието на школа за млади таланти. Той се е насочил към развитието на "Джуниър шампионат", в който деца между 14 и 18 години ще управляват автомобили от група N до 1600 куб. см, които не са много бързи и са по-достъпни за поддръжка.
"Искаме да имаме добри пилоти, но в момента някой изведнъж решава, че иска да става такъв на 20, 30 или 50 години. Тогава вече е твърде късно. Ако едно дете е било активно в картинга до около 14-16 години, тогава е време да премине на по-голям 4-колесен автомобил. Обучението е необходимо, за да бъде дисциплиниран пилот и да пази себе си и останалите. За това обаче ни трябват платежоспособни татковци, водил съм определени разговори и може да се удаде подобна възможност", обясни Стоилов.