България поиска европари за "Тракия" година след началото на строежа (обновена в 15.50 ч.)

Година след началото на строежа на последните три отсечки от автомагистрала "Тракия" България изпрати искане за плащане на европари по проекта. Това става ясно от прессъобщение на Министерството на финансите, към което е Сертифициращият орган по европрограмите. Звеното може да изпраща искания към Брюксел за реално изплащане на пари от фондовете.
Заявените за възстановяване пари от еврофондовете за магистрала "Тракия" са близо 9.85 млн. евро (над 19 млн. лв.). Целият проект за довършване на пътя от Стара Загора до Карнобат е на стойност 400 млн. лв.
"След предсрочно изпълнение на всички контролни дейности Сертифициращият орган в Министерството на финансите изпрати заявления до Европейската комисия за междинни плащания по оперативна програма "Транспорт" на обща стойност 40 млн. евро", съобщиха от финансовото министерство. Освен за "Тракия" са изпратени искания за възстановяване на платени пари по два проекта за разширяване на софийското метро. Около 7.6 млн. евро са поискани за подземната железница от "Обеля" до "Надежда" и от "Младост 1" до бул. "Цариградско шосе". Най-голяма е сумата за изграждането на втория диаметър на метрото от "Надежда" до кв. "Лозенец" - 21.6 млн. евро.
Очаква се Брюксел да изплати парите до месец, като веднага след това те ще бъдат прехвърлени на министерството на транспорта, което управлява оперативната програма.
Довършването на магистрала "Тракия" започна миналата година без одобрена апликационна форма и с пари от държавния бюджет. Досега по проекта се плащаше от държавния бюджет и от аванса, получен за започването му. В понеделник премиерът Бойко Борисов обясни, че за покриването на такива разходи се теглят пари от държавния резерв и се възстановяват, след като бъдат платени от Брюксел.
Заради забавените искания за изплащане на средства от еврофондовете за пътните проекти България беше критикувана от представители на комисията. През март зам.-шефът на отдел "България" в главна дирекция "Регионална политика" на ЕК Карстен Расмусен попита защо страната ни не усвоява европарите за магистралата. Тогава министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев насочи въпроса към Министерството на финансите, което трябва да подава исканията за плащания към Брюксел, от там пък обясниха, че не са получили нужните документи от министерството на транспорта, което управлява програмата. Преди около месец министърът на транспорта Ивайло Московски каза, че проблемът е липсата на достатъчно хора в звеното, което трябва да проверява заявките за плащания и да ги прехвърля към финансовото министерство. Той щял да се реши с назначаването на още хора.
"Ускореният паричен поток гарантира значителен по размер свеж финансов ресурс за бенефициентите по програмата и ще подпомогне успешното изпълнение на проектите в този ключов сектор, отговорен за провеждане на държавната политика в сферата на транспорта", пише в съобщението на финансовото министерство.