След сагата с търговския регистър - обещания за по-ниски такси и безпроблемен достъп

След сагата с търговския регистър - обещания за по-ниски такси и безпроблемен достъп

Виолета Николова
Виолета Николова
Намаляване на таксите на търговския регистър обмисля Агенцията по вписванията. Това обяви директорът й Виолета Николова.
Тя отказа да съобщи кои такси ще бъдат намалени, но каза, че ще е по-голямата част от тях. "Целта ни е да станат адекватни и съразмерни на услугата, която се предоставя", обясни Николова. Тя даде пример, че за регистрация на нова банка или застраховател се плащат 1700 лв.
Помолена да даде пример с такса, която засяга по-голяма част от бизнеса, Николова посочи, че може да се стигне до намаляване на сумата за вписване на годишните финансови отчети. В момента всяка фирма плаща 50 лв., за да подаде отчета си в агенцията, а срещу това служителите й не предоставят кой знае каква услуга, а само сканират документите и ги добавят към досието на дружеството. По-евтино – 35 лв., е подаването по интернет.
Николова отказа да даде повече примери, тъй като работна група в момента анализирала тарифата и до два месеца ще излезе с предложения кои такси да бъдат намалени. Ако агенцията се съобрази с изискванията на закона всички такси да се определят според разходите на администрацията за предоставянето на услугата, тогава вписването на финансов отчет може да струва от 2 лв. до 5 лв.
Има и други нелогични такси – например за създаването на ново ООД се иска уставен капитал от 2 лв., а за вписването му агенцията събира 160 лв.
Николова коментира и темата с ограничаването на достъпа до търговския регистър след 1 януари 2012 г. "Няма да има платен достъп, той просто ще се осъществява с електронен подпис или цифров сертификат, издаван от нас", заяви шефът на агенцията. На въпрос дали сертификатът няма да струва пари и да натовари гражданите и бизнеса тя отговори: "Издаването му ще е напълно безплатно."
За блокирания достъп
На първата си пресконференция Виолета Николова обяви, че повече потребителите на търговския регистър няма да виждат съобщението service unavailable, когато опитват да правят справки за фирмите. Месеци наред справките за фирмите бяха изпитание и на практика не бяха възможни в работно време, а за няколко дни достъпът беше блокиран изцяло.
Обясненията за това варираха от претоварване до обновяване на системите и бяха повторени и вчера от Николова. Агенцията обеща до 20 юни проблемите да бъдат решени и действително от два дни, макар и малко по-бавно, справките са възможни.
Една невероятно плодотворна инвентаризация
"Инсталирахме нови мощности, които позволяват достъпът да бъде безпроблемен и в момента се правят по 3000 справки в секунда", заяви тя. Николова допълни, че "нови мощни машини" ще бъдат инсталирани през септември, като не даде обяснение какви машини са това, но каза, че са направени големи крачки напред в обновяването на регистъра. Тя обвини предишните ръководства, че не са правили никакви инвестиции в развитието му, а само за поддръжка са плащали 1.7 млн. лв. на частна фирма.
На въпрос от къде са се взели сега новите мощности, тъй като агенцията не е обявявала обществени поръчки за тях, Николова отговори: "Използвахме налична техника." Това предизвика логичното питане защо след като е имало техника, тя не е използвана по-рано, за да се избегнат неколкомесечните проблеми с достъпа до фирмените досиета, а обяснението директорката беше: "Сега приключи инвентаризацията, при която се установи, че агенцията има техника."
Николова отхвърли информацията, че е получила за временно ползване техника от частна фирма, тепърва ще се види дали системите на регистъра ще издържат при най-голямото натоварване до края на месеца, когато отчети подават всички собственици на ООД.
Отчетите на едно място, ама друг път
Директорката на агенцията обяви, че е разговаряла с шефа на Националния статистически институт (НСИ) Мариана Коцева за това как да се организира така, че всяка година фирмите да не пращат отчетите си на три места, а само на една институция и тя да ги препраща към останалите заинтересовани ведомства. Сега всеки търговец носи отчета си в Агенцията по вписванията, НСИ и Националната агенция за приходите (НАП). От статистиката са предложили те да разпращат информацията до другите две ведомства, но според Николова ръководената от нея Агенция по вписванията трябва да прави това. Преговори с НАП не са водени.
Николова обяви, че е установила практика от адреси на банки да се тегли информация от регистъра след края на работното време във финансовите институции. "Писах писма до всички банки и до асоциацията им, но още нямам отговор, но всяко източване на базата данни е в закононарушение", каза тя.